9 Reacties

2 jaar geleden

Ja dit is echt lastig. Ik heb zelf ook een ziekenhuis cao en mijn man is docent, dus als hij thuis moet blijven, hebben zijn leerlingen geen les. Dat is echt ontzettend lastig. Steeds puzzelen en allebei hebben we een werkgever die er niet heel blij van wordt dat het soms echt niet anders kan. Wij hebben verder ook geen oppas. Dus een oplossing heb ik niet, alleen de herkenning dat het echt heel moeilijk kan zijn.

2 jaar geleden

Ik werk ook in het ziekenhuis. Als mijn dochter ziek is en ik daardoor niet kan komen werken dan krijg ik "calamiteitenverlof". Ik heb een enorm sympathieke teamleidster gelukkig, zij denkt ook altijd met mij mee hoe we het op kunnen lossen. Ik begin soms mijn avonddienst ook later als mijn dochter ziek is en mijn man nog niet thuis is

2 jaar geleden

Hier hetzelfde probleem. Zorgverlof moet zogenaamd aangevraagd worden, dus nu was het om en om vrij nemen of naar oma als ze tijd heeft en de kleine het aan kan. Maar de volgende keer dat het gebeurd ben ik zelf "ziek". Elke keer gezeik op het werk hier over, met van collega's te moeten horen dat er gezegd word had ze maar niet aan kinderen moeten beginnen 😑

2 jaar geleden

De CAO ziekenhuizen wijkt niet af van de wettelijke norm voor kortdurend zorgverlof. Ik denk dat je bij calamiteiten verlof en 'ander kortdurend verzuim' hebt gekeken. Daar staat inderdaad 'alleen bij overlijden' bij. Ik zou de CAO er nog eens bij pakken, want volgens mij heb je er dus gewoon recht op! https://cao-ziekenhuizen.nl/cao/vakantie-persoonlijk-levensfasebudget-verlof-en-wet-arbeid-en-zorg#328

2 jaar geleden

Reactie op Au3-20

De CAO ziekenhuizen wijkt niet af van de wettelijke norm voor kortdurend zo ...
En als dit problemen oplevert met je leidinggevende, kun je volgens mij de OR (ondernemingsraad) benaderen voor advies! Zij zoeken het dan uit en gaan in gesprek met jou en je leidinggevende. Want het is inderdaad een hele lastige situatie, met name als je op niemand terug kunt vallen! Hier is alleen de donderdag een 'probleem' en dan is ze natuurlijk meestal op een donderdag ook ziek 😅

2 jaar geleden

Reactie op Au3-20

Klopt maar nog los van je rechten als werknemer, heb je nog altijd een teamleider of werkgever waar je mee te maken hebt. En dat kan knap lastig zijn. Vooral als je een baan hebt waarbij de consequenties hoog zijn als je er niet bent. In mijn geval: patienten worden niet behandeld en in dat van mijn man: studenten krijgen geen les.

2 jaar geleden

Reactie op Bowie123

Klopt maar nog los van je rechten als werknemer, heb je nog altijd een team ...
Fijn om te zien dat het wettelijk toch hetzelfde is. Probleem is alleen wel dat je werkgever nog steeds mag weigeren als het bedrijf in gevaar komt. Dus idd daarom doen ze vaak moeilijk.

2 jaar geleden

Reactie op Au3-20

Goed om te weten. Hier ga ik zeker nog achteraan. Wel lastig want ik werk daar net met een jaar contract en mijn teamleider is net opgestapt. Wil ook niet gelijk als een zeur overkomen. Ik kwam al in mijn proeftijd met de mededing zwanger te zijn en daar voelde ik mij al opgelaten over 🙈

2 jaar geleden

Herkenbaar. Hier nu ook 2x zorgverlof opgenomen, ook werkzaam als docent. Mijn klas heeft toen 1x thuis gezeten. De andere keren heeft mijn man 2x vrij genomen. Dus een beetje om de beurt. Maar ziek is ziek en dan is mama of papa wel het beste! Natuurlijk vind een werkgever het niet leuk, maar is niet anders. Mijn directe leidinggevende heeft zelf ook kinderen, dat scheelt wel! Ook 2x gehad dat ik hem op moest halen, wat een gedoe...dan moet hij 24 uur klachtenvrij zijn. Dus volgende dag ook weer thuis. Nu ook al paar keer de opvang gesloten. Gelukkig hebben de schoonouders het 2x opgevangen. Erg fijn!