Slaapdiensten blijven draaien op werk?

Verwijderd lid
één maand geleden
Volgen
Hoi allemaal Zijn hier ook aanstaande moeders die slaapdiensten draaien op hun werk? Ik werk zelf in de jeugdzorg op een residentie waar jongeren wonen die uit huis zijn geplaatst. Het is onwijs leuk werk maar af en toe best pittig. Zijn toch tieners die het nodige hebben meegemaakt. Onze slaapdiensten zijn van 16uur tot 10uur de volgende ochtend. Van 00.00 en 06.00 mag ik slapen. In de praktijk slaap ik wel meestal pas om 01.00 uur. Nu hoef ik vanaf 12 weken zwanger geen slaapdiensten meer te draaien. Maar dat zou wel betekenen dat ik 4 dagen overdag moet gaan werken per week. Iets wat ik al 8 jaar niet meer gedaan heb en dat lijkt me dan ook best pittig. Dus ik twijfel of ik niet gewoon zo lang mogelijk mijn slaapdiensten moet blijven draaien. Wie heeft ook dit soort diensten op werk en waar kiezen je dan voor en waarom?
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
17 reacties
TeddyR
één maand geleden
Ik werk in het ziekenhuis, wij doen diensten (incl nachtdiensten en 12-uursdiensten) tot 20 weken. Dus als jij graag nachtdiensten wilt blijven doen na 12 weken, waarom niet?
  • Rapporteren
Manon9205
één maand geleden
Ik werk als vaste nachtdienst in een verzorgingstehuis. Dit doe ik al 2 jaar en ben dus niks anders gewend. Ik heb aankomende dinsdag een afspraak bij de gynaecholoog en ga haar vragen wat zij aanraadt. Mijn teamleidster wilt mij al uit de nachtdienst halen maar ik zie dit zelf niet zo zitten. Onder andere omdat de zorg in de ochtend of avonddienst beduidend zwaarder is als in de nacht.. ik heb wel besloten het advies van de gynaecholoog op te volgen. Maar als zij zegt dat ik gewoon door mag blijven werken doe ik dit zolang ik me er goed bij voel.. luister naar je lichaam en ga eventueel met je leidinggevende om de tafel zitten om te bespreken hoe en wat. succes er mee🤗
  • Rapporteren
MCvB
één maand geleden
Inmiddels ben ik uit de nacht-/slaapdiensten, maar een afweging is ook of je alleen kunt en wil staan 's nachts - als dat tenminste het geval is. Zelfs als je nog geen buik hebt (en wanneer die er wel is al helemaal), ga jij je in kleine dingen anders gedragen wanneer je weet dat je zwanger bent, mn bij dreigende escalaties. Reken maar dat jongeren met bv hechtingsproblemen, persoonlijkheidsproblematiek of ASS iets aan je merken. Dat kan jou heel onveilig/onvoorspelbaar voor ze maken. Met voor een deel van de jongeren dus misschien ook wel een toename in fysieke (en verbale) agressie.
  • Rapporteren
DeniseFamke
één maand geleden
Ik had er nog helemaal niet over nagedacht. Ik zit nu op 7 weken. Ik hoop wel gewoon slaapdiensten te blijven draaien. Ik werk 28 uur, maar ben ook bezig met opkeiding tot docent 1 dag in de week en daarbij hoort een ochtend stage. Ik zou dan ook 4 dagen overdag moeten werken.. Weet niet of ik dat zie zitten, en zolang het goed gaat...
  • Rapporteren
freya-25
één maand geleden
Ik werk in de residentiële jeugdzorg en ben wel gewoon van plan slaapdiensten te draaien. Ik slaap daar wel gewoon van 22:00-07:00 dus dat is wel anders dan jouw tijden. Ik ga het gewoon aankijken en als het dan echt niet meer gaat, ga ik het gewoon aangeven.. Ik vind het eigenlijk wel lekker om wat meer uur te draaien zodat ik overdag vrij ben :)
  • Rapporteren
Lindambrosius
één maand geleden
Ik werk op de seh als verpleegkundige. Heb nog nachtdiensten. Ik vind het wel erg zwaar omdat ik met vlagen erg misselijk ben. Het rooster van maart en april is al gemaakt, daar heb ik gewoon nog nachtdienst. Vanaf mei hoef ik niet meer. Ben nu 5 weken en 3 dagen zwanger.
  • Rapporteren
Poedywoedy
één maand geleden
Wees blij dat je slaap diensten hebt, als ik in de nacht werk ben ik de hele nacht wakker heb ik geen eens tijd om te slapen. Je moet doen waar je je goed bij voelt ik ben van plan om tm mei door te gaan met mijn nachten vanaf 20 weken zwangerschap hoeft het bij ons niet meer.
  • Rapporteren
kikjaa
één maand geleden
Reactie op Poedywoedy
Wees blij dat je slaap diensten hebt, als ik in de nacht werk ben ik de hele nacht wakker heb ik geen eens tijd om te slapen. Je moet doen waar je je goed bij voelt ik ben van plan om tm mei door te gaan met mijn nachten vanaf 20 weken zwangerschap hoeft het bij ons niet meer.
Wat is dit nu weer voor opmerking.. ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en heb slaapdiensten, maar ik werk dan van 14:00-23:00 mag dan slapen maar moet er minimaal 1x in de nacht wel uit en de volgende ochtend werk je dan van 6:30-9:30 of langer.. als jij nachtdienst hebt heb je nachtdienst als wij slaapdienst hebben werken we ervoor en erna ook dus logisch dat je wilt slapen toch ☺️ ik kijk het even aan tot wanneer ik slaapdiensten ga draaien, heb er 3-4 per maand en je bent toch alleen in de nacht, als er echt onrust is ga ik daar liever niet heen als ik straks verder in mijn zwangerschap ben.
  • Rapporteren
Charlottee
één maand geleden
Slaapdiensten hebben we hier niet. Wel nachtdiensten waarbij we heel de nacht moeten wakker blijven en soms ook wel heel pittig kunnen zijn (ziekenhuis). In april heb ik nog 3 nachtshiften, dan ben ik rond de 15 weken zwanger, en ik vind het niet zo heel erg. Maar ik hoop dat dit de laatste zijn 😄
  • Rapporteren
MamaLot-24
één maand geleden
Doe wat voor jou goed voelt! Mocht je je er niet prettig bij voelen, bespreek het met je werkgever. Misschien ook handig om CEO te checken. Volgens mij ben je bij 7 weken zwangerschap al niet meer verplicht om slaapdiensten te draaien als je je daar niet prettig bij voelt. Het kan wel zijn dat je een verklaring nodig hebt van je huisarts of verloskundige. Daarom is het ook goed met je verloskundige erover te praten.
  • Rapporteren
Verwijderd lid
één maand geleden
Ik werk ook slaapdiensten. Kan dan slapen van 22.30 - 07.00 uur. Vind het nu al pittig aangezien ik toch oplettend ben de nachts en van alle kleine dingen wakker word. Soms hebben we er dan nog een dagdienst achteraan en werk je dus 24 uur. Die zijn wel heftig. Bij ons gaat gewoon iedereen door tot het zwangerschapsverlof met deze diensten. M’n baas heeft er tot op heden ook nog niks over gezegd terwijl hij van de situatie afweet.
  • Rapporteren
Verwijderd lid
één maand geleden
Reactie op verwijderd lid
Ik werk ook slaapdiensten. Kan dan slapen van 22.30 - 07.00 uur. Vind het nu al pittig aangezien ik toch oplettend ben de nachts en van alle kleine dingen wakker word. Soms hebben we er dan nog een dagdienst achteraan en werk je dus 24 uur. Die zijn wel heftig. Bij ons gaat gewoon iedereen door tot het zwangerschapsverlof met deze diensten. M’n baas heeft er tot op heden ook nog niks over gezegd terwijl hij van de situatie afweet.
Ik werk zelf geen nachtdiensten, maar ik lees dat jouw baas een man is, klopt dat? Hij heeft natuurlijk geen idee hoe het is en voelt om zwanger te zijn. Ik denk dat hij zich er misschien helemaal niet in kan verplaatsen hoe zwaar het is voor jullie. Misschien kun je met hem in gesprek gaan en afspraken maken waar jouw grenzen liggen?? Je moet nu extra goed voor jezelf zorgen en voor dat kleine hummeltje in je buik.
  • Rapporteren
Jessicaderuiter
één maand geleden
Ik doe het voorlopig nog wel ff, maar vandaag te horen gekregen dat het een tweeling is, dus ff kijken hoe 't gaat
  • Rapporteren
Sephora
één maand geleden
Volgens mijn verloskundige mag ik geen nachtdiensten meer werken en ik ben nu 13 weken. Nu heb ik het geluk dat ik ze altijd al niet mag werken.
  • Rapporteren
Maya61
22 dagen geleden
Vorige week 2 nachtdiensten gedraaid. Wij slapen niet, dus de hele nacht in touw. De nachten zelf vielen iets tegen, ik was veel vermoeider dan anders. Maar twee dagen lang erna, was ik hondsberoerd. Erg duizelig en vreselijk misselijk. Ik heb daarom nu al (7 weken) aan mijn manager verteld dat ik zwanger ben en geen nachten meer wil draaien. Gelukkig geen probleem, er wordt rekening mee gehouden in het nieuwe rooster.
  • Rapporteren
KNJD
22 dagen geleden
Ik ben nu 6 plus 4 dagen maar werk wel dat het zwaarder wordt. Vooral met tilliften merk ik dat mn lichaam echt tegen gaat stribbelen. En ik daarna ook echt steken krijg en heel erg misselijk. En ook dat ik roze afscheiding heb en als dan even rust neem is die afscheiding weer weg. Hebben jullie dit ook? Of tips voor mij? Mijn werk weet trouwens nog niet dat ik zwanger ben wil dit na de echo vertellen 23 maart.
  • Rapporteren
Leilaa1997
21 dagen geleden
Ik ben nu zelf 7.5 week zwanger en draai nog slaapdiensten ik werk op een woonvorm met mensen met een verstandelijke beperking/meervoudige beperking onze doelgroep is heel erg divers. Mijn slaapdienst begint om 14:30 tot de volgende ochtend 10:00. Tot nu toe trek ik dit wel maar ik heb de mogelijkheid om van 14:30 tot 07:00 te werken.
  • Rapporteren