21 Reacties
één jaar geleden
Negeren is bij ons de beste remedie. Als hij door heeft dat wij aan het eten en kletsen zijn pakt hij uiteindelijk zijn bord en eet met smaak. Ennnn, niet te veel opscheppen helpt ook.
één jaar geleden
Hier kan ik wel janken tijdens etenstijd 🥲.
Wilt droge pasta met kaas of n Tosti. Ik zei altijd nee nee eten wat de pot schaft, ga voor niemand wat anders maken, maar doe het toch 😅. Hoop dat het een fase is en vanzelf over gaat. Probeer er zo min mogelijk strijd van te maken maar vind het wel heel lastig!
één jaar geleden
Zoo lastig. Hier al maanden zo. Hij wil qua warm eten alleen aardappeltjes en doperwten, en ongezonde dingen als pannenkoeken en kipnuggets. Hier krijgt hij gewoon voorgeschoteld wat de pot schaft, gaan niet apart voor hem koken en hij krijgt ook niks anders zoals brood ofzo. We maken er geen strijdt van, verwachten alleen wel van hem dat hij op z'n minst aan tafel komt zitten en maken dus duidelijk dat hij niks anders krijgt. Hij gaat dus al maanden regelmatig met alleen een beker melk in z'n maag op bed 🤷♀️ het helpt dus nog niet echt, stiekem hoop ik nog steeds dat het een fase is 🙈 🤞
één jaar geleden
Reactie op mamavantweeliefjes
Negeren is bij ons de beste remedie. Als hij door heeft dat wij aan het ete ...
Dat negeren gaan we ook maar proberen bedankt voor de tip
Nee inderdaad we scheppen al bijna niets op en nu ook op een gewoon groot bord zodat het weinig lijkt
één jaar geleden
Reactie op Esmu93
Zoo lastig. Hier al maanden zo. Hij wil qua warm eten alleen aardappeltjes ...
Hier wordt ook niet anders gekookt voor hem hij kan eten wat op tafel staat.
Hier sinds een paar weken altijd een goede eter geweest zonder problemen en ineens pfff
Ik zit vaak met tranen aan tafel dat ik denk pff ik vind dit zo niet leuk’
En hier ook wil je niet eten dan krijg je ook geen toetje of iets
Dus vaak ook met alleen drinken naar bed.
Gisteren in bad zei hij “mama boos op mij”
Ik waarom zou mama boos zijn
“ ik wil niet eten”
Dus hij weet het donders goed haha
één jaar geleden
Hier al een moeilijke eter sinds hij 1 jaar is (nu 2jr en 4mnd). Hij eet geen groenten en proeft heel soms iets. Eet vooral aardappeltjes, droge pasta met kaas, rijst… verder ook geen vlees/kip/vis maar alleen vegetarische schnitzel. Eet soms komkommer. Fruit/brood eet hij dan wel heel goed! Hij krijgt van mij altijd natural griekse yoghurt na zn avondeten (of hij nu wel of niet eet). Soms “koop” ik em om met iets nieuws proeven voor een zakje knijpfruit 😂🙈 Ik blijf altijd rustig en eet ie niet dan niet 🤷🏼♀️
één jaar geleden
Reactie op JessicaVanRoemburg
Hier wordt ook niet anders gekookt voor hem hij kan eten wat op tafel staat ...
Ik zou altijd een toetje geven, ongeacht wel of niet eten. Anders krijgen ze een negatieve associatie met het eten en wordt het toetje als een beloning gezien. Kan zorgen voor een ongezonde balans tussen gezond en ongezond eten.
Beste is idd negeren en eten ze niet, dan niet. Geen alternatief aanbieden want dat hebben ze ook heel gauw door. Bij ons duurt deze fase al sinds ze 18 maanden is 😂🥲. Sinds ik het loslaat is het veel gezelliger aan tafel en eet ze weer mee. Soms na de opvang is ze wat vermoeider en vindt ze sommige dingen spannender om te proeven en eet ze wel eens niks 🤷🏻♀️ (ook geen toetje wil ze dan 😂). Soms vraag je je af of ze van gebakken lucht kunnen leven maar ze slaapt nog steeds prima door!
één jaar geleden
Ik volg kidsvoeding op instagram. Is echt een aanrader. Ze leert je inzien hoe het voor een kind is om te eten en wat die allemaal doormaakt.
Alles is eigenlijk nieuw voor een peuter en het is dan ook best eng om iets in je mond te stoppen.
Vanuit de oertijd hebben we ook geleerd dit niet te doen.
Zij geeft echt goede tips en je kan ook masterclasses volgen.
Ze heeft receptenboekje.
één jaar geleden
Geen strijd van maken, dan is het geen strijd en gezellig aan tafel.
Wat bereik je met strijd... precies wat je niet wil... kind krijgt een afkeer tegen het eten. Hier eet ze soms 1 hap soms een heel bord. Prima.
één jaar geleden
Warme maaltijd als lunch aanbieden? 's Avonds zijn ze vaak al moe en vol prikkels, dan iets proeven is extra uitdagend. Daarnaast kun je ook wat tijdens het spelen aanbieden als snack (hier vaak doperwtjes, wortels, stukjes paprika of gehalveerde tomaatjes) zodat je 's avonds niet hoeft te stressen of je kind vitamines binnenkrijgt.
Hier werkt een groentepannenkoek ook goed (en ja dat maak ik wel apart, is hij twee dagen mee voorzien en geen strijd).
één jaar geleden
Reactie op Mamameisje
Geen strijd van maken, dan is het geen strijd en gezellig aan tafel.
Wat b ...
Precies dit. Hij eet met de pot mee, en als dat betekent 1 hap of niks - prima. Ga niet apart koken want dan went hij eraan dat hij altijd iets lekkers krijgt. Maar ga er ook geen strijd van maken. Hij haalt zijn calorieën toch wel in de rest van de dag 😅 het is een fase, waar bijna ieder kind doorheen gaat volgens mij.
Groente doe ik zoveel mogelijk tussen de middag als snack, soms soepje bij de lunch en pompoen of wortelpuree door zijn pap ‘s ochtends.
één jaar geleden
Heel herkenbaar! Ik heb dit met het CB besproken en ze gaf mij als tip jij bepaalt wat je zoontje eet hij bepaalt hoeveel! Nu krijgt hij dus wat wij eten en als toetje nog wat yoghurt! Hoop dat je er wat mee kunt! Rond deze leeftijd schijnt het ook dat ze minder trek hebben.
één jaar geleden
Hier een strijd vanaf 1 jaar ofzo. Eet alleen patat, aardappelschijfjes, kipnuggets rookworst of rauwe ijsbergsla. Ook al geprobeert om niets anders aan te bieden maar dat resulteerde in snachts wakker worden van de honger en dat willen we echt niet. Wij geven dus WEL wat anders zoals brood,fruit oid met altijd een toetje na. Vanaf ongeveer 2 jaar probeert hij steeds meer en proeft ook weer nieuwe dingen. Dat deed hij daarvoor helemaal niet dus er begint wat te veranderen. Ik wil ook geen strijd aan tafel ofzo dus dit werkt voor ons het beste. Verder eet hij overdag gewoon goed en gevarieerd dus maak totaal geen drama van het warm eten. Als ze 18 zijn zal het vast wel goed zijn met warm eten☺️
één jaar geleden
Mijn dochter eet alleen wat mee als we rijst of pasta eten. Anders eet ze pap.. gelukkig eet ze op de opvang warm dus dan heeft ze gelukkig al groente gehad. Ik maak er ook geen strijd meer van. Vind het vaak wel lastig maar laatst van de kinderarts gehoord dat je daar geen zorgen om hoeft te maken. Zolang ze groeit en aan komt en alles goed gaat is het goed.
één jaar geleden
Gister is mijn meisje zonder eten naar bed gegaan en vanavond at ze maar een paar hapjes. Normaal eet ze echt hartstikke goed. Frustrerend dit.
Hou maar in mn achterhoofd dat t een fase is. 1 van de vele 😅
één jaar geleden
Wij laten het ook gewoon gebeuren, geen aandacht aan schenken en gewoon steeds eten op het bordje aanbieden wat wij ook eten. Samen gewoon in gesprek gaan en zien dan stiekem in onze ooghoeken dat er tóch wat wordt gegeten.
Soms gaat het goed, soms iets minder, maar als ze honger hebben eten ze echt wel.
Continue iets anders maken naar hun zin, lijkt ons in ieder geval niet de optie. Ze zullen toch moeten leren om met het gezin mee te eten ☺️
En daar komt ie weer “het is een fase” 😉