26 Reacties
6 jaar geleden
Haha ja heel herkenbaar 🙈 waar mijn over enthousiaste moeder naar alles nieuw kijkt. Hebben we zelf veel tweede hands. En zij heeft de babykamer ook al klaar. Terwijl wij lekker op ons gemakje bezig zijn. Inmiddels kan ik het goed van me afschuiven. Ik weet dat onze kleine meid niks te kort zal komen bij ons 🥰
6 jaar geleden
Mijn moeder had het logeerkamertje al eerder af dan dat ik de babykamer af had (is nog niet klaar) maar dit kwam omdat zij toen vakantie had en er tijd voor had.. Mijn schoonmoeder daarin tegen kan zich juist heel erge zorgen om mij maken. Ik werk in de zorg en heb corona patiënten moeten verzorgen, ik kreeg iedere dag een appje of belletje over hoe het met mij ging en dat ze wilde dat ik niet ging werken ivm de kleine.. heb gezegd haar zorgen lief te vinden maar daar toch echt zelf over te beslissen. Zelfde als met de spulletjes die zij wilt geven. Ze heeft nog veel dingen van vroeger (28 jaar oud) van mijn vriend bewaard en wilt dit allemaal aan ons geven. Heb gezegd dat ik kijk wat ik leuk vind en ze het anders maar voor bij hun moet gebruiken.. zij bewaart alles ik gooi snel dingen weg die ik niet gebruik. Zo had ik bijv. een tas met kleertjes gekregen wat niet helemaal mijn ding was, nu wilt zij die doorkijken. Ik maakte me daar eerst druk om maar blijf denken dat het allemaal goede bedoelingen zijn. Als het me te veel stoort geef ik dit wel aan, zo heeft ze zich zitten bemoeien met de naam, allemaal rare namen sturen die totaal niet bij ons passen. Heb toen vriendelijk noch duidelijk gezegd dat dit onze keuze is en wij zelf iets gaan zoeken/ bedenken.
Misschien dus een tip om te zeggen dat je het heeeel lief vind wat ze allemaal koopt en haalt maar dat het nu wel echt genoeg is voorlopig?! Succes ermee en onthoudt ze doet het waarschijnlijk met alle goede bedoelingen🤗
6 jaar geleden
Wees blij met zo'n betrokken schoonmoeder. Die van mij is 6 maanden geleden overleden. Daarmee wil ik niet jou bericht teniet doen. Maar misschien kun je t positief zien. Ik had gewild dat mijn schoonmoeder onze zoon straks zou kunnen ontmoeten en er alle liefde aan zou kunnen geven...
6 jaar geleden
Mijn schoonmoeder en moeder hebben ook van alles in huis gehaald zodat ze op de baby kunnen passen, ik vind het juist allemaal zooo lieff🙏🏽 elke keer appen ze me wel met fotos wat ze hebben gehaald, te leuk!
6 jaar geleden
Ja ik ken het. Dat hadden wij ook toen met onze eerste. Leek wel de kraamweek voor mijn schoonmoeder. Ze kwam met IEDEREEN langs. Ik kreeg geen rust en onze kleine spruit ook niet. Met onze tweede duidelijk onze grenzen laten weten. Het is allemaal goed bedoeld, maar sommige dingen kun je maar 1 keer doen. Maar 1x van de eerste keer genieten. Net zoals je schoonmoeder vroeger zelf heeft gehad. Daar staan we bij onze eerste niet bij stil. We willen alles in vrede houden. Pas als je beseft dat veel dingen voor de eerste keer speciaal zijn is dat moment weg. Er is maar 1 babykamer en dat is in jullie huis. Wees eerlijk tegen je schoonmoeder of wie dan ook over hoe jij je eronder voelt.
Het is jouw en jullie eerste kindje en eerste keer. Probeer er zoveel mogelijk van te genieten.
6 jaar geleden
Mijn moeder is ook erg enthousiast en had haar kamertje eerder klaar dan de mijne. Zij heeft ook zelf gezegd dat toen zij zwanger was er weinig babyspullen en winkels waren. Ook is dit haar eerste kleinkind en heeft ze er lang op moeten wachten. Heb mijn ouders, familie en vrienden altijd betrokken bij mijn ivf traject. Ik vind het juist wel aandoenlijk en het is een geruststelling dat mijn kindje daar goed terecht komt. Soms bemoeit ze zich met dingen waar ik niet blij mee ben maar dat zeg ik dan ook. Daar heeft ze dan toch begrip voor. Dus als je iets niet zint dan gewoon op een normale manier zeggen maar becomplimenteer haar ook dat ze zo goed haar best doet
6 jaar geleden
Bij mijn eerste ook over de top blije ouders, dankbaar dat ze me hielp, maar achteraf ook erg vermoeiend dat zij het regime in handen nam.. je weet niet hoe alles werkt, wat goed is, wat niet.. dus je laat alles gebeuren.. 'want hun hebben ervaring... '.. achteraf had mijn dochter zoveel prikkels daardoor dat er meer drama was.. Bij mijn zoon ook regels opgesteld en dat verliep veel beter.. jij bent de kraamvrouw en moeder.. en iedereen past zich maar aan aan jullie wensen (mijn mening).. en dat is niet zielig voor een ander hoor :).. maar je wilt vaak de lieve vrede bewaren terwijl je je er zelf niet fijn bij voelt..
Nu zijn er bij ons meerdere kleinkinderen inmiddels en mijn ouders passen heel veel op mijn nichtjes.. dus het eerste wat ze zeiden bij mijn zwangerschap nu was 'als je maar niet denkt dat wij steeds gaan oppassen' ....
Terwijl ik ze amper vraag, en mijn ex en ik de zorg gewoon op ons nemen en ik 2 jaar lang een gastouder heb gehad ..
Ze hebben daarom ook niks in huis oid, maar heb er vrede mee.. ik weet dat mn nichtjes op nummer 1 staan..
Dus ergens denk ik 'heerlijk zulke ouders die zich zo inzetten, maar aan de andere kant denk ik 'poeh, k zou gek worden' 😄
6 jaar geleden
jepp. Mijn moeder precies zo! Ze had de baby kamer daar gemaakt terwijl mijn vriend en ik toen der tijd samen gingen wonen. En achteraf klagen dat onze dochter daar amper in had geslapen en weet ik t allemaal😅
6 jaar geleden
Mijn moeder woont op 75 km afstand. Dus een vaste dag oppassen zit er niet in. Ze hoeft wat dat betreft geen kamertje in te richten of zo iets. Ze had wel schijt aan de corona regels met betrekking tot kraamvisite toen ik haar he huidige beleid uitlegde. Ze zei kan me niet schelen, ik kom gewoon. Ik zeg prima maar ik laat je buiten zolang de kraamzorg er is. De baby en ik gaan voor.
6 jaar geleden
Mijn moeder is juist relax wat dat betreft maar vond juist dat mijn zus verschrikkelijk hard van stapel liep. Daar kreeg ik een naar gevoel bij, had ook het gevoel dat ze de baby nu al opeiste en alsof het meer haar kind was dan de mijne.
Heb hierover veel met mijn vriend gepraat en uiteindelijk ook met mijn moeder. Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ze gewoon heel enthousiast is en dat er eigenlijk niets mooier is dan dat. Het is en blijft ons kind die dadelijk in 3 huizen zijn eigen plekje heeft🙈
6 jaar geleden
Ik begrijp je helemaal. Dat gevoel heb ik ook heel sterk bij mijn schoonmoeder.. alsof ze de baby nu al op eist. Misschien ligt dit aan mij hoor. Van haar kan ik het minder verdragen dan van mijn eigen moeder. Maar mijn eigen moeder dringt zich ook niet zoveel op als mijn schoonmoeder... ik heb het er heel moeilijk mee en ik vind het een moeilijk onderwerp om aan te halen bij mijn vriend.. frustrerend..
6 jaar geleden
Reactie op mandarinneke24
Ik begrijp je helemaal. Dat gevoel heb ik ook heel sterk bij mijn schoonmoe ...
Juist dat heb ik dus ook. Mijn vriend is meer van laat maar doen word wel minder maar ik heb het gevoel dat het steeds meer word. Maar ervaring uit het verleden leert dat als ik er iets van ga zeggen. Ik alles ineens gedaan heb....
6 jaar geleden
Mijn schoonmoeder is 4 jaar geleden verhuist en had toen al een baby kamer helemaal ingericht.. nu het zover is (1e kleinkind), koopt ze ook allemaal spullen zonder overleg. Ik ken het benauwde gevoel. Heel irritant. Mijn eigen moeder daarentegen is helemaal tegenovergestelde. Zij heeft helemaal niks gekocht, ook niks gegeven en heeft zoiets dat het onze eigen verantwoordelijkheid is. Als we op bezoek komen moeten we gewoon alles zelf meenemen.. waarom kan er niet gewoon een middenweg zijn🙈
6 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde.. Het benauwde gevoel, en het gevoel van opeisen.. Ik besef dat het ook voor (beide) oma’s het eerste kleinkind is. Maar ik word er soms gek van. Niemand lijkt mij ook te begrijpen... Een begon al gelijk over oppassen en blijven slapen als het pas geboren was...😳
6 jaar geleden
Mijn schoonmoeder is ook zo gek... heeft het zelfs al over als ze 2 jaar is met blijven slapen etc... wordt er echt niet goed van... ze heeft bij elk bezoek wel weer wat... en ik maar denken dat de kleine eerst maar eens geboren moet worden😅
6 jaar geleden
Ik heb juist alles geregeld voor de oma oppas dag 😶 alles hebben ze nu al in huis van bed tot box en badje zelfs een eigen complete kinderwagen 3 in 1 (nog niet staan maar in de schuur of op zolder). Als alles maar goed is voor ons kleine meisje 🤩
6 jaar geleden
Ik heb juist het tegenovergestelde en ben ergens wel jalours over het enthousiasme van jullie familie (hoe vervelend het ook kan voelen). Bij ons leeft het nog niet zo omdat wij eind deze maand de sleutel krijgen van ons nieuwe huis. Dus inrichten zijn we nog niet zo mee bezig. Ik had dan ook gehoopt dat dit bij mijn eigen moeder (die al jaren uitkijkt naar een kleinkind) en schoonmoeder (3e kleinkind) wel al zou gebeuren. Maar niemand is er echt meer bezig, misschien komt het door de corona tijd nu..
6 jaar geleden
Wees blij, ik heb het tegenovergestelde. Mijn ouders willen liever niet oppassen en mijn schoonouders wonen te ver weg. Dat betekent dus minimaal 3 dagen opvang en dat is ook een hoop gedoe met halen/brengen en kost echt een sloot geld. Zijn wel blij dat ze een kleinkind krijgen allemaal maar had wat meer hulp en enthousiasme toch wel fijn gevonden.