24 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op MelanieG
Heftig zeg! Succes ermee, hopelijk was vanacht een betere.
Hou mijn hart v ...
Hopelijk gaat bij jullie wel goed zodat jullie even kunnen bijtanken. Mijn dochter heeft naast me geslapen.
2 jaar geleden
Wij hebben een makkelijke slaper, maar dat ook zelf zo gecre毛erd. Wij hebben als uitgangspunt dat een veilige omgeving cre毛ren door iedere keer t zelfde te doen en reageren is key. Indien nodig ook lang volhouden.
Als ze snachts een nachtmerrie heeft bijvoorbeeld, gaan we naar haar toe, maken geen oogcontact, praten niet, leggen haar liefdevol weer lekker onder de dekens, speentje en knuffel en weer weg. Wij praten pas tegen haar wanneer het ochtend is. Als het echt niet wil (wat thuis niet voorkomt, maar ik heb jarenlang in de kinderopvang gewerkt) dan kun je er voor kiezen om er in stilte bij te zitten en in jezelf te herhalen "het is goed" of "ik ben bij je" "ik weet wat ik doe" "ik geloof in jou" dan krijg je namelijk ook die rust en energie over je heen. Niets anders doen en ook niets anders erbij halen..gewoon er zijn en afbouwend dat vertrouwen overdragen. Werkt als een trein!!
2 jaar geleden
Reactie op Inge-1989
Wij hebben een makkelijke slaper, maar dat ook zelf zo gecre毛erd. Wij hebbe ...
Wat fijn dat jullie een makkelijker slaper hebben. Ik merk alleen dat de opmerking, 'dat hebben we zo gecreeerd' wat naar overkomt. Bij sommige kinderen is het te creeren. Echter, er zijn ook kinderen die van nature moeilijkere slapers zijn en waar het creeren echt niet zo makkelijk gaat zoals het nu bij je lijkt. Dan kan deze opmerking heel naar over komen. Net alsof je het als moeder/vader dan fout doet. En nee, dat hoeft echt niet zo te zijn! Elk kind is anders en heeft een andere gebruiksaanwijzing. Het is soms lastig deze te vinden.
Mijn zoon is gelukkig een goede slaper. Hij heeft echter ook een periode dat hij midden in de nacht krijsend wakker wordt. Ik kan dan doen wat je zegt, maar bij hem staat dit niet in de gebruiksaanwijzing. Hij heeft het nodig dat ik hem oppakt en even rond ga lopen. Vaak zelf even zijn kamer uit. Hij wordt anders absoluut niet rustig. Uiteindelijk kan ik hem dan weer terug leggen, maar dit duurt echt een tijd. Hij heeft mij dan echt even nodig.
2 jaar geleden
Reactie op Miekejuf
Wat fijn dat jullie een makkelijker slaper hebben. Ik merk alleen dat de op ...
Interessant dat de opmerkingen met tips wat te doen wel worden aangenomen (daarin cre毛r je bijvoorbeeld een vaste routine of reactie volgorde) en dat dus de oplossing kan zijn die je dus cre毛ert.. en als ik zeg dat wij dmv voorspelbaarheid en mijn tips die ik heel duidelijk omschrijf 'naar' overkomen.
Geen een vader of moeder hoeft zich dom of gebrekkig te voelen..niet van mijn reactie waarin ik probeer te helpen en niet dmv andere reacties door wellicht te denken 'waarom heb ik dat zelf niet bedacht of gedaan'
Het is maar net hoe je het wil lezen/oppakken.
Ik weet juist door mijn ervaring hoe moeilijk en niet vanzelfsprekend het allemaal is..
Maar doe er vooral niets mee..het was goed bedoeld.
Bedankt voor de terugkoppeling die ik als 'naar' ervaar..