22 Reacties
5 jaar geleden
Het is een beetje en en: en hij deed het op een gegeven moment zelf, en we hebben ook geholpen.
We hebben via de camera van de babyfoon hem goed in de gaten gehouden en als hij wakker was er snel naar toe en geholpen met weer in slaap vallen. Lukte soms wel, soms niet. En nu wordt hij wakker na 1 cyclus en is dan soms wel 20 minuten wakker maar valt dan zelf weer in slaap, gaat eigenlijk nooit meer huilen.
Zal denk ik combinatie zijn van leeftijd (nu bijna 15 weken) en dat ie erop vertrouwd dat er iemand komt als ie gaat huilen?
5 jaar geleden
Koop het boek tevreden baby. Daar staat een goed schema in! Kan hem ook sturen als je wilt:)
5 jaar geleden
Hier hetzelfde. Het CB zei dat baby’s van 13/14 weken minimaal 3x op een dag 1,5 uur op bed moeten liggen. Wakker of slapend maakt dan niet uit.
Als hij/zij begint te huilen dan troosten in het bedje en weer weglopen. Als hij ontroostbaar is dan even eruit halen, troosten en dan weer terugleggen. Als het echt niet meer gaat dan gewoon eruit halen.
Althans dat gaven ze mij als advies.
5 jaar geleden
Haii ik had/heb dat probleem ook. Heb omdat hij nog steeds dutjes van 45 min doet. En had omdat hij de laatste tijd af en toe weleens doorslaapt... Vooral in de ochtend of soms vroege middag. Laatste dutje is meestal weer 45 min..
Hij slaapt niet altijd vanuit zichzelf door. Soms moet ik hem erbij helpen, door even naar hem toe te gaan speentje of een aai te geven. Maar hij mag mij niet zien, anders heeft hij geen slaap meer. Dus doe het stiekem vanuit de hoofdeinde van zijn ledikant 😬
Wie weet kan het jou ook helpen. In het begin heb ik hem wel vaak opgepakt als ik zag dat die nog slaap had. Zo hebben wij dat stap voor stap gedaan...
Zoon is trouwens 21 weken (gecorrigeerd 19 weken).
5 jaar geleden
Ik ging naast hem zitten en met de wieg wiegen om hem te helpen met doorslapen. Moest er wel al zijn voordat hij wakker werd anders lukte het niet meer. Toen van de een op de andere dag een week geleden kon hij het zelf (14 weken)
5 jaar geleden
Hier hetzelfde probleem. Zoon is 18 weken. Sinds hij naar het kdv gaat, lukt het savonds al beter om langer achter elkaar te slapen. Dan is het nodig om na 40 minuten even het speentje te geven en slaapt ie verder tot 23 uur voor een fles. Ik denk iets met prikkels en indrukken. Overigens slaapt hij op het kdv ook veel. Daar laten ze hem even mopperen en valt ie weer in slaap.
5 jaar geleden
Hier hetzelfde probleem. Zoon is 18 weken. Wij laten hem niet huilen en gaan naar hem toe. Hand op zijn wang, speentje geven. Soms even in mijn armen wiegen.
Sinds hij naar het kdv gaat, lukt het savonds al beter om langer achter elkaar te slapen. Ik denk iets met prikkels en indrukken. Overigens slaapt hij op het kdv ook veel. Daar laten ze hem even mopperen en valt ie weer in slaap.
5 jaar geleden
Mijn zoon is nu ruim 4 maanden en begint nu wat langere slaapjes te krijgen. Wij hielden de babyphone in de gaten bij 40 min werd hij standaard wakker. Speelde er meteen op in door z’n speen weer te geven en er even bij te blijven, vaak lukte t dan wel om een cyclus eraan te plakken.
5 jaar geleden
Reactie op juud-89
Mijn zoon is nu ruim 4 maanden en begint nu wat langere slaapjes te krijgen ...
Dit inderdaad. Ik loop er weer naar toe, speentje erin, evt muziekje weer aan, kusje geven en ik loop weer weg. Soms tot 4-5 keer toe. En soms zit het er echt niet meer in en geef ik het op 😂
5 jaar geleden
Reactie op Isabellew
Interessant! Hoe lang (dagen/weken?) voordat hij op zichzelf weer terug in ...
Ja dat heeft echt weken geduurd.. wij deden sowieso de dutjes om en om in bed en de draagdoek (tot 12 weken sliep ie alleen in de draagdoek.....) zodat ie wel aan z’n slaap kwam overdag. Als een baby oververmoeid is vallen ze nog moeilijker in slaap.
En het begon met 20 minuten in bed slapen, toen 45 en nu dus 2x45 soms met hulp en soms zonder. Maar het komt ook nog vaak genoeg voor dat ie na 45 minuten klaarwakker in bed ligt, dan probeer ik het ook niet. Heeft bij hem totaal geen nut dan.
5 jaar geleden
Vergeet niet dat dit geen ‘probleem’ is maar heel normaal baby gedrag voor die leeftijd. Voor ons is het vervelend maar het is niet gek.
Het aan elkaar plakken van cycli is iets wat de meeste babies pas na de 4 maanden slaap regressie gaan leren langzaam aan.
45min slapen is daarom geen hazenslaapje, dat is 20 a 30 minuten waarbij een baby de slaap cyclus niet afmaakt.
Misschien vindt je het interessant om het boek ‘baby in een droomritme’ eens te lezen. Ik vondt het heel leerzaam, vooral veel herkenning en bevestiging dat alles eigenlijk heel normaal was en ik mij geen zorgen hoefde te maken.
5 jaar geleden
Reactie op Cecile85
Vergeet niet dat dit geen ‘probleem’ is maar heel normaal baby gedrag voor ...
Eens hoor, het is alleen vaker 20/30 min dan 45 min dus alle tips om te voorkomen dat we in een soort neerwaartse spiraal terecht komen zijn welkom :) Heb dat boek idd ook, groot fan van!
5 jaar geleden
Hetzelfde probleem tot voor kort. Aan elkaar plakken van slaapjes kan zo'n 15 minuten duren. Ik haalde hem meestal te snel uit z'n bedje. Ik heb op mijn tanden moeten bijten maar inmiddels kan hij slaapjes doen van 1,5-2,5 uur en duurt het plakken soms niet eens een paar minuten. Hij moppert soms een beetje. Als hij huilt troost ik hem eventjes. Vertel hem dat hij moet gaan slapen, even over buikje aaien. Niet in de ogen kijken op die momenten kan ook helpen. De eerste twee slaapjes kan hij vaak goed plakken. Smiddags minder goed.
5 jaar geleden
Reactie op Disco
Hetzelfde probleem tot voor kort. Aan elkaar plakken van slaapjes kan zo'n ...
Oh dat biedt hoop! Ik denk dat dit ook mijn probleem is idd, dat ik haar te snel uit bed wil halen (omdat ik zie op de camera dat ze wakker wordt). Ga dit ook proberen, bedankt voor de tip!
5 jaar geleden
45 minuten slaap is 1 cyclus. Dat is prima. Mijn zoontje deed slaapjes van 25 of 30 of 35 minuten. We hebben een bed aangeschaft wat gewiegd kan worden. Zodra wij hem zagen bewegen tussen 25 en 35 minuten rende ik naar zijn bedje on hem heel zachtjes te wiegen. Na 2 weken kan hij steeds vaker nu 1 cyclus slapen overdag en soms zelfs meerdere (2 uurtjes slapen)