Het valt me op dat er best grote verschillen zitten in sommige richtlijnen voor voeding van baby's, peuters en kleuters als je kijkt naar de regels van het voedingscentrum (NL) en kind en gezin (BE).
Bijvoorbeeld:
- in NL is het advies vanaf 1 jaar halfvolle of magere melk, in België adviseren ze tot 3 jaar volle melk.
- in NL is het max 300 ml zuivel op een dag, in België is dat 350-500 ml per dag.
- in NL adviseren ze 1 tot max 3 eieren per week, in België mogen kindjes ouder dan 12 maanden tot maximaal 6 eieren per week eten.
Als voorbeeld; mijn dochter eet zo goed als geen vlees. We geven haar daarom regelmatig gekookt of gebakken ei, maar hoeveel ei is te veel? Daarnaast drinkt ze het liefste melk en eet ze ook met regelmaat yoghurt. Ze krijgt dus standaard meer dan de maximale 300ml binnen. Ik Google regelmatig op de adviezen voor iets en ik vind het door de wisselende adviezen soms best lastig om te bepalen wat nou het 'beste' is voor mijn dochter en of dat iets wel of geen kwaad kan.
Daarnaast verbaas ik me soms ook gewoon dat twee goed ontwikkelde (buur)landen zo'n verschil in visie kunnen hebben.
Zijn er nog meer van dit soort verschillen?
Ik merk nu mijn dochter richting de 2,5 gaat bijvoorbeeld ook dat andere mensen wel vinden dat ze vrijwel alles, in te grote porties, mee kan eten. Denk aan een oma die met een grote koek komt aanzetten en daarna ook nog een toetje heeft, cakejes versieren op de opvang omdat de juf jarig is, meerdere dagen achter elkaar een toetje omdat er nu eenmaal 6 danoontjes in een verpakking zitten, etc. en ik hier steeds meer moeite mee krijg.
Hoe gaan jullie met de voedingsrichtlijnen voor jullie kind/kinderen om? Houdt je je aan de adviezen of doe je het op gevoel? En hoe gaan jullie om met ongezonde(re) producten als koek, snoep, hartige snacks, toetjes, zoet broodbeleg, sap, etc.?
Ik ben heel benieuwd!