11 Reacties
4 jaar geleden
Banaan is hier ook favoriet, maar mijn dochter eet ook vaak peer, mango mandarijn en kiwi. Appel verwarm ik vaak even kort in de magnetron dan wordt het wat zachter.
4 jaar geleden
Mango, kiwi gold, wilde perzik, meloen, banaan. Zachte fruitsoorten geef ik vooral.
4 jaar geleden
En als je de appel (/peer/mango) in dunne plakjes geeft? Zeg maar de dikte van een plak kaas ofzo? Dan kan hij wel wat meer oefenen met kauwen, zonder dat je al te bang hoeft te zijn dat er hele stukken appel in zijn keel schieten.
Hier fietst alles er soepel in gelukkig 😅: peer, banaan, appel, (water)meloen, perzik, abrikoos, kiwi, aardbei, Japanse wijnbes, blauwe bes, mango... als ik zin heb om de velletjes eraf te halen wel eens sinaasappel.
Wisselt wat we ermee doen. Soms grote stukken en zelf afhappen. Soms kleinere stukjes die in 1 hap naar binnen kunnen. Of gepureerd/moes als we weinig tijd hebben; die lepelt het snelst naar binnen.
4 jaar geleden
Oh ik pureer alles nog...... ga ook maar eens stukken geven maar ik vind het ook vrij eng.
Maar dochterlief verbaasd mij elke keer weer positief dus waarschijnlijk kauwt ze het zo weg. 😅
4 jaar geleden
Wij geven eigenlijk vanalles. De ene keer in stukjes of zelf afhappen en de andere keer mix ik fruit door elkaar heen en pureer ik het. Maar je zou in weze allerlei soorten fruit al mogen geven. Wij geven banaan, appel, druiven, kiwi, bessen, perzik, ananas, meloen (vind ze het minst lekker), peer, sinaasappel, mandarijn, passievruchten, aardbei, framboos, mango. Ben ook steeds aan het experimenteren met verschillende soorten fruit door elkaar heen. Op de website van smikkels kun je ook ideetjes vinden voor fruithapjes met bepaald soort fruit. Misschien ook de moeite waard om eens te bekijken!
4 jaar geleden
Wij geven ook heel veel fruit:
Appel, avocado, banaan, druiven (in 4-en), mango, allerlei meloen (galia, cantaloupe, watermeloen), peer, perzik, pruimen (ook gewelde droge pruimen), mandarijn, nectarine.
Hij vindt echt alles lekker! En alles in grote stukken. Maar onze zoon eet al vanaf het begin alles in stukken dus hij kijkt raar op als ik ineens met een lepel fruit aan kom.
Het enige waar we nog even mee wachten tot na zijn eerste verjaardag is harig fruit (kiwi, aardbei, ananas, framboos etc.) vanwege de kans op allergieën.
Het gevaar met stukjes zit em in te kleine rondje stukjes die de luchtpijp kunnen blokkeren (vandaar de druiven in vieren). Zolang je vierkante/langwerpige grotere stukken maakt, dan lossen ze het zelf op als ze zich perongeluk verslikken (net als dat jij zou doen).