34 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op kdw85
Bij ons zoontje precies hetzelfde. Wij willen toevallig ook deze week gaan ...
Succes! Wij hebben onze eerste poging gestaakt, ze begreep het niet en was zo enorm verdrietig. Dus ik doe over een paar maanden een nieuwe poging.
2 jaar geleden
Hier huilde ze zo hard ... Dat we ook maar gestopt zijn met de poging....
2 jaar geleden
Onze dochter (oktober'20) krijgt alleen met dutje en slapen nog de speen. Dit is ook meer als 'beloning' eigenlijk, omdat ze dan "de hele ochtend/middag zó goed heeft gedaan zonder speen!"
We hebben haar verteld, dat ze nu een grote meid is, en de speen eigenlijk niet meer nodig was. En daar was ze het op dat moment ook mee eens en gaf ons meteen de speen. Totdat we de speen weg gingen leggen, dat was toch niet helemaal wat ze in gedachten had ... 😂 3 dagen zeurderig erom, toen was het goed.
Dit houden we nu ff aan, tot Sinterklaas in t land komt. Dan gaat haar speentje mee met Sinterklaas, voor de babypietjes want in Spanje hebben ze geen speentjes ! 🤭
Dan is ze ook 2j en vinden we ook wel dat ze lang genoeg heeft kunnen genieten van haar speen 😂
2 jaar geleden
Ons zoontje heeft al zijn speentjes kapot gebeten, 1 voor 1 en deze hebben we samen weg gegooid met hem en daarbij telkens heel duidelijk aangegeven dat het (een van) de laatste spenen was zodat hij wist dat hij er zuinig op moest zijn. Dit gebeurde niet dus heeft hij vorige week vrijdag zijn allerlaatste speentje met ons in de prullenbak gegooid en hij slaapt nu zonder. Gisterenavond vroeg hij ineens om de speen, maar nadat ik zei dat we deze samen hebben weggegooid ging hij rustig liggen zonder speentje. Bij het weglopen huilt hij altijd eventjes in de hoop dat we hem er weer uithalen, maar dit genegeerd en hij sliep zo weer in.
Een vriendin van mij heeft samen met haar dochter ook de speen in de prullenbak gegooid(niet kapot) en dat werkte daar ook goed.
Nog een andere vriendin heeft haar zoontje de speen aan een nieuwe baby uit de vriendengroep laten geven en vanaf dat moment was het daar ook helemaal klaar.
Hopelijk gaat het bij jullie net zo makkelijk. 🤞
2 jaar geleden
Ik haak aan voor de ervaringen! Momenteel raakt ons meisje steeds meer verslaafd aan de speen, we geven hem alleen met dutjes maar ze kan er echt van tevoren al om jammeren en er naar wijzen. Als we opstaan moet ze het speentje in bed leggen, soms doet ze dan spontaan en soms is het een heel spelshow waarbij ze wegrent en zich verstopt en uiteindelijk met veel drama de speen in bed legt. Zit ook even te denken wat het beste stopmoment is, met het oog op vakanties inderdaad én start maken met de zindelijkheid binnenkort.
2 jaar geleden
Wij zaten er ook al een poosje aan te denken om van de speen af te gaan. Onze zoon gebruikte hem best veel, niet alleen bij het slapen. We hebben nog een weekje vakantie en gisteren besloten een poging te wagen. Voor hij naar bed ging geen speen gegeven en gewoon naar bed gebracht. Had een aardig drama verwacht, maar er kwam niets. Hij sliep zelfs eerder dan anders. Vandaag de hele dag ook geen speen gehad en ging prima. Alleen tijdens zijn middagdutje miste hij hem, die was dan ook iets korter dan normaal. Verder gaat het hier tot zover heel goed.
2 jaar geleden
Reactie op Makeithappen
Hoe oud zijn jullie kindjes? Ik vind het eigenlijk niet zo'n probleem als z ...
Hier hetzelfde.
Ze geven echt vanzelf aan wanneer ze er klaar mee zijn & dat is vaak eerder dan verwacht.
Dus om welke redenen moet het al volledig afgepakt worden rond deze leeftijd als de kindjes het nog fijn vinden..?
Ik vind het altijd heel bijzonder dat er een soort “regel” voor wordt verzonnen door de maatschappij om kleine kindjes overal mee te laten stoppen op een bepaald moment “want dat hoort nu eenmaal zo”.
Ze worden allemaal groot, in hun eigen tempo én op hun eigen manier.. ☺️ (en ook zonder speen, heeft meer dan de helft later een beugel.. 😉)
2 jaar geleden
Reactie op Proud mom ♡
Hier hetzelfde.
Ze geven echt vanzelf aan wanneer ze er klaar mee zijn &am ...
Snap ik een jullie moeten vooral doen wat jullie denken dat juist is! Ik heb gelezen dat het de spraak kan beïnvloeden en als je stopt voordat de kleine 2 wordt, het gebit en kaak zichzelf kunnen herstellen. Ik ben het uit gaan zoeken omdat hij een sissende s heeft en sommige klanken apart uitspreekt.
Ik sta achter onze keuze destijds voor een speen, omdat het hem geborgenheid en (gevoel van) veiligheid gaf en daarnaast had hij sterkte zuigbehoefte... maar nu is het een gewoonte en hoort het bij zijn "in slaap vallen". Daar waar met de hitte de vertrouwde slaapzak niet meer aanging, is dit de verandering nu. En staan we achter (cold turkey) stoppen. Nu hopen dat hij er ook zo over denkt 😅
2 jaar geleden
Ik heb afgelopen donderdag tijdens middagslaapje gezegd dat spenen op waren. Hij accepteerde het en ging slapen. In avond vroeg hij nog een keer of er beneden niet nog lagen 🤭 Maar toen ik zei nope zijn echt op ging hij slapen. Dag erna nog beetje onrustig met inslapen maar daarna gewoon gaan slapen. Had veel meer moeite verwacht maar viel mij heel erg mee. Hij had alleen nog tijdens slaapjes zn speen sinds dat hij 13 maanden was.
2 jaar geleden
Reactie op PDR1990
Wij zaten er ook al een poosje aan te denken om van de speen af te gaan. On ...
Hoe gaat het nu bij jullie?