19 Reacties
2 jaar geleden
Onze dochter eet ook geen groente.. alleen komkommer en tomaat. Blijf t wel aanbieden maar ze weigert. Maar nu vaak smoothies met spinazie, banaan en sinaasappelsap (favoriet). Of wortel met mango en beetje sinaasappelsap. Probeer beetje te variëren. Zo krijgt ze toch haar groente binnen. Aardappelen rijst en pasta eet ze gelukkig wel.
Wat ze nu langzaamaan begint is te snappen is 'eerst die en dan die. Zo kunnen we haar toch nog eens iets laten proberen. Als is het maar 1 hapje..
2 jaar geleden
Hier ook niet hoor. Op de opvang eet hij netjes zijn groenten op, maar thuis is het ‘bleeeeegh’. Ik ben al blij als hij met z’n groenten speelt ;)
Wij blijven aanbieden op verschillende manieren, eten samen, dwingen niet en proberen het eten gezellig te houden. Hij krijgt wel altijd zijn toetje. ‘Knijpgroenten’ eet hij wel dus we wilden ook smoothies gaan maken, maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen.
Het is heel frustrerend, maar ik probeer er maar op te vertrouwen dat het vanzelf goed komt.
2 jaar geleden
Hier ook niet hoor. Op de opvang eet hij netjes zijn groenten op, maar thuis is het ‘bleeeeegh’. Ik ben al blij als hij met z’n groenten speelt ;)
Wij blijven aanbieden op verschillende manieren, eten samen, dwingen niet en proberen het eten gezellig te houden. Hij krijgt wel altijd zijn toetje. ‘Knijpgroenten’ eet hij wel dus we wilden ook smoothies gaan maken, maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen.
Het is heel frustrerend, maar ik probeer er maar op te vertrouwen dat het vanzelf goed komt.
2 jaar geleden
MOD
2 jaar geleden
Ooh wat vind ik het ergens fijn om terug te lezen dat wij niet de enige zijn! Ik moet zeggen dat ik het vrij frustrerend vind, maar ik idd er ook geen strijd van wil maken! Het moet wel leuk blijven😊.
Bedankt voor de tips over bijvoorbeeld een smoothie maken! Dat kan ik nog wel eens proberen 😊
2 jaar geleden
Hier ook een mannetje dat geen groenten eet… ja komkommer maar that’s it. Hij eet eigenlijk met avondeten alleen droge pasta, gebakken aardappeltjes ofzo uit airfryer en heel soms een lepeltje soep of potje olvarit bruine bonen 15+ (andere moet ie niet 🤭). Brood en fruit eet hij prima. Zuivel is ook drama, wil geen melk en yoghurt gaat ook steeds slechter. Ik word niet boos als hij niet wil eten (hij vaak wel 😂). Ik bepaal wat hij krijgt en hij bepaald wat en hoeveel hij eet. Maar ja, leuk is t niet en soms ook best frustrerend, dit gaat al zo vanaf dat hij 11/12 maanden is 🙄🙈
2 jaar geleden
Ik merk de laatste tijd ook dat hoe meer aandacht we aan het eten geven hoe slechter ze eet. Geef haar dr eten op haar bord en dat is het dan. En als ze niet wil dan is het alleen 'oké/is goed'. Dit vraagt weliswaar aardig wat geduld en kost wat frustratie want wil natuurlijk dat ze goed eet maar dwingen gaat toch niet 😅 probeer het gezellig te houden
2 jaar geleden
Onze zoon eet ook erg slecht avond eten maar gelukkig over de dag verder wel erg goed. Als hij niet wil dan krijgt hij gewoon brood of fruit. We hebben ook al van alles geprobeert maar ik wil voorkomen dat er een negatieve associatie komt op het eten dus ik heb me er maar bij neer gelegd.
2 jaar geleden
Onze oudste dochter van 4 at ook altijd slecht. Inmiddels gaat het beter. Wij hebben er nooit een strijd van gemaakt, nooit gedwongen, nooit herrie aan tafel. Ze kreeg haar bordje met hetzelfde wat wij hadden. Periodes at ze alleen aardappelen, dan weer een periode alleen vlees. Tegenwoordig eet ze al meer. Ik heb haar wel nooit iets anders gegeven dan wat wij aten. Behalve bij zuurkool. Gewoon blijven aanbieden op een gegeven moment hebben ze de leeftijd dat ze iets begrijpen en kan je uitleggen een hapje proberen of 3 hapjes want zo oud ben je. Dat werkte hier daarna goed. En qua toetjes ook als ze slecht at kreeg ze toetje en ook als ze goed at. We eten niet veel toetjes, maar wil dat ook niet alleen als beloning geven.
2 jaar geleden
Hier hetzelfde. Alleen doperwten lust hij, verder geen enkele groente. Pasta, groentenpannenkoeken en soep gaan er meestal wel goed in dus daar verstop ik dan groenten in.
Verder maak ik er geen strijd van. Hij krijgt zijn bordje en mag zelf kiezen wat hij daarvan eet. Soms eet hij helemaal niks en soms alles behalve de groente. Ik laat het gaan, door dwingen en straffen bouw je volgens mij geen gezonde relatie met eten op.
Een toetje doen we soms wel, soms niet. Dat staat los van hoe hij zijn avondeten heeft gegeten. (al maak ik stiekem wel een groter toetje als hij niks heeft gegeten, haha!). Toetje is trouwens bij ons meestal fruit of een smoothie.
2 jaar geleden
Onze dochter wil als ze de keuze krijgt graag heel veel gebakjes, koekjes en fruit. Verder eet ze de laatste tijd niets meer (eerst nog wel eens een potje). Maar met ruzie aan tafel heeft ook hier niet zoveel zin. Ze drinkt wel veel en dat zijn we af gaan bouwen. Een uur voor het eten 1 beker drinken en klaar. Nu begonnen met van die happy bento prikkers. Ze eet nog niet fantastisch maar zit rustig aan tafel en er gaat tenminste iets naar binnen...
2 jaar geleden
Onze dochter at vanaf dat ze aan haar hapjes begon tot ongeveer 1,5 jaar heel goed. Lustte ook op kip en avocado na alles. Nu doet ze al een paar maanden erg moeilijk over het avondeten en komt het er 5 van de 7 dagen per week op neer dat ze niets eet 🤷🏼♀️
De laatste weken wil ze vaak ook niet eens proeven. Wij dringen nooit aan en hanteren 'wij bepalen wat we eten, jij bepaalt hoeveel je eet'. Wil ze niet proeven of is ze na 2 happen klaar, prima. Een alternatief bieden we niet aan. Wel mag ze altijd naturel (Griekse) yoghurt als toetje, of ze nu wel of niet eet.
Als ze goed heeft gegeten krijgt ze i.p.v yoghurt soms een ongezoete fruitmoes of vers fruit als toetje. Ze mag dan zelf kiezen. Wil ze juist nog meer dan dat wij opgeschept hadden, ook prima.
Tot nu toe eet ze overdag prima. Al begint brood wat lastiger te worden nu.. Fruit is haar favoriet en ze is nog nooit 's avonds of 's nachts met honger wakker geworden. Ik overweeg wel om haar een multivitamine te gaan geven als ze nog een aantal weken niet wil avond eten, maar zolang ze goed groeit, ontwikkeld en speelt maak ik me verder geen zorgen. Het is een hele normale, lange, fase vrees ik 😅
2 jaar geleden
Hier gaat het avondeten ook nog niet echt goed. Wat wij doen is s middags rond 15/16u groenten aanbieden als tussendoortje. Dat doen ze bij de opvang ook. Hij krijgt dan een bordje met bijv. tomaat, paprika, komkommer, mais, avocado, worteltjes, brocoli. Meestal 2/3 soorten tegelijk. Dan heeft hij in ieder geval smoddags al wat op ook al eet hij dan maar 1 tomaat of 1 stukje komkommer. Hij herkent het wel en ik merk dat hij nu bijv wel makkelijker brocoli eet aan tafel. Verder nog heel kieskeurig aan tafel. Vaak gaan er maar 3-4 happen in. Daarna krijgt hij een klein schaaltje yoghurt. Als hij het niet opeet dan niet (eigen keus). Wij willen wel dat hij minstens een kwartier aan tafel blijft zitten. Als hij t niet opeet dan krijgt hij geen boterham meer of iets dergelijks. Wel gaat hij dan s avonds voor het naar bed gaan roepen om melk. Soms krijgt hij dan nog wel een bekertje melk.
2 jaar geleden
Wij hebben sinds weken ook hetzelfde probleem. Dochter eet mee aan tafel met wat wij eten en voeren geen druk op.
Er zitten sommige dagen bij dat ze echt amper wat aanraakt. Ik lees bij veel dat jullie dan geen alternatief aanbieden. Maar wat doen jullie dan?
Kan haar moeilijk naar bed laten gaan als ze maar twee kleine stukjes aardappel op heeft?
2 jaar geleden
Bij ons eet ze de ene keer prima en de andere keer niet veel. Wij bieden altijd daarna yoghurt aan en dat eet ze altijd op. Zo heeft ze toch een gevulde buik.
2 jaar geleden
Bij veel kindjes gaat avond eten slecht. Hier ook behalve pasta.
Ik maak me er niet druk om. Ik geef haar niet meteen iets anders want dan laat ze sowieso haar eten staan. Soms eet ze op schoot nog een paar hapjes. Na een half uurtje ofzo krijgt ze vaak fruit of brood of yoghurt