83 Reacties
2 jaar geleden
Hier ook woorden uit het niks. Hij zegt papa mama die, eten, hap, open en dicht (digggg) en nog wat andere woorden er komen de laatste weken willekeurige woorden bij zoals appel, auto en tante (terwijl hij opa en oma toch vaker ziet en veel vaker die woorden hoort). Dus dat is wel heel grappig. Vanmiddag zei ik hallo tegen hem en zegt hij ineens hoi???? Hij kiest ook zelf wanneer hij het wil zeggen want ik kan 100x naar een auto wijzen maar dan herhaalt hij het helemaal niet. Wel een leuke ontwikkeling!
2 jaar geleden
Geen woordjes hier (bijna 17 mnd). Sporadisch gebruikt ze een soort van "nee" als ze iets niet wil. En vorige week zei ze ineens "oh-oh" als iets niet lukte ofzo, maar ze is nu weer veel stiller. Alleen wat gebrabbel.
Ondertussen begrijpt ze wel zo goed als alles wat wij zeggen en wijst ze veel dingen aan waarvan ze dan wil weten wat het is qua woordjes. Als ze niet weet waar een voorwerp voor bedoeld is, doet ze vragend haar handjes omhoog en dan laten we het zien haha (zoals een paraplu die ze dan in een boekje ziet staan).
2 jaar geleden
Wij voeden tweetalig op, Spaans en Nederlands. Ze kiest zelf welk woord ze het makkelijkst vindt, dus water wordt agua, en brood noemt ze pan. Oma in Cuba noemt ze abuela en oma in Nederland gewoon oma. En als we weg gaan zegt ze Adoei! Haar combinatie van Adios en doei🥰
Verder zegt ze alles na, vanmorgen zelfs de hele zin: "wat kan ik doen om de pijn te verzachten"🤣🤣 of iets wat er op leek. En nog veel veel meer woordjes die ik nog niet kan verstaan😅
2 jaar geleden
Hij heeft vandaag weer een nieuw woordje erbij. Afgelopen weken komen er steeds meer woordjes bij. Loopt nu heel de dag met zijn jas en schoenen te zeulen. Zet zijn schoenen op zijn voeten over zijn tenen heen. Krijgt ze verder nog niet aan maar dan roept hij mama buiten! Zo schattig. En in zij kamertje hebben wij een muur schildering van een pantertje en een aapje. Dus vraag ik regelmatig aan hem waar is de panter? En dan wijst hij naar de panter op de muur. En vandaag zij hij ineens Panter! Trotse mama hier!!
2 jaar geleden
Mijn dochter zegt ook nog niet zo veel woordjes: papa, mama, ja, nee, nammie (=jammie), tein (=trein, maar elk voertuig is nu een tein haha), miauw, en een paard nadoen.
Mijn zoon sprak op haar leeftijd al veel beter maar bij mijn dochter merk ik dat haar begrip echt enorm goed is, ook anticipeert ze al enorm. Ieder kind zn eigen tempo😊
2 jaar geleden
Hier begrijpt hij inderdaad ook alles wat je zegt, opdrachtjes zoals pak .. maar even of breng dit maar naar .. maar praten heeft hij nog niet zo zin in. Zeg eigenlijk alleen bah, soms papa/mama en ooooh als er iets valt bijvoorbeeld. Inderdaad ieder kind zijn eigen tempo, komt vanzelf wel! Hier is hij vooral druk met lopen en hij wil de hele dag helpen met schoonmaken en stofzuigen (heeft ook een eigen stofzuigertje haha)
2 jaar geleden
Noor is 16 maanden en kent; Papa, mama, opa, ja, nee, bal, die, dat, daar, deze, uit, brood, ei, hi, doei, dagdag, boe, boer, hoppa, ah oh, open, dicht, aaien, baby, taaa tuu, toet toet, noor noor, bah, drie, wauw, bumba, buite, jammjamm hi hi hi, ha ha ha, en de geluiden van alle dieren die ik zelf kan bedenken. Zo leuk om het te zien ontwikkelen!
2 jaar geleden
Hier 17 maanden en de woorden die ze zegt zijn niet meer te tellen. Ze papagaait echt alles na en lijkt het nog te onthouden ook. Heerlijk want daardoor is er gewoon goed met haar te communiceren en kan ze goed aangeven wat ze wil. Ook lastig natuurlijk, want ze wil lang niet altijd wat wij willen…. 😅 Maar we zijn vooral trots dat ze het al zo goed kan.
2 jaar geleden
Reactie op Nazz-24
Onze dochter is 16 maanden en brabbelt alleen maar eigenlijk. Ze zegt bah b ...
Nee joh! Zolang je merkt dat je kindje begrijpt wat je zegt en blijkbaar zijn de eerste 2 woordjes er al...de rest komt vanzelf. Gemiddeld kunnen ze met 18 maanden 50 woorden. Die 50 woorden gemiddeld ontstaat uit een variatie van kinderen die alleen nog brabbelen en kindjes die al ruim 100 woordjes gebruiken. Netzoals dat er kinderen zijn die pas met 2 gaan lopen, wat jij zorgwekkend is.
Hier wordt vooral vol trots verteld hoeveel woordjes de kindjes al kennen, waardoor het lijkt alsof jou kindje de enige is...maar dat is echt niet hoor🥰
2 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
Nee joh! Zolang je merkt dat je kindje begrijpt wat je zegt en blijkbaar zi ...
"Wat niet zorgwekkend is"....oepsie autocorrectie