31 Reacties
6 jaar geleden
Reactie op Myriam35
Je komt onder controle van de arboarts. Die doen een melding naar uwv. Je m ...
Oké en dus die arbo arts is wel gewoon schappelijk, geen idee waarom jij thuis zit natuurlijk.
Bij mijn vorige bevalling was ik nog te zwak om te werken toen ik weer moest hier heb ik mij toen voor ziekgemeld ik moest maar de arbo arts komen en die bedacht dat ik elke dag 1 uur kon komen.
Ik kon niet autorijden ivm te zwak/duizelig etc niet verantwoord. Heb toen 2 maanden onbetaald verlof moeten opnemen omdat ik het gewoon niet kon waarmaken en ik die stress er niet ook nog eens bij kon hebben..
dat maakt me nu op een of andere manier toch weer bang dat ze gewoon ongeacht wat een verloskundige ofzo zegt zeggen zoek t uit!
6 jaar geleden
Hi!
Ik ben 21 weken zwanger en zit sinds 16 weken in de ziektewet vanwege veel lichamelijke klachten ( op advies van verloskundige). Je werkgever krijgt het grootste gedeelte van jouw salaris betaald van het uwv, waardoor het je werkgever dus weinig kost financieel. Ik heb van het uwv alleen tot nu toe een vragenlijst moeten invullen en verwacht 1 deze weken wel een oproep van de bedrijfsarts. Als jouw verloskundige jouw dit ook adviseert dan kan een bedrijfsarts/uwv weinig anders dan daarin meegaan, als dat op dit moment het beste is voor jouw én je kindje.
Ik wilde eerst ook doorgaan maar mn verloskundige heeft er echt op aangedrongen en gaf ook aan dat je dit niet over kan doen en rust nu t belangrijkste is voor je eigen gezondheid en vande baby. Nu ik me er bij heb neer gelegd geeft het me echt wel veel meer rust.
Doe wat op dit moment het beste is voor jouw en je kindje, jullie gezondheid staat voorop!
6 jaar geleden
Reactie op mar1990!
Hi!
Ik ben 21 weken zwanger en zit sinds 16 weken in de ziektewet vanwege v ...
Dankjewel voor je antwoord! Dat geeft mij wel wat rust! Misschien red ik het met halve dagen maar nu ben ik alleen maar aan het herstellen als ik vrij ben dat is natuurlijk helemaal niet fijn niet voor mij niet voor mijn kind en hoe lang hou ik dit zo vol...
6 jaar geleden
Hoi,,
In de 6e week van mijn zwangerschap schoot het (dacht ik) in mijn rug. Vanaf dat moment is bij mij de pijn in mijn onderrug ondraaglijk geworden tijdens het werk, hele dagen werken zorgde er bij mij voor dat ik savonds niet eens meer van de bank af kon komen zonder problemen, n dat ik onze hond niet eens meer uit kon laten.
Op advies van de fysio moest ik halve dagen gaan werken, ik die lekker eigenwijs is dacht het allemaal aan te kunnen maar helaas. Met de dag werd het erger en erger dat ik niet eens meer kon bukken. De bedrijfsarts werd natuurlijk na 2 a 3 weken ingeschakeld en gaf aan als jij halve dagen kan werken moet je dat doen maar het word alleen maar erger als je doorgaat. Werkte toen al 3 weken halve dagen en toen heeft mijn leidinggevende aangegeven van we houden je volledig thuis, werk is verzekerd voor ziekte door zwangerschap.
Het is veel belangrijker om je lichaam goed te behandelen als het allemaal maar verslonzen en met pijn e. Verdriet de avond in te moeten gaan.
Hoe vervelend ik het ook voor mijn werk vind (werk er net half jaar) ik ga elke week even een bakje koffie drinken en tot zover is het bekend dat alles gewoon verlengd word i augustus en ik na verlof weer mag komen.
Ik zou voornamelijk naar je lichaam luisteren, het word dalijk alleen maar zwaarder (ik begin het nu al te merken, 18.5 week zwanger) maar het is zoals het is... ga niet teveel van je lichaam verwachten want het word alleen maar pijnlijker hoe langer je ermee door blijf lopen.
6 jaar geleden
Ik ben net voor de corona ziekgemeld voor 50%. Mijn gynaecoloog wilde wanneer nodig een doktersverklaring uitschrijven, maar dit was helemaal niet nodig. En ben nu 22 weken en werk nog steeds 50%. Nu een plan opgesteld waarbij ik 1x in de 6 weken contact moet hebben met arbo en zelfde termijn met werkgever (maar dat is er wel met regelmaat aangezien ik wel gewoon aan het werk ben dagelijks). Ook ik ervaar de laatste week erg veel last van mijn bekkeninstabiliteit. Loop ook bij de bekkenspeciliast, die het alleen maar kan verlichten en niet verhelpen. Ik zal ook eerder moeten stoppen met werken, waarbij werkgever en arbo beide meewerken. En de werkgever krijgt idd een groot gedeelte terug van UWV als het gerelateerd is aan zwangerschap. Probeer juist te ontspannen, stress geeft geen positieve bijdrage aan je zwangerschap. Veel sterkte komende tijd.
6 jaar geleden
Ik ben nu 19 weken zwanger en ben sinds 16 weken 24 uur ipv 32 uur gaan werken ivm misselijkheid, vermoeidheid en duizeligheid. Geen problemen gehad met mijn werkgever of het uwv. Ik zag er ook erg tegenop om aan te geven dat ik minder wilde werken maar vind 't nu wel echt een opluchting.
Snap dat je het lastig vind maar denk dat je beter nu aan kan geven dat je iets minder wilt werken dan wanneer je te lang doorloopt en uiteindelijk helemaal thuis komt te zitten.
6 jaar geleden
Ik ben ook 19 wk zwanger en sinds week 6 thuis met HG. Ik ben eerst gebeld door het UWV zodat ze vast een grove inschatting konden maken ivm extra drukte met corona. Toen ik zwangerschap en HG noemde werd mijn afspraak meteen op de langere baan geschoven (tenzij ik zelf behoefte had aan eerder). Deze week telefonische afspraak gehad met de bedrijfsarts. Ik vond dat een beetje spannend omdat HG niet bij iedereen even bekend is en ik intussen langzaam wat opkrabbel, maar daarover zei de arts meteen dat ik dat kleine beetje energie eerst maar eens moet steken in mezelf en mijn kindje (bij eten, drinken en weer wat conditie terug krijgen). "Dat is nu veel belangrijker. Over 6 weken plannen we een nieuwe afspraak, en dan zien we wel weer verder."
Tegen die tijd is het nog maar weer een maand of 2 tot aan het verlof, dus ik heb niet de indruk dat er erg moeilijk over gedaan gaat worden.
6 jaar geleden
Ik ben ook 19 wk zwanger en sinds week 6 thuis met HG. Ik ben eerst gebeld ...
Wat is hg als ik vragen mag??
6 jaar geleden
Wat is hg als ik vragen mag??
Het staat voor yperemesis gravidaruim, betekend extreme misselijkheid
VRIEND
6 jaar geleden
Ik ben 19 weken zwanger en zit sinds week 6 thuis met HG en ook een bloeding gehad tussendoor. Toen ik me 3 weken geleden wat beter ging voelen en tijdens een bel afspraak met het UWV aan gaf dat ik wat uurtjes op AT basis naar mijn werk wilde, was de mevrouw van het UWV er juist voor dat ik nog niet aan het werk ging en was heel begripvol. Had ik totaal niet verwacht.
Zoals je al zegt; niemand weet hoe jij je voelt en als je het niet vol houdt, moet je goed naar je lichaam luisteren voor jezelf en ook zeker voor je kindje!
Sterkte!
6 jaar geleden
Ik ben vanaf weel 17 van 7 tot 12 gaan werken omdat 28u simp weg te veel was ( zwanger van tweeling) nu ben ik inmiddels 21 weken zwanger en vanaf maandag werk van 7 tot 11u omdat dit moet bij een tweelingzwangerschap, je werkgever krijgt een ziektewet uitkering van het UWV, en uwv staat vaak 100% achter je als je zwanger bent, ik heb 29 mei een bel afspraak met de arbo arts omdat ik me eerder had ziek gemeld dan dat ik bij 20 weken verplicht 50% moet werken, alleen de arbo arts komt iets te laat 😁 nog 9 weken werken waarvan 3 weken zomer vakantie en dan heerlijk met verlof
6 jaar geleden
Ik heb bij mijn vorige zwangerschappen vanaf 15 en 17 weken volledig thuis gezeten met bekkeninstaliteit. UWV en arboarts (die mij letterlijk naar huis had gestuurd) waren heel meelevend .had om de 6 weken telefonisch contact.
Denk maar less is more. Hoe meer jij je bekken nu rust gunt hoe sneller je na de bevalling opknapt (na mijn laatste zwangerschap duurde dat 1.5 jaar). Ja ik weet dat deze zwangerschap een groot risico is, maar het is ongepland. En wonder boven wonder nergens last van (dus goed afgetraind in 1.5 jaar bij de fysio).
6 jaar geleden
Ik ben al sinds 6 weken zwangerschap ziek thuis. Ivm gehele dag alleen maar spugen ik kan amper iets doen bij iets te veel inspanning is het mis. Ik werk in de zorg en dit is niet haalbaar dus werk vanuit huis aan bestellingen en kleine dingetjes. En probeer op betere dagen even langs te gaan.
Ik moest naar arbo arts en die was het met mij en verloskundige eens rust!
Heb van uwv een vragenlijst in moeten vullen en er is melding gedaan dat door zwangerschap kwam hier waren ze bij mij helemaal niet moeilijk🤔🤔
6 jaar geleden
Reactie op Mvs2409
Hoi,,
In de 6e week van mijn zwangerschap schoot het (dacht ik) in mijn r ...
Mijn situatie lijkt hierop. Ik ben 18 weken zwanger en werk er nu 4 maanden. Was dus net zwanger geraakt toen ik er kwam werken. Moet ook minderen ivm bekkenklachten maar voel me hier ook lullig over, omdat je er pas net bent en dan voelt het alsof ze alleen maar werk van je hebben ofzo. En als ik terug kom van verlof moet mijn contract ook worden verlengd. Maar maak me er totaal niet druk om, wordt het niet verlengd, dan maar niet. Als je bevallen bent heb je zo weer werk, als je zwanger moet solliciteren gaat het lastiger..
6 jaar geleden
Melanie, dit heb ik precies hetzelfde.
Zijn erg lastige dingen, ben 18 weken zwanger en een werkdagje van 4 uur gaat wel (staand beroep) maar langer lukt echt niet. Ze zeggen op werk steeds; wat wil je.. maar ik heb liever iemand die zegt wat ik het beste kan doen. Geen ervaringen met UWV etc. Verloskundige zegt alleen; luister naar je lichaam. Erg lastig. Maar je baby is het belangrijkste. Je leeft niet meer voorjezelf. Dat probeer ik steeds tegen mezelf te zeggen, dan wordt de rest zoals werk vanzelf onbelangrijk
6 jaar geleden
Ik ben sinds week 10 thuis, ik werk in de zorg zn kreeg vanaf mijn 9 weken enorm veel last van mijn rug, ik krijg daar kine voor. Ik had een maand ervoor ook 2weken thuisgeweest met een lumbago dus het zal daar wel mee te maken hebben. Nu een maand thuis geweest met ziekteverlof en nu nog thuis tot 5mei omdat ik al mijn verlof heb opgenomen. Ze zeggen zelf van mijn werk uit dat het beter is dat ik niet meer terugga zolang ik zwanger ben, dus op 2 juni heb ik een afspraak bij de arbeidsgeneesheer om mijn vervroegd zwangerschapsverlof aan te vragen, ik ben benieuwd 🤞