13 Reacties
2 jaar geleden
Hi, mijn dochter heeft ook heupdysplasie gehad. Daarnaast hadden we kinderfysio. Zij zei me destijds dat billen schuiven geen fijne ontwikkeling is en zeker niet bij kindjes met HD. Ik weet niet goed waarom niet. Mijn dochter heeft uiteindelijk nooit de neiging gehad. Heeft teigeren overgeslagen en ging toen kruipen. Nu is ze druk met oefenen met lopen.
Misschien kun je ook contact zoeken met een kinderfysio en tips vragen?
In plaats van een wipstoel zou je een doomoo seat kunnen kijken. Deze is ook met gespje. Of een andere zitzak als ze blijft zitten.
Is een loopauto of een loopfiets wat? Dus geen loopkar. Deze worden ook afgeraden en zeker bij HD kindjes.
2 jaar geleden
Misschien een lekker groot speelkleed kopen welke je ook buiten kan neerleggen met mooi weer of van die tegels die je (normaal gesproken) onder het zwembad legt neerleggen zodat ze daar lekker op kan spelen/schuiven😃 Wij hebben hier ook een loopauto voor de meid, misschien is dat ook een idee? Succes ermee! Ennuh als ze lopen ben je er ook nog niet want hier ook al een aantal versleten maillots door valpartijen😅😅
2 jaar geleden
Reactie op Myriam35
Hi, mijn dochter heeft ook heupdysplasie gehad. Daarnaast hadden we kinderf ...
Bedankt voor je reactie en het meedenken!
We hebben al vanaf 9 maanden oud fysiotherapie met haar, tijdens een periode onderzoeken in het ziekenhuis wel even een stop gehad, maar ook nu weer wekelijks fysiotherapie. Bij een kinder fysiotherapeute inderdaad. Daarnaast worden we begeleid door een kinderarts en revalidatie fysiotherapeute vanuit het ziekenhuis. Niemand heeft overigens benoemd dat het billenschuiven niet goed is bij kindjes met HD.
We hebben van 12 tot 14 maanden extra onderzoeken gehad omdat ze überhaupt niets anders kon dan rechtop zitten, dus we zijn eerlijk gezegd allang blij dat ze is gaan bewegen 🤭
Een loopfietsje hebben we inderdaad, maar als ze haar beentjes probeert te bewegen zakt ze er snel af. Dat is dus nog niet echt een succes, gezien ze niet kan staan oid. Misschien is een loopauto wel een goed idee! Daar kan ze dan in ieder geval niet van afvallen.
Ben jij bekend met de doomoo seat? Ik dacht eigenlijk dat die meer was om in te liggen ipv te zitten?
2 jaar geleden
Reactie op Julia-JCC
Bedankt voor je reactie en het meedenken!
We hebben al vanaf 9 maanden oud ...
We hadden de doomoo seat toen onze dochter van 3 tot 6 maanden oud in de Pavlik zat. Het was een beetje hangend zitten. Door het zitzak idee kan je hem zo vormen dat hem meer zitten dan liggen is.
Wat goed dat jullie al zoveel hulp hebben! Het duurt wat langer maar ze komt er wel!
Is misschien een driewieler iets met een duwstang, volgens mij hebben die ook riempjes, zodat ze er niet uit valt. (is ook weinig zelf bewegen en meer zitten en voortgestuwd worden)
Voor buiten misschien zo een puzzelmat?
2 jaar geleden
Onze dochter had heup luxatie en nog steeds heup dyplasie. Ze zit en tijgert met 1 been de andere houd ze nog steeds in de spreidstand. Verder kan/doet ze niks. Wij kregen het advies van onze kinderfysio om juist wel een loop wagen (zo’n botsauto voor kinderen zeg maar ;)) zodat ze leert dat er best gewicht op haar been mag zetten. Verder hebben we een opblaasbare rol (geloof dat het een kruiprol heet) daar hangt ze overheen en komen haar benen automatisch in beweging.
2 jaar geleden
Geen ervaring, maar onze kids dragen ook met dit weer in de lente de ielmpakjes alleen niet als het echt heet wordt. Ze hebben van ielm ook broeken en anders als je iemand kent die kan naaien een korte broek van softshell laten maken voor de hele warme dagen.
Evt. zo’n puzzelmat buiten leggen of een groot speelkleed/mat
2 jaar geleden
Ik liep zelf pas met 2 jaar en was ook een billenschuiver. Mijn ouders hadden inderdaad een loopauto en een fietsje met duwstang. Mijn moeder naaide in alle kleertjes leren stukken zodat ze heel bleven. Misschien is dat nog een idee? Dan kan je dochtertje wel zomerkleertjes aan maar met leren versteviging op de plekken waar t schuurt over de grond.
2 jaar geleden
Er zijn van die mobiele boxen (gewoon 4 hekjes aan elkaar die je kan inklappen), is dat een idee voor in de badkamer?
En voor wat betreft het buiten schuiven misschien een softshell/overbroekje van een wasbare luier als het echt warm is? Dat is ongeveer hetzelfde stof als een ielm pak en kan makkelijk vervangen worden.
2 jaar geleden
Wij hebben voor het voorjaar/de zomer een overall. Dat is niet heel warm. Van de welkoop en zijn best groot dus gaan ook wel even mee! Het is een dunne stof dus ik denk niet dat dat gauw te warm is. Verder geen tips. Hopelijk heb je veel aan de andere tips!
2 jaar geleden
Wij hebben ook een hardnekkige billenschuiver, die erg nieuwsgierig is en dus overal heen schuift. Tot nu toe werken spijkerbroekjes goed. Gaat uiteindelijk ook wel kapot maar gaat een stuk langer mee dan stoffen broekjes. Ik ga dan wel echt voor de echte jeans, dus dikker materiaal. Wellicht wat warm voor de zomer, maar misschien kan je de broekspijpen inkorten of hebben ze ook leuke korte jeans (lijkt me prettiger dan bijv ielm-broeken, dat gaat denk ik zo broeien…). Succes!