Hi!
Onze dochter is nu 1,5 jaar en een echte billenschuiver. Daarnaast is ze hypermobiel en heeft ze heupdysplasie. Deze combinatie zorgt er helaas voor dat ze geen gewicht op haar beentjes durft te zetten en zich dus nog niet optrekt, niet staat, geen stapjes zet etc.
Ze kan overigens ook niet omrollen, tijgeren etc. Dus echt alleen zitten of bilschuiven..
De verwachting vanuit het ziekenhuis en de fysiotherapeute is dat ze rond de 2 pas gaat staan en tegen de 2,5 pas loopt. Nu lopen we tegen wat praktische dingen aan. De belangrijkste is eigenlijk het naar buiten gaan.
- we laten haar ook buiten spelen natuurlijk, dus dan schuift ze over de straat. In de winter droeg ze een skibroekje of Ielm pak, waardoor ze niet alleen niet veel van de kou merkte maar ook haar kleding heel bleef. Nu met het mooiere weer is het daar te warm voor, maar schuift ze haar broekjes kapot. Ik twijfel enorm hoe we dit met meer zomers weer moeten gaan aanpakken. Ik wil natuurlijk niet dat ze zichzelf open schuurt, maar we kunnen haar dan ook geen pak oid aantrekken 😲
Iemand tips uit eigen ervaring of een creatief idee?
- als ik alleen thuis ben en ga douchen, zit zij erbij in de wipstoel. Hiervoor wordt ze te zwaar, dus ik overweeg een nieuwe te kopen. Iemand ervaringen met wipstoeltjes tot 15 of 18 kg? Of andere tips om veilig te hebben terwijl ik douche?
- wat zijn leuke activiteiten voor een meisje wat alleen op haar billen de wereld kan verkennen, maar niet meer altijd in de kinderwagen of draagzak wil? Want hallo mama, ik ben al 1,5 dus ik wil zelf ontdekken 😜
We zijn ook wel benieuwd naar ervaringen van ouders met billenschuivende kindjes die ook pas laat liepen. Waar liepen jullie tegen aan? Of wat zijn handige tips?
Wil er iemand met ons meedenken?