23 Reacties
2 jaar geleden
Jaa hier wel een beetje hetzelfde. Echter wordt onze dochter tweetalig opgevoed; nls en Arabisch. Ze heeft hele verhalen maar weinig van te maken 🤣
Heb haar wat gebaren geleerd waardoor ik vaak wel weet wat ze wil. Eten, drinken, douchen etc. Beetje de basis. Verder wel lossen woorden; titte (zitten), rinke(drinken, met gebaar), eten, meer, blblbl is bal, baby, teetje (speentje), eetje (plus 1 vinger omhoog) eentje. Baba mama opa oma. Echt alleen de basis en soms twee woorden. Ik maak me nog niet echt zorgen maar denk er ook wel eens over na. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt. Wellicht kan je via het kdv eens een observatie laten doen oid.
2 jaar geleden
Onze dochter zegt ook weinig woorden. Papa, bal, hap, weg, kom maar, ja, nee, kaar (klaar)en sinds een week ook mama. Ze snapt alles wel heel goed en maakt ook alles wel goed duidelijk wat ze wil.
Ze kan ook een paar dieren geluiden.
Ze loopt motorisch gezien ook voor op leeftijd. Alleen spraak blijft wat achter. Wel heb ik gemerkt dat ze steeds meer bezig gaat zijn met woordjes, waar ze eerst totaal geen intresse erin had. Dus ik denk dat ze eerst andere dingen te ontwikkelen had😁
Ik zou me nog geen zorgen maken, miss is jou zoontje motorische ook eerst zijn skills aan het perfectioneren en komt de spraak erna.
Wij moeten binnenkort naar het cb ben wel benieuwd wat zij ervan zeggen.
2 jaar geleden
Reactie op Dees90x
Ohh ik zou toch wel naar de huisarts gaan om een hoortest aan te vragen? Mi ...
Dankjewel voor de tip. Ik was wel eens langs geweest omdat ik dacht dat zn oren verstopt waren en dus hierdoor nog niets zei. Dit was alleen niet het geval.
Ik ga gelijk afspraak maken voor gehoor test. Ik moet zeggen dat ik niets merk dat hij slecht zou horen. Ik heb juist het idee dat hij altijd wel adequaat luistert en goed op geluiden reageert. Lastig. Maar gehoortest kan sws geen kwaad:)
2 jaar geleden
Reactie op Mayo35
Onze dochter zegt ook weinig woorden. Papa, bal, hap, weg, kom maar, ja, ne ...
Motorisch is er inderdaad niets van achterstand te bespeuren. Hij liep een week voor z'n eerste verjaardag en rende een maand of 3 later stoepjes op en af. Hij staat nu dagen lang te springen als een kikker en klimt tree voor tree zelf de trap op. Maar die communicatie heb ik persoonlijk toch veel meer aan hahaha!
2 jaar geleden
Ik lees op internet dat een kindje van 2 jaar zo'n 200 woorden kent, maar er 5 tot 10 moet kunnen zeggen. Als dat klopt, dan loopt je zoontje niet echt achter.
Ik zelf vind 5 woordjes heel weinig, maar onze dochter (ook 23 mnd) is heel sterk in haar taalontwikkeling. Ze kent ontiegelijk veel woorden en maakt regelmatig 2 en 3 woords zinnetjes. Daarentegen kan zij zich pas sinds 3 weken tot stand optrekken en dus nog niet los staan of lopen 😉
Wellicht heeft jouw zoontje zich eerst ontwikkeld op motorisch vlak en volgt spraak pas later..
Ik zelf zou inderdaad wel een logopedist raadplegen, gewoon om eens te checken wat de stand van zaken is.. (liever 1x teveel gevraagd, dan te weinig denk ik dan). Als die zich zorgen maakt kun je er hopelijk wat aan gaan doen. Geeft die persoon aan dat er niets aan de hand is, dan kun jij je zorgen loslaten en je je zoontje lekker in zijn eigen tempo laten ontwikkelen.
2 jaar geleden
Mijn zoontje wordt ook 2 jaar op 29 september en spreek heel weinig. Daar in tegen doet hij ontzettend veel. En begrijpt hij ook heel veel
Ik heb een doorverwijzing gehad en ben inmiddels in het ziekenhuis geweest ivm gehoor test om dingen uit te sluiten. Die was 10 op 10 en moet nu tot januari afwachten kijken of hij iets meer gaat spreken. Zij gaven aan dat hij nog te jong is om echt spraak lessen/taalontwikkeling te krijgen.
Ze zag voor de rest geen gekke dingen bij hem om ongerust te zijn.
Hier thuis worden 3 talen gesproken en hij zelf praat Chinees 🤣. Dit zou overige geen probleem moeten zijn geeft de arts aan.
2 jaar geleden
Mijn dochter ook 23 maanden en wordt 27 september 2.
Ze zegt alleen mama verder niets
Jaa het wordt 'tang' zegt ze de hele dag tegen alles.🙈🙈
Verder kan ze wel de dierengeluiden zeggen zoals boeee als ik vraag wat doet de koe.
Verder snapt ze wel alles wat ik zeg, als ik bijvoorbeeld zeg; gooi dat eens in de vuilnisbak, dan doet ze dat ook. Of haal eens je schoenen dan lukt dat ook. Alleen praten....ho maar, dat doet ze gewoon niet😔
2 jaar geleden
Reactie op PJBG
Ik ben wel benieuwd wat jou kindje motorisch allemaal kan als hij op de lee ...
Uhm ja het is van horen zeggen, het is mijn eerste dus voor mij heel normaal. Maar denk aan dingen als hinkelen, op 1 been staan, een bal ver schoppen, traplopen zoals wij dat doen ipv de benen naast elkaar zetten
2 jaar geleden
Reactie op PJBG
Ik ben wel benieuwd wat jou kindje motorisch allemaal kan als hij op de lee ...
Hier ook hoor. Mijn dochter liep met 11 maanden volledig los. Kan zonder hulp van een leuning een trap op en af, goed een bal trappen, op 1 been staan etc. Toevalig is zij ook ook goed in taal. Maar loopt motorisch duidelijk voor op leeftijdsgenootjes.
Maar voor @naomimt rond de 2 jaar ontwikkeld er zooo veel. Wat je schrijft zijn het al 8 woordjes. En waarschijnlijk is het over een maand of 2 opeens 30 woorden. Kinderen met een schisis krijgen pas een oproep voor logopedie met 2.5 jaar. Dit heeft te maken met dat de ingeleid zo veel verder is met 2.5 dat ze dan pas efficiënt er mee aan de slag kunnen.
2 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
Hier ook hoor. Mijn dochter liep met 11 maanden volledig los. Kan zonder hu ...
Ingeleid is ontwikkeling 🤣 lijkt ook zo op elkaar
2 jaar geleden
Reactie op PJBG
Misschien is het goed om niet stellig te zeggen hoeveel maanden je kindje v ...
Zoals gezegd is het mijn eerste dus hoeveel sneller ze is dan gemiddeld weet ik daardoor niet. Dit is wat het consultatiebureau zegt. Maar ik zie dat je er bij anderen die het beweren ook moeilijk doet. Jaloezie is een nare eigenschap zal ik maar zeggen. Elk kind ontwikkeld in eigen tempo. Daar kun je iets van vinden maar blijf vooral lekker negatief doen
2 jaar geleden
Reactie op Vissen94
Zoals gezegd is het mijn eerste dus hoeveel sneller ze is dan gemiddeld wee ...
O nu is het opeens het cb die het zegt, ik geloof niet dat zij hier zulke harde uitspraken over doen.. ik ben geen jaloerse moeder, maar een profesional die het vervelend vindt dat moeders zo stellig opscheppen, waardoor andere moeders gaan twijfelen aan de ontwikkeling van hen eigen kind.