23 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op PJBG

Op basis waarvan baseer je dat je kindje motorisch 'duidelijk' voorloopt op ...
Op basis van schema's die ik zelf moet gebruiken om de ontwikkeling van kinderen in de gaten te houden. Maar verder is het niet belangrijk en mijn opmerking sloeg vooral op jou opmerking naar vissen94 dat eindigde met 🤣 alsof een kind niet zo veel voor kan lopen plus het kwam neerbuigend over. Er zijn kindjes die voor lopen er zijn kindjes die achter lopen. Maar goed komt het in 99% van de gevallen... laten we voor op stellen dat voor lopen ook niet altijd fijn is.

2 jaar geleden

Ik heb zelf geen idee want dit is ons eerste kindje. Bij de opvang kregen we te horen dat hij al veel woorden kent voor zijn leeftijd. Ze zeiden daar dat veel kindjes die naar de volgende groep gaan (met 2 jaar) nog vrijwel niks zeggen. Op basis van die informatie lijkt het me dus normaal dat jullie kindje nog niet zoveel zegt. Ik weet dat mijn vader tot zijn 3de geen woord heeft gezegd. Later bleek dat hij vanwege zijn karakter meer een “observeerder” is (en een hele intelligente man). Ik denk dat elk kind zich in zijn eigen tempo ontwikkeld. Ik maakte me in de babyfase bijv. zorgen omdat ons zoontje nog niet omrolde terwijl k dat wel steeds op dit forum las over kindjes met dezelfde leeftijd. Uiteindelijk heeft hij die fases (rollen, kruipen, staan, lopen) heel snel achter elkaar ontwikkeld. Hoeft dus helemaal niks te zeggen. Je kunt het wel stimuleren. Wij zingen bijv heel veel liedjes en dan val ik af en toe stil zodat hij de woorden dan kan invullen, dat kan hij inmiddels al best goed.

2 jaar geleden

Mijn zoontje van 23 maanden begint nu sinds een week echt wat te praten. Maar alleen mijn man en ik begrijpen wat hij bedoelt haha. Hij kan bijvoorbeeld de s niet uitspreken en brabbelt ook nog veel. Daarentegen begrijpt hij echt alles wat we zeggen dus aan de woordenschat ligt het niet. Heb het een paar maanden geleden besproken bij het CB en die gaven aan dat hij motorisch juist weer voorloopt en dat het waarschijnlijk vanzelf goed komt. En zoals ik hier lees is hij niet de enige die nog niet (veel) praat