14 Reacties
5 maanden geleden
Heey mama,
Wat vervelend zeg. Opvoeden komt helaas niet met een handleiding. Goed dat je er wel mee aan de slag gaat!
Elk kind is anders.. wat bij elk kind werkt is het positieve benadrukken. Probeer niet 'over de zeik'( wat bedoel je dan? Ben je dan boos ?) Te gaan. Dat is het geven van aandacht (maar dan negatieve). Benoem altijd wat hij goed doet.
Heeft je zoon misschien een voordeel bij dagritmekaarten? Zodat hij weet wat hij die dag kan verwachten?
En als je hem op de trap zet, kun je een timertje gebruiken. Zet deze op 3 minuten. Dit moet hij dan uitzitten. Loopt hij weg, dan zet je hem terug. Zonder wat te zeggen (geen aandacht aan geven). Dat is in het begin hard werken maar na een paar keer zal hij gewoon zitten.
Waarschijnlijk was je er al mee bekend. Hou vol mama! Opvoeden is niet altijd makkelijk (helaas).
5 maanden geleden
Ohjee herkenbaar 🙈 Bij mijn zoontje werkt op de gang zetten (of apart zetten) ook niet. Bij hem zit er wel een en ander achter waardoor dat niet werkt. Ik ben zelf ook enorm aan het zoeken naar wat wel werkt, want het zelf boos worden voelt echt heel rot. Wat hiervoor ook al gezegd is, postieve benadrukken werkt wel (iets 🤣). Ik ben nu How2Talk2Kids aan het lezen en verder volg ik drbeckyatgoodinside op instagram. Ze heeft ook een boek “Het goede in ons” of in Engels “good inside”. Wellicht heb je daar iets aan?
5 maanden geleden
Dank jullie wel voor de reacties!
Met over de zeik bedoel ik idd echt boos🥴
Ik probeer trouwens wel altijd te benoemen wat hij goed doet en ik zie ook dat hij daar echt blij en trots van wordt. Het is meer die momenten dat hij zijn zin niet kreeg.
Hij slaat en schopt mij bijvoorbeeld ook wel eens. Kan heel vaak rustig zeggen dat hier in huis niet wordt geslagen en geschopt (heb ook al meerdere keren zonder ‘niet’ de boodschap over te brengen) maar het kwartje valt niet. Net schopte hij me in m’n gezicht nadat ik 5x had gezegd dat hij niet mocht schoppen (was hem in bed aan het stoppen) tja, dan word ik toch gewoon echt heel boos en loop ook echt kwaad weg.
Ik weet dat ik waarschijnlijk (bijna zeker weten) ook iets niet goed doe, maar ik weet niet meer hoe ik tot hem door kan dringen en hoe ik dit anders moet doen…
5 maanden geleden
Reactie op JufJo1
Ach lieve mama, wat vervelend zeg :(
Heb je enig idee waarom hij dit doet? ...
Ik heb geen idee waarom hij dit doet. Ik denk vooral uitdagen en hij geniet van de irritatie van een ander🙈
Maar ik was bezig om z’n luier en pyjamabroek aan te trekken en toen begon hij te schoppen.
Dat hij slaat omdat hij boos is kan ik nog inkomen (niet dat ik het goedkeur) maar dit is echt klieren en hij geniet ervan
5 maanden geleden
Reactie op Pink27
Ik heb geen idee waarom hij dit doet. Ik denk vooral uitdagen en hij geniet ...
En je dan zeker ook nog uitlachen? 🙈 Ik denk overigens niet dat hij echt geniet om jou pijn te doen of boos te maken. Hij zoekt een reactie van je lijkt wel. Alsof hij meer of andere aandacht wil en dat op zo’n manier aangeeft 🤷🏼♀️ Ik heb uiteraard geen idee hoe jullie dagen eruit zien, maar zou je zelf iets kunnen bedenken waar je bijv 10-15 minuten samen iets doet en hem laat bepalen wat dat is (binnen bepaalde grenzen uiteraard 😂).
5 maanden geleden
Reactie op Lynn82
En je dan zeker ook nog uitlachen? 🙈 Ik denk overigens niet dat hij echt g ...
Oh, dat is ook wel een goeie! Dat het niet om het boos maken gaat (al is dat het feit dat hij geniet van de irritatie wel echt een ding) maar ik kan dat wel eens proberen. Ik keuvel best veel met hem om, maar misschien moet ik hem daar de regie eens in geven
Je geeft aan dat er bij jouw zoon eea achter zit, weet je ook wat dat is?
Wel grappig trouwens, we komen elkaar zo nu en dan tegen op dit forum en volgens mij lopen we ook steeds tegen dezelfde dingen aan😉
5 maanden geleden
Reactie op Pink27
Oh, dat is ook wel een goeie! Dat het niet om het boos maken gaat (al is da ...
Ja dat valt mij idd ook op 😂 Ach wie weet kunnen we elkaar zo een beetje helpen 😊
Voor een deel is het duidelijk wat erachter zit. Hij is eigenlijk non stop overprikkeld, daarvoor lopen we nu bij een therapeut maar helpt nog niet echt 🫢 Er is een vermoeden van hoogbegaafdheid maar dat testen ze zo jong eigenlijk nog niet en is voor mij ook niet zo van belang. Ik wil voor dat hij zich fijn voelt en gelukkig is. Daarnaast slaapt hij (vermoedelijk door alle prikkels) dramatisch en heeft ie nu een vermoeide mama met een kort (lees geen) lontje 🤪 Ik merk nu wel dat als ik toch ff tijd neem voor em en hem daarin de lead geef dat hem dat een goed gevoel geeft. Maar verder is het vooral standje overleven en hopen dat iets wat we proberen gaat werken en hij in zn hoofdje wat meer rust krijgt.
4 maanden geleden
Misschien naar de cb gaan voor hulp
Ik ben echt geen fan van ze maar ik ben blij dat ik hulp voor me dochter heb gevraagd ze gaat nu naar een speciale opvang 4 ochtenden in de week en we hebben 1 dag per week thuis hulp ze doet het veel beter als toen ze gewoon naar de peuterspeelzaal ging .
Het is wel een ding waar je geduld voor moet hebben want ze gaan je zoon onderzoeken en kijken hoe ze kunnen helpen
4 maanden geleden
Bij het voorbeeld wat je hierboven noemt met naar buiten gaan. Als je dan "nee" zegt, ik probeer altijd even uit te leggen waarom (dan zeg ik de buurman slaapt nog, haha). Maar dat doe jij misschien ook al🤭
En als hij dan boos wordt (want hij mag niet doen wat hij graag wilde doen) denk ik dat het kan helpen om juist connectie met hem te zoeken en begrip te hebben voor het feit dat hij hierover gefrustreerd is: "ik weet dat je het jammer vindt dat je nu niet naar buiten mag, want je vindt buiten spelen heel erg leuk he. Dat is natuurlijk jammer!"
En dat je vervolgens 2 leuke alternatieven opnoemt waar hij wel uit kan kiezen wat hij kan doen: " kom, we kunnen wel met de autootjes spelen of we gaan met de duplo een groot huis bouwen!"
Hopelijk wil dat helpen als je het over een andere boeg gooit. Eerst begrip en medeleven tonen en daarna 2 leuke alternatieven als keuze geven. Het is soms even flink nadenken en omdenken (ik probeer ook altijd te zeggen wat ze wél moeten doen. In plaats van wat ze niet mogen doen: bv niet slaan niet gillen niet sprongen niet gooien...het versterkt juist het gedrag, hoe onlogisch ook voor ons als volwassenen!)
Mr chazz op Facebook is hierbij mijn inspiratiebron, hij legt het zo duidelijk uit en laat ook zien hoe het (kinder)brein ontwikkelt en met welke emotie welk deel van je hersenen actief zijn. Een time out heeft eigenlijk niet veel zin omdat kinderen er niets van leren. De echte consequentie van hun gedrag die ze moeten leren is niet dat ze op de gang moeten zitten, maar hetgeen ze hebben aangericht: thee die is omgevallen, een kindje moet huilen omdat het geslagen is door hem, je oren doen pijn van het geschreeuw bijvoorbeeld....dat komt door wat zij hebben gedaan. Het is goed om te leren hoe ze voortaan met hun gevoelens kunnen omgaan zodat ze (na een flinke poos oefenen met dezelfde situatie) leren om te zéggen dat ze het niet leuk vinden dat ze niet naar buiten mogen, in plaats van dat ze een schoen door de kamer gooien bijvoorbeeld 😁
Heb me er maar in verdiept omdat wij thuis ook een pittige dochter hebben van 3.5 jaar. Streng zijn en straffen werkten hier juist averechts en op de gang zetten was voor haar een spelletje. Juist nu die verbinding opzoeken werkt vele malen beter.
Beterschap voor je gebroken teen! Het is altijd lastig om rustig te blijven als je zelf niet lekker in je vel zit. Sterkte 😘
4 maanden geleden
Hier hebben wij hetzelfde probleem. Pedagoog ingeschakeld voor hulp, deze is nog maar 1 keer geweest. Veel adviezen maar de enige waar wij tot nu toe echt wat aan hebben is het gedrag negeren. Het advies was 1 keer duidelijk vertellen dat iets niet mag, uitleggen waarom zo mogelijk, en in de ik vorm spreken. Dus niet mama wil maar ik wil dat jij daar nu mee stopt. En begrip tonen, ik begrijp dat je boos bent, ik snap dat je naar buiten wilt etc. En na 1 keer kort en duidelijk te zijn het gedrag negeren. Het scheelt ons zoveel energie en de driftbuien stoppen eerder als hij merkt dat hij er geen reactie meer op krijgt. Maar natuurlijk kan je het niet altijd negeren (als er dingen kapot gaan, iemand pijn gedaan wordt etc ), daar kunnen wij ook nog niks mee. 😅 Hoop dat de pedagoog ons hier morgen weer verder bij helpt haha. Op de gang zetten zijn wij mee gestopt, het maakt het gedrag alleen maar erger inderdaad 🤷
4 maanden geleden
Reactie op Esmu93
Hier hebben wij hetzelfde probleem. Pedagoog ingeschakeld voor hulp, deze i ...
Hoe was jullie tweede afspraak?
4 maanden geleden
Hoe was jullie tweede afspraak?
Nog steeds erg benieuwd hiernaar, gaat het ook al beter ondertussen?
4 maanden geleden
Nog steeds erg benieuwd hiernaar, gaat het ook al beter ondertussen?
Sorry, je vorige vraag was even aan mij voorbij gegaan! Inmiddels ook al een 2e afspraak gehad en weer nieuwe adviezen. Ook wel een paar goede nog van internet kunnen plukken. Moet zeggen dat het de laatste paar dagen super goed ging! Of dat door de adviezen komt of toeval is dat weet ik niet, maar er is wat meer rust in huis. Tot vandaag. Vandaag is verschrikkelijk, kan helemaal niks met hem. 🙈 Zijn ook met zindelijkheidstraining bezig, dus dat kost mij maar ook hem natuurlijk wel veel energie, dus ik hoop dat dat nu even de oorzaak van het gedrag is 🙈