27 Reacties
2 jaar geleden
Mijn zoon (nu bijna 8) praatte op die leeftijd ook nog niet veel. Nu kletst hij al jaren de oren van m'n kop🤣 Bij sommige kinderen lijkt het wel alsof ze wachten tot ze denken "en nu weet ik het allemaal, nu ga ik praten". Komt vast wel goed en anders idd bij 2.5 navragen bij het CB of zij misschien wat voor je kunnen betekenen.
2 jaar geleden
Hier een zoontje dat ook net 2 is geworden en ook nog maar een beperkte woordenschat heeft, maar wel echt alles begrijpt. Moet er wel bij zeggen dat hij 3 (en straks bij naar schoolgaan 4) talig wordt opgevoed, ik spreek zeg Nederlands met hem, m’n man Arabisch, op de opvang Engels en straks op school Maltees) Maar ik maak me er verder nog totaal niet druk om. Alles komt vanzelf wel, iedereen op z’n eigen tempo. Ik zou me geen zorgen maken. Maar als je dat wel doet, is t altijd beter om t idd bv bij t CB of huisarts na te vragen. Al is t maar om jezelf gerust te stellen.
2 jaar geleden
Mijn zoontje ook 2 jaar. Eerste logo les achter de rug om taal uit te lokken en staat op wachtlijst van revacentrum. ( aanraden van k&g en school) is het niet nodig na de wachttijd zoveel te beter.Ons ander zoontje heeft wel taalprobleem gehad dus zijn we er gewoon heel snel bij( maar die babbelt nu ook mijn oren van mijn lijf 😅). Hij begrijpt ook alles . Mss eens vragen op school wat ze denken?
2 jaar geleden
Mijn neefje, september 2 geworden, praat ook nauwelijks (begrijpt het wel allemaal). Bij zijn 2-jarig onderzoek bij het CB hebben ze hem wel doorverwezen naar een logopedist. Ze gaven aan dat het idd vaak met 2,5 jaar wel bijtrekt, maar dat ze vanwege de lange wachtlijsten hem toch gingen doorverwijzen. Dan kan tegen die tijd gekeken worden of het nodig is, Ipv dat hij dan nog op een wachtlijst gezet moet worden zodra het wél nodig is..
2 jaar geleden
Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik maak mij voor nu nog geen zorgen, denk dat ik vanaf 2,5 eventueel wat zorgen zal maken😅 ik hoorde idd van de wachtlijsten van de logopedie, dat is wel iets waar ik aan kan denken. We hebben nog een CB afspraak staan volgende week, kijken wat ze gaan zeggen/ aanraden.
Bij ons wordt hij ook meertalig opgevoed, Turks staat hij sterker in dan Nederlands. Maar goed dat zal wanneer hij op de peuteropvang gaat beginnen wel veranderen.
2 jaar geleden
Hier ook alleen een aantal woorden en meer niet.. heel soms eens een keer een woord extra, maar dat is het.
Qua begrip wel al ver, als ik de tafel ga dekken pakt hij wel de place-mats en het bestek. Ook als ik tegen hem zeg dat we weg gaan, pakt ie zijn schoenen en jas en doet ze aan.
Begrijpen gaat goed, maar praten 🤷♀️
2 jaar geleden
Hi, herkenbaar. Bij het cb moest ze 2 woordzinnen nu kunnen zeggen. Behalve kom maar zegt ze geen 2 woordzinnen. Ze heeft echt nog haar eigen brabbelzinnen en qua woorden zegt ze auto, appelstroop (nou, ja, iets wat erop lijkt), Bing, Koeka (=schoenen), ogen, oren, benen, fietsie.
Ik moest terugkomen als ze 2.5 werd.
2 jaar geleden
Reactie op e42
Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik maak mij voor nu nog geen zorgen, den ...
Als hij goed Turks praat komt nederlands vanzelf! (Werk zelf op een peuterspeelzaal met vve kinderen😅)
2 jaar geleden
Reactie op MammavJesseenNinthe
Als hij goed Turks praat komt nederlands vanzelf! (Werk zelf op een peuters ...
Oh nee, ik bedoelde meer dat zijn begrip voor Turks goed is, Nederlands nog niet. Maar goed ik praat zelf Turks met hem en zijn oma’s ook. Papa praat Nederlands. Komt met de opvang wel goed.
2 jaar geleden
Hier hetzelfde, zoontje is ook net 2. Snapt echt álles maar praat nog niet zoveel. Consultatiebureau gaf aan dat kindjes van 4 op hetzelfde niveau te zitten en met 2,5 jaar te kijken hoe het dan is. Mocht er dan geen verbetering zijn dan volgt een verwijzing voor logopedie.
Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt :)
één jaar geleden
Hier ook nog niet heel veel echte woorden maar nu met 26 maanden begrijpt ze wel alles wat wij zeggen. Ik neem aan dat ze als een spons alles opzuigt en dat ineens het hek van de dam gaat meg terugpraten, geniet van de relatieve rust zou ik zeggen haha. Ze zegt wel dingen als "nee papa, nee mama. Of: hee mauw (als ze de poes ziet). De 2 woord zinnetjes.
We hebben een boekje waarin we al haar woordjes opschrijven en dan zit je toch al gauw aan 20-30 woorden ongemerkt (al is het maar: ja, nee, papa, mama, opa, oma, auw, bah, bal...).
Ze maken nu eenmaal allemaal hun eigen ontwikkeling door, die van ons is wel heel erg van het puzzelen en rollenspellen spelen met poppen en knuffels.
Het kindje van een vriendinnetje van mij sprak al met 1.5 jaar hele woorden zoals "baby bwoertje" toen ze grote zus werd. Dus dan denk ik soms oh jee ligt het dan aan mij, al praat ik superveel met onze kleine, leg ik van alles uit.en lezen we boekjes? Maar haar tweede kindje gaat qua taalontwikkeling net zo "traag" als bij de onze, dus ik maak me absoluut geen zorgen. Zolang ze alles maar begrijpen denk ik dan, denk dat dat nu belangrijker is.
één jaar geleden
Nu 2 maanden verder zijnde, er zijn wel wat woordjes bij gekomen. En het mondje staat niet stil, haha. Echt goed praten, nee dat nog steeds niet, maar 2-woord-zinnen en heel soms 3-woord-zinnen met haar eigen woordjes komen er wel uit nu. Dan zegt ze "mama appel op" als mijn appel op is bijvoorbeeld. "Mama po kijken" als ze een boekje van de teletubbies wil zien met mij (ja, die vindt ze echt heel leuk en ik niet hahah).
één jaar geleden
Mijn dochter (twee en een half jaar) kent al best veel woorden. Van niks naar heel veel. Ze praat eigenlijk nog niet in zinnetjes. En de woorden die ze kent spreekt ze verkeerd uit.
We hebben nu een verwijzing voor logopedie.
Ze begrijpt echter wel alles.
Hoe gaat het bij je zoontje?
één jaar geleden
Bij ons gaat het iets beter. Hij kan geen 2 woorden zinnen. Maar heeft zijn eigen woorden, maakt dierengeluiden en zegt iets van 6 woorden. Laatst controle gehad van de CB volgens protocol al doorverwezen naar de audiovisuelecentrum ook omdat ze een wachttijd hebben 8/9 maanden. Dat we op tijd zijn daarmee. Op zich vond de arts het niet heel erg omdat zijn begrip goed is. Hij begrijpt en weet alles wat er gezegd of gedaan wordt. Dat stelt mij ook gerust. Wel verwijzing voor de logopedie gevraagd en deze gekregen dus moet deze nog regelen. Ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat, hoor ook heel vaak dat ze na 2,5 in eens beginnen te praten. We gaan het zien. Hebbend jullie kinderen ook een VVE indicatie gekregen. Tijdens onze afspraak bij de CB afgelopen november werd gezegd dat hij het zou krijgen maar bij de laatste controle zei de arts van niet omdat ik goed Nederlands spreek😅 terwijl ik aangegeven heb dat de oma (oppas) Turks spreekt en wij ook.
één jaar geleden
Wat fijn dat het iets beter gaat. Stap per stap komen ze er wel.
Wij mochten kiezen tussen logopedie of audiologisch centrum. De wachtlijsten zijn inderdaad lang bij het audiologisch centrum. Maar wij zien onze dochter stappen zetten, ook al zijn ze klein. We willen haar nog een half jaar de tijd geven. Wel met hulp van logopedie.
Fijn dat je zoontje ook alles begrijpt.
Is er bij je zoontje ook frustratie omdat je hem niet altijd begrijpt?
één jaar geleden
Reactie op anoniem20211632
Hier hetzelfde, zoontje is ook net 2. Snapt echt álles maar praat nog niet ...
Update: sinds een maand echt met sprongen vooruit gegaan! Zegt nu ook zinnen en iedere dag wel iets nieuws. Uitspraak niet altijd helemaal goed maar wel verstaanbaar