Hoi iedereen,
Mijn dochter (wordt in september 3) gaat 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf. Een tijdje geleden werd ik hier door één van de begeleiders aangesproken dat mijn dochter meer moeite heeft met praten dan andere kindjes in de groep en dat ze eigenlijk meer verwachten van een kind van 3. Omdat ze op dat moment nog geen 2 en een half was vond ik het een beetje onzin, maar heb ik toch contact opgenomen met het consultatiebureau om te kijken of er inderdaad iets aan de hand is. Die afspraak heb ik pas 3 weken geleden gehad omdat ik in verwachting was van mijn 2e kindje.
Op het kinderdagverblijf krijg ik sindsdien hele verschillende berichten, de ene keer gaat het wel goed, dan weer niet, dan merken ze verbetering en nu heb ik vandaag te horen gekregen dat ze binnenkort contact met mij opnemen om mijn dochter te laten observeren omdat ze in de groep niet goed kan meekomen. Mijn dochter lijkt vooral in haar eigen bubbel te zitten en ze weten niet of het een gehoorprobleem is, of dat ze gewoon moeite heeft met taal. Ik heb aangegeven dat ik me best wel zorgen maak als ik zoiets hoor en of ik me zorgen moest maken over de ontwikkeling van mijn dochter maar daar kon ze geen antwoord opgeven, daarvoor moet ik de observaties afwachten.
Het consultatiebureau heeft 3 weken geleden gezegd dat ze in principe doet wat ze moet doen voor een kindje van haar leeftijd, maar dat ze waarschijnlijk alles gewoon wat langzamer oppakt dan andere kindjes en dat ze zich daar geen grote zorgen om maken. Toen ik zei dat geen grote zorgen alsnog zorgen zijn gaf deze mevrouw aan: 'Het is wel iets om in de gaten te houden... Maar ook geen kleine zorgen hoor.'
Ik word hier nu een beetje onzeker van. Dit speelt nu al maanden, en ondanks dat ik het zelf een beetje onzin vind wil ik niet dat mijn dochter een achterstand ontwikkelt op het gebied van taal omdat ik het niet eens ben met wat ze op het kinderdagverblijf zeggen.
Ik weet nu gewoon even niet wat ik moet doen, er wordt ook niet gezegd hoe ik mijn dochter eventueel kan helpen, alleen maar dat ik me voor nu geen zorgen moet maken en gewoon even afwachten, maar deze opmerkingen krijg ik nu al 4 maanden.
Moet ik extra met woorden gaan oefenen door boekjes te lezen met haar, of door dingen aan te wijzen, moet ik inderdaad die observatie afwachten of juist helemaal niet meewerken omdat ik gek word van die verschillende signalen die ik krijg. Leg ik teveel druk op mijn dochter als ik nu ineens ga oefenen met dingen die ik voorheen helemaal niet deed...
Ik ben net een maand geleden bevallen van mijn tweede dochter, zit vol met hormonen en misschien maak ik er een veel te groot probleem van, maar op dit moment zit ik er heel erg mee.
Wat zouden jullie doen?