Zwanger en nieuwe baan - help!

CC28
2 maanden geleden
Volgen
Hoi allen! De titel klinkt misschien dramatisch, maar blijdschap over de zwangerschap heerst vooral hoor! Een beetje een rollercoaster van emoties en gedachten hier. Na 2,5 jaar zwanger proberen te worden, net de medische molen in gegaan te zijn, zijn we toch op de natuurlijke manier zwanger geraakt. Heel blij waren we met deze positieve test! Alleen.. nu heb ik net voor de test een contract getekend bij m’n nieuwe werkgever. Super veel zin in, maar een baan waarin je een caseload hebt met opbouwen van eigen cliënten. Omdat ik (pas) per 1 mei vanuit hun kant kan beginnen, betekend dit dat ik daar maar 4,5 maand kan werken voordat ik met verlof zou gaan! Vind dit zo dubbel en zit er echt mee. Ze geven overal aan een goede werkgever te zijn en dat heb ik tot nu toe ook gezien. Maar toch. Wanneer zouden jullie het vertellen? Hoe zouden jullie het aanpakken? Heb 24 feb de 8 weken echo.
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
8 reacties
Leen01
2 maanden geleden
Hallo, moeilijke situatie. Tip is om je rechten erop na te lezen. Wettelijk hoef je je baas pas 3 weken voor je verlof begint in te lichten over je zwangerschap, velen doen dat al eerder. Dan is er namelijk tijd om eventueel vervanging te zoeken. De meesten doen het bij 12 weken, eveneens voor dezelfde reden. Je baas mag je tijdens je zwangerschap niet ontslaan, tenzij het bedrijf failliet gaat of je op staande voet ontslagen wordt. Vraag ook eens aan je nieuwe collega's hoe ze hiermee omgingen. Dat heb ik ook gedaan bij mijn collega's en helpt me nu enorm om 'het' gesprek voor te bereiden. Succes!
  • Rapporteren
zilverwenneke
2 maanden geleden
Ikzelf ben werkzoekende, morgen moet ik op gesprek bij de VDAB. Ik heb schrik dat ze moeilijk gaan doen 🤔 Ik werk normaal @interim als oppas bij zieke kindjes, maar dat lukt nu natuurlijk niet. In de kinderzorg en in het onderwijs mag je niet meer werken vanaf dat je weet dat je zwanger bent. Ik zou niet weten voor welke jobs ik nog zou kunnen solliciteren. Dat geeft wel wat stress
  • Rapporteren
MH85
2 maanden geleden
Ik ben zelf nu 6 weken en krijg eind mei te horen of ik een vast contract ga krijgen. Heb voor mezelf besloten om pas na het horen of ik een vast contract krijg te vertellen dat ik zwanger ben. Ze kunnen je inderdaad niet zomaar ontslaan maar ik vertrouw het gewoon net niet echt. Ik vind dat na dat ik het heb verteld dat ze genoeg tijd hebben om te regelen hoe en wat tijdens mijn verlof. Ben benieuwd wat je gaat doen. Succes verder, en gefeliciteerd met je zwangerschap, geniet ervan! 😊
  • Rapporteren
mimimi37
2 maanden geleden
Hier idem. Kwam de dag voor mijn eerste werkdag erachter dat is zwanger ben (na 4 jaar niet zwanger te zijn geworden) Ook ik werk met cliënten. Ik heb besloten het te gaan vertellen als de echo van 10/12 weken goed is. Ik ben dan denk ik wel uit mijn proeftijd, maar eerder vertellen vind ik niet noodzakelijk. Eerst maar kijken of alles goed gaat daar binnen:)
  • Rapporteren
CC28
2 maanden geleden
Reactie op mimimi37
Hier idem. Kwam de dag voor mijn eerste werkdag erachter dat is zwanger ben (na 4 jaar niet zwanger te zijn geworden) Ook ik werk met cliënten. Ik heb besloten het te gaan vertellen als de echo van 10/12 weken goed is. Ik ben dan denk ik wel uit mijn proeftijd, maar eerder vertellen vind ik niet noodzakelijk. Eerst maar kijken of alles goed gaat daar binnen:)
Gefeliciteerd, na 4 jaar! Tsjonge. Ze kunnen het gewoon ook niet kwalijk nemen..je hebt de timing niet in de hand. Ik zat zelf ook te denken aan na de 12 week echo vertellen. Dat is dan 5 weken voordat ik begin. Het is al eerder hier niet goed gegaan in beginstadium dus je weet t idd niet. Hoe ga jij het tzt aanpakken? Bel of mail je met zeggen dat je graag nog even een gesprek wil voordat je start?
  • Rapporteren
mimimi37
2 maanden geleden
Reactie op CC28
Gefeliciteerd, na 4 jaar! Tsjonge. Ze kunnen het gewoon ook niet kwalijk nemen..je hebt de timing niet in de hand. Ik zat zelf ook te denken aan na de 12 week echo vertellen. Dat is dan 5 weken voordat ik begin. Het is al eerder hier niet goed gegaan in beginstadium dus je weet t idd niet. Hoe ga jij het tzt aanpakken? Bel of mail je met zeggen dat je graag nog even een gesprek wil voordat je start?
Ik ben net gestart dus ik werk er al. Ik loop gewoon kantoor in en dan bespreek ik het. Dat ze balen dat je kort werkt en snel weer afwezig bent begrijp ik en dat zal ik ook benoemen. Voorheen deed ik veel HR de ene persoon zei het al tijdens solliciteren de ander pas na 5 maanden. Ik heb er natuurlijk ook we een van gebaald dat iemand met verlof zou gaan, omdat een sollicitatie proces veel werk is, maar de goede medewerkers hou je toch wel/ of neem je ook aan als ze zwanger zijn.
  • Rapporteren
Rachster
2 maanden geleden
Ik heb ook een eigen caseload, ambulant begeleidster ggz. Ik heb daar ook moeite mee. Ik denk dat ik het ga vertellen wanneer ik de twaalf weken echo gehad heb. Zodat zij er ook rekening mee kunnen houden wanneer het wat minder gaat en er langzaam naartoe te werken dat mijn caseload overgenomen word. Vergis je niet, dat kost tijd dus wacht daar niet te lang mee. Voor mij is het zo dat ik in juli een vast contract moet krijgen of er uit word geknikkerd dus ook best spannend. Maar ik heb via juridisch loket alle ins en outs gecheckt en je mag nooit en te nimmer ontslagen worden vanwege een zwangerschap. Misschien stelt dat je enigszins gerust. 🙃
  • Rapporteren
VBoeravkina
2 maanden geleden
Hoi! Heel erg herkenbaar dit (werk ook in de ggz) en fijn om alle reacties te lezen... Ik heb namelijk ook een paar dagen na het tekenen van m'n contract op m'n nieuwe baan een test gedaan en ja hoor.. zwanger! Ga komende week beginnen, denk dat ik het pas na mijn 12 weken echo ga vertellen (nu op 6+5). Maar voel me naar mijn werkgever wel rottig ja.. Dus ik hoop dat het niet rauw op hun dak valt!
  • Rapporteren