Zwanger en Sporten

Wienholts
één maand geleden
Volgen
Hi, Sinds twee weken weten wij dat we in verwachting zijn van on eerste kindje. Nu zitten we pas op 5/6 weken. Maar vroeg me af hoe jullie sporten en zwanger zijn combineren. Op zich blijf je op die manier lekker fit voor en na die tijd. Zo ben ik zelf fanatieke paardensporter. Rijd minimaal 4 keer in de week en wedstrijden in het Z1. Naast me rug , merk ik dat me borsten gevoeliger zijn. Maar daarvoor doe ik sport bh over mijn gewone heen en zit het goed. Daarnaast train in 1 x in de week onder fysio begeleiding i.v.m. oude blessure (tegen hernia aan). Ook loop ik redelijk veel op mijn werk i.v.m. werken in de paarden. Merken jullie verschil in sporten of doen jullie dingen anders nu je weet dat je zwanger bent? Liefs ♥️
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
11 reacties
SophieKV
één maand geleden
Ik sport gewoon net zo veel als voor mijn zwangerschap. Hardlopen, spinnen, wielrennen, allemaal best met hoge intensiteit. Met mij twee voorgaande zwangerschappen ook gedaan tot zo lang het ging. Ik ben nu ook 5/6 weken en vorige week nog drie uur gespind voor het goede doel. Je kan gewoon blijven doen wat je lichaam gewend is. Je merkt vanzelf of dat gaat of niet. Ga alleen niet ineens trainen voor een marathon bijvoorbeeld, als je nooit hardloopt. Je kan ook altijd overleggen met je vk. Risicosporten worden niet aanbevolen, daar vallen bijvoorbeeld contactsporten onder of sporten waar je bij kan vallen. Dat risico is wellicht met bijvoorbeeld skiën groter dan bij paardrijden? Dat durf ik niet te zeggen. Zo ben ik niet gestopt met wielrennen, maar wel met wielrennen in een grote groep, vanwege het valgevaar.
  • Rapporteren
SophieKV
één maand geleden
Nog een kleine toevoeging: naast de vraag of je wel of niet kan sporten. Ik merk juist dat ik door sporten energieker ben. Tuurlijk heb ik last van extra vermoeidheid, en moet ik me soms van de bank sleuren. Maar door te sporten dus energieker en lekkerder slapen, het helpt om mijn hoofd even leeg te maken en het voorkomt dat ik te veel aankom. Alleen maar voordelen zou ik zeggen. Nu maar hopen dat ik deze keer weer geen bekkeninstabiliteit krijg, want dat maakt het sporten wel lastiger...
  • Rapporteren
LinnekeVH
één maand geleden
Ik ben denk ik ongeveer net zo ver als jij in de zwangerschap. Ik geef zelf high intensity sportlessen en merk dat het springen wat minder is. Vooral vanwege de gevoelige borsten. Ik merk dat mijn eigen lessen prima gaan, terwijl ik meteen buiten adem ben als ik een trap wat vlugger op loop. Zo gek. Maar denk dat je vooral heel goed naar je eigen lichaam moet luisteren. En mocht je twijfelen, advies vragen bij de vk.
  • Rapporteren
Kerstin92
één maand geleden
Ik rij ook paard! Merkte al bij 4 weken zwangerschap een verschil. Tijdens het doorzitten in draf steken in de onderbuik. Dan maar lichtrijden. Merk ook dat ik met stalwerkzaamheden sneller buiten adem ben. En ook al een keer over mijn nek gegaan tijdens het mesten. Haha, kan niet meer zo goed tegen vieze geurtjes. Ik blijf rijden tot er een zichtbaar buikje is. Desnoods maar wat stapritjes buiten. En mijn merrie is ook drachtig en krijgt sowieso in mei een veulentje. Trouwens, ik las dat je als zwangere geen kattenbakken mag legen ivm poepbacterien. Geldt dat dan niet ook voor paardenmest? Heb andere ruiters hier nog nooit over gehoord.
  • Rapporteren
Wienholts
één maand geleden
Reactie op Kerstin92
Ik rij ook paard! Merkte al bij 4 weken zwangerschap een verschil. Tijdens het doorzitten in draf steken in de onderbuik. Dan maar lichtrijden. Merk ook dat ik met stalwerkzaamheden sneller buiten adem ben. En ook al een keer over mijn nek gegaan tijdens het mesten. Haha, kan niet meer zo goed tegen vieze geurtjes. Ik blijf rijden tot er een zichtbaar buikje is. Desnoods maar wat stapritjes buiten. En mijn merrie is ook drachtig en krijgt sowieso in mei een veulentje. Trouwens, ik las dat je als zwangere geen kattenbakken mag legen ivm poepbacterien. Geldt dat dan niet ook voor paardenmest? Heb andere ruiters hier nog nooit over gehoord.
Ik wil ook liefst zolang mogelijk blijven rijden. Als gezondheid het toestaat uiteraard. Ik heb zelf een ruin en heb bedacht dat ik hem dit jaar definitief voor de kar wil beleren dat ik straks zo nog verder kan. Van mesten geen idee, ik merk idd ook dat ik veel sneller moe ben. Dat is soms lastig.... Paarden hebben wel veel geduld met buiten lopen. Vandaag gokje wagen op concours voor dat het niet meer kan.
  • Rapporteren
Wienholts
één maand geleden
Reactie op LinnekeVH
Ik ben denk ik ongeveer net zo ver als jij in de zwangerschap. Ik geef zelf high intensity sportlessen en merk dat het springen wat minder is. Vooral vanwege de gevoelige borsten. Ik merk dat mijn eigen lessen prima gaan, terwijl ik meteen buiten adem ben als ik een trap wat vlugger op loop. Zo gek. Maar denk dat je vooral heel goed naar je eigen lichaam moet luisteren. En mocht je twijfelen, advies vragen bij de vk.
Mee eens, ik denk wat je lichaam gewend is ook nog wel goed vol kan houden maar andere dingen lastig worden door moeheid.
  • Rapporteren
Wienholts
één maand geleden
Reactie op SophieKV
Ik sport gewoon net zo veel als voor mijn zwangerschap. Hardlopen, spinnen, wielrennen, allemaal best met hoge intensiteit. Met mij twee voorgaande zwangerschappen ook gedaan tot zo lang het ging. Ik ben nu ook 5/6 weken en vorige week nog drie uur gespind voor het goede doel. Je kan gewoon blijven doen wat je lichaam gewend is. Je merkt vanzelf of dat gaat of niet. Ga alleen niet ineens trainen voor een marathon bijvoorbeeld, als je nooit hardloopt. Je kan ook altijd overleggen met je vk. Risicosporten worden niet aanbevolen, daar vallen bijvoorbeeld contactsporten onder of sporten waar je bij kan vallen. Dat risico is wellicht met bijvoorbeeld skiën groter dan bij paardrijden? Dat durf ik niet te zeggen. Zo ben ik niet gestopt met wielrennen, maar wel met wielrennen in een grote groep, vanwege het valgevaar.
Dankje voor je verhaal. Daar heb je idd gelijk in. Voordeel van op 1 paard rijden is dat je hem door en door kent. Snap niet zo snel meer op een vreemd paard. We gaan bekijken hoe het gaat... hoop dat ik zo nog lang mag genieten en niet al te dikke buik krijg....
  • Rapporteren
Gul123
één maand geleden
Ik doe zaalvoetbal. Nu 8+5, en ik blijf voortdoen! :) Tot ik echt last ga ondervinden.. of het niet meer gaat fysiek ga ik blijven lekker sporten. Luister naar je lichaam. Kan geen kwaad om te sporten zolang je je goed bij voelt en niet forceert denk ik.
  • Rapporteren
Mirra
één maand geleden
7de week: Ik heb net hiit gedaan, voelde veeel zwaarder dan normaal 😅
  • Rapporteren
Wienholts
één maand geleden
Reactie op Gul123
Ik doe zaalvoetbal. Nu 8+5, en ik blijf voortdoen! :) Tot ik echt last ga ondervinden.. of het niet meer gaat fysiek ga ik blijven lekker sporten. Luister naar je lichaam. Kan geen kwaad om te sporten zolang je je goed bij voelt en niet forceert denk ik.
Tot nu toe voelt idd nog goed alles veel meer vermoeid dan normaal
  • Rapporteren
Wienholts
één maand geleden
Reactie op Mirra
7de week: Ik heb net hiit gedaan, voelde veeel zwaarder dan normaal 😅
Dat kan ik me voorstellen!
  • Rapporteren