28 Reacties
5 jaar geleden
Ik weet niet wat er wel of niet in je CAO staat, maar bij ons is het zo dat de verlofdagen die in je zwangerschapsverlof vallen gewoon van jou blijven!
5 jaar geleden
Duidelijkheid vragen bij P&O is altijd goed. :) Daarmee straal je echt niet uit dat je ‘niet wilt werken’, je wilt gewoon graag weten waar je aan toe bent!
5 jaar geleden
Duidelijkheid vragen bij P&O is altijd goed. :) Daarmee straal je echt ...
Helemaal mee eens. Of even bellen met de vakbond om te vragen wat je rechten zijn.
5 jaar geleden
Dit staat er in mijn CAO (ik voel me heel dom maar ik kom er niet uit 🙈): “Het is mogelijk dat een vakantiedag of een andere dag waarop de werknemer niet kan worden ingezet samenloopt met een dag waarop een werknemer aanspraak maakt op een andere verlofvorm (bijv zwangerschap). De CAO en de WAZO geven regels over hoe om te gaan met samenloop tussen een vakantiedag en een andere verlofvorm. Tenzij de cao of WAZO anders bepaalt, geldt hierbij dat de samenlopende vakantiedag(en) - met inachtneming van de kaders die de cao hiervoor schept - in een andere periode alsnog kunnen worden opgenomen.
In geval van samenloop tussen een dag waarop de werknemer niet kan worden ingezet en een andere verlofvorm is een opname in een andere periode niet aan de orde.” 🤨
5 jaar geleden
Volgens mij behoud je het vakantieverlof dat in je zwangerschapsverlof valt.
Zie
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/rechten-zwangerschapsverlof
5 jaar geleden
Dit staat er in mijn CAO (ik voel me heel dom maar ik kom er niet uit 🙈): ...
Zoals ik het lees, hou je gewoon je vakantie dagen en mag je die later opnemen. Maar ik zou toch navraag doen. Want je hebt gewoon recht op je vakantie dagen. Dus het is helemaal niet gek dat je hier navraag over doet. Helemaal niet als het zo dubbel geschreven staat.
5 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! 🌸 Ik ga inderdaad even bellen met de vakbond en het verzoek indienen bij mijn werkgever!
5 jaar geleden
Goedemorgen,
Ik werk ook in het Mbo en heb inderdaad ook de herfst en kerst vakantie in mijn verlof en krijg maar de helft van mijn dagen voor terug...
En ik mag deze na mijn verlof in overleg opnemen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vreemd vond omdat ik anders ook recht heb op deze weken en herken het bezwaard gevoel om het bij p&o op te vragen :-)
Mocht je wel contact opnemen ben ik wel benieuwd naar jou uitkomst!
5 jaar geleden
Cao technisch heb je recht op extra dagen als het in de zomervakantie valt. Andere vakanties zijn uitgesloten hiervan, alleen is er eind 2019 een rechtszaak hierover geweest dat dit niet geheel rechtsgeldig is. Hoger beroep zou hier nog over volgen. Volgens mij ben je dan ook enigszins afhankelijk van je werkgever hierin. Ik krijg wel dagen terug uit mijn herfst-en kerstvakantie.
5 jaar geleden
Ik werk ook in het mbo en mijn verlof valt ook in de herfst- en kerstvakantie. Ik krijg niet alles dagen terug. Er zijn een aantal dagen vastgesteld als officiële vrije dagen. Dat zijn niet alle dagen van de vakanties. Bij mij kwam dat neer op 7 vakantiedagen die ik terug krijg. Ik mag zelf kiezen wanneer ik die op wil nemen. Ik plak ze gewoon achter mijn verlof.
5 jaar geleden
Ik ben ook docent in het mbo. Mij is verteld dat ik de vakantiedagen niet terugkrijk. Alle officiële vakantiedagen van de cao mbo vallen in de zomervakantie.
Nou hadden ze wel een ander trucje voor je. Tijdens de kerstvakantie wordt mijn verlof stopgezet en werk ik dus officieel weer (maar ja, het is vakantie) en na de kerstvakantie gaat mijn verlof weer in. Zo heb ik toch de dagen van de kerstvakantie extra.
5 jaar geleden
Reactie op Reyna
Ik ben ook docent in het mbo. Mij is verteld dat ik de vakantiedagen niet t ...
Hoe heb je dat geregeld? Wanneer ben je uitgerekend?
Dat wil ik ook (in het VO worden de vakanties niet gecompenseerd).
5 jaar geleden
Reactie op Marj0lein88
Dat wil ik ook (in he ...
Ik welk zelf in het PO waar je de vakantie wel terug krijgt. Maar volgens mij is dat in het VO ondertussen ook zo:
https://www.aob.nl/nieuws/aob-wint-rechtszaak-over-zwangerschapsverlof-voortgezet-onderwijs/
5 jaar geleden
Reactie op Marj0lein88
Dat wil ik ook (in he ...
Ik ben 19 oktober uitgerekend. De eerste dag van de herfstvakantie ;) die krijg ik dus niet terug.
Mijn werkgever stelde het stopzetten tijdens de kerstvakantie zelf voor. Heb dus geen tips over hoe je het zelf kan regelen. Misschien gewoon vragen?