17 Reacties

één jaar geleden

Hier hetzelfde men dochtertje word 2 in oktober en zegt zelfs nog geen mama of papa heel af en toe komt er iets uit dat er op lijkt maar dat is het...

één jaar geleden

Mijn dochter wordt begin oktober 2 jaar en praat ook nog nauwelijks. Papa, mama, naam van broer, ijs, bal en die. En dan houdt het ook wel op. Ze begrijpt wel alles en als ik kleine opdrachtjes geef om bijvoorbeeld iets in de prullenbak te gooien dan snapt zij dit ook. Dus ik maak me voor nu dan verder ook nog geen zorgen. Het zou soms wel makkelijker zijn als ze soms kon zeggen wat ze precies wilt want nu is het vaak die, die die en snap ik er niets van 😅

één jaar geleden

Begrijpt ze jou wel? En zegt ze je na? Mijn dochter wordt ook 2 jaar en ze begrijpt heel veel en zegt al veel losse woorden maar nog geen zinnen.. als ik zeg, zeg … dan herhaalt ze het wel

één jaar geleden

Mijn dochter wordt 2 in oktober en kan ook nog niet veel praten. : mama, papa, bal, melk, lekker. Die dingen wel. Maar ze begrijpt wel heel veel! Dus ik maak me geen zorgen. Alles op zijn tijd

één jaar geleden

Reactie op JaVi12

Mijn dochter wordt begin oktober 2 jaar en praat ook nog nauwelijks. Papa, ...
Ja hier snapt ze dus ook echt werkelijk alles wat ik zeg maar soms wil ze zelf iets “zeggen” en dan is het die die die en soms snap ik niet wat ze bedoeld en dan raakt ze zo gefrustreerd

één jaar geleden

Reactie op Bussra95

Begrijpt ze jou wel? En zegt ze je na? Mijn dochter wordt ook 2 jaar en ze ...
Ja ze snapt wel alles maar zegt dus geen losse woorden zoals jij benoemd

één jaar geleden

Reactie op Bussra95

Begrijpt ze jou wel? En zegt ze je na? Mijn dochter wordt ook 2 jaar en ze ...
Bij ons ook alleen losse woordjes, en vaak niet eens echt goed uitgesproken maar het lijkt er dan wel op zeg maar. Merk wel dat het langzaam aan steeds meer woordjes worden. En als ik vraag om te herhalen? hij zegt ons echt nooit na😅 haha. Eigenwijs? Zelfs auto is nog steeds broem.. Motorisch was hij wel snel, en hij lijkt daar nu ook vooral mee bezig qua ontwikkeling: zelf obstakels bouwen en klimmen (de schutting recht omhoog is zelfs niet veilig 😳), koprollen, rennen, op een skateboard staan en er zittend op rollen, op zn loopfiets allerlei kunstjes doen en gaat al zo hard dat ik er naast moet joggen/hollen😳 Maar ja in taal.. is hij echt nog niet zover als anderen volgens mij😬 Maar ik maak me eigenlijk geen zorgen, hij begrijpt echt wel veel (misschien alles? soms sta ik er versteld van). En bij ons meertalig (4 talen) opgevoed. Ik ga ervan uit dat ze uberhaupt op deze leeftijd sommige kindjes eerst alle taal-onderdelen/ ‘puzzelstukjes’ nog aan het verzamelen zijn en dat dan straks alles er opeens uitkomt.. Ik sta er wel soms versteld van wat sommige andere kindjes hier in deze community al kunnen zeggen!! hele zinnen, veel woorden en soms zelfs al tellen(!). Ik denk, we doen wat we kunnen om het te stimuleren, maar ja, kids doen het op hun eigen moment en tempo🤷‍♀️🫶

één jaar geleden

Reactie op Cynthia Van Goethem

Hier hetzelfde men dochtertje word 2 in oktober en zegt zelfs nog geen mama ...
Ik heb ook begrepen dat er aan ene kant kindjes zijn die gewoon proberen en zodoende erachter komen wat wel/niet werkt op klopt. Maar dat er ook kindjes die eerst alles binnenhouden , het soort van in 1x goed willen doen, dus dat ze vanbinnen alles verwerken (en aan de buitenkant denken we dan dat er weinig gebeurd in de ontwikkeling) maar dat er dan pas later ineens uitkomt, en dan dus ook direct helemaal goed.

één jaar geleden

Reactie op LinaLina789

Bij ons ook alleen losse woordjes, en vaak niet eens echt goed uitgesproken ...
Jaa hier ook kat is miauw, tram is tjuf tjuf, hond is woef woef😂 eigenwijs inderdaad hahha Hier was ze motorisch ook snel maar met taal inderdaad ook niet zo ver en maak me er ook geen zorgen om het zal wel komen🤗

één jaar geleden

Reactie op LinaLina789

Ik heb ook begrepen dat er aan ene kant kindjes zijn die gewoon proberen en ...
O.a. dit artikel (deze gaat dan toevallig over de kindjes die later ook nog een (zeer) hoog IQ blijken te hebben) : ‘.. Daarnaast blijken veel hoogbegaafde kinderen een wat introvertere stijl te hebben dan gemiddeld begaafde kinderen (Sword, 2001). Dit betekent dat zij meer gefocust op en bewust zijn van hun innerlijke wereld en vooral begrijpen door observatie. Ze zullen niet zo snel geneigd zijn om door middel van ‘ trial and error’ te leren en uitproberen, en ze reageren pas als ze iets goed hebben overwogen. Ze pauzeren even voordat ze actie ondernemen. Deze pauze wordt vaak, ten onrechte, door anderen gezien als besluiteloosheid en onzekerheid. Introverte hoogbegaafde kinderen hebben deze pauze echter nodig om een nieuwe situatie in hun bestaande denkpatroon te integreren. (..) Vandaar dat veel kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong al van jongs af aan dit patroon vertonen. Ze gaan pas loslopen als ze ‘het zeker weten’ en ze doen het dan ook meteen erg goed. Bij fietsen, zwemmen, lezen, praten… op al deze gebieden observeren ze eerst bijzonder goed. Dit kan perfectionistisch worden genoemd, maar het is eerder introversie. Daar is niks mis mee. Het verschil tussen extraversie en introversie is net zo’n voorkeur als links- of rechtshandig zijn. Daar is tegenwoordig ook geen oordeel meer over’

één jaar geleden

Mijn zoontje word volgende maand 2 en hij zegt alleen lossen woordjes en mama kijk , mama mee . Ik merk wel echt dat hij steeds meer woordjes kan in een sneller tempo. Motorisch is hij altijd wel snel geweest. Er zit ook een kindje die iets ouder is op zijn opvang en die kan al heel wat zinnen met 2 woorden maken dat ik denk zo knap hoe dan 😂😂 maar nee komt echt wel van zelf ☺️🫶🏻

één jaar geleden

Hier hetzelfde als bij vele reacties hierboven!

één jaar geleden

Ons zoontje zegt ook nog niet veel, zegt maar sinds kort duidelijk mama en papa, bal. Brabbelt er wel de hele dag op los. Hij begrijpt wel veel & gebruikt ook veel gebaren, scheelt al een hoop om hem te kunnen begrijpen😂

één jaar geleden

Mijn zoontje wordt in oktober ook 2 en praat ook nog niet veel, vooral veel die, dat, daar en bal en wat andere kleine woordjes maar hij kan zich wel heel duidelijk uiten met wat hij wel en niet wil! Hij gaat na zn verjaardag naar de peuterspeelzaal dus ik ben benieuwd hoe het zich dan zal ontwikkelen :)

één jaar geleden

Hier word ze in oktober 2 en praat ook nog amper. Ze praat je ook absoluut niet na en doet er ook geen moeite voor. Wel begint er langzaam aan meer woordjes te komen op haar eigen tempo. Ze zegt sinds 2 weken tuut, die en dees ofwel deze. Ja en nee kan ze zeggen maar zegt ze amper. Papa en mama en njam njam als ze iets lekker vind.

één jaar geleden

Mijn dochter (nu 4 jaar) kon met 2 jaar echt ineens heel duidelijk praten. Voor ons gevoel ging ze van 0 naar 100 in een maand tijd. Nooit zo’n baby taaltje gehad ook. Zo ineens woorden als komkommer, graafmachine… ze is sowieso erg pienter. Dus wat niet is, kan altijd nog komen 😊 Mijn zoontje daarentegen heeft zijn hele eigen taaltje ontwikkeld ‘nono’ voor flamingo, ‘oeta’ voor olifant. Enzovoort. Hij wordt over 3 weken 2 jaar en nu beginnen de zinnetjes te komen. Vooral de ‘hou op’ , ‘niet doen mama’, ‘hoef niet meer’, wat doet ie nou??!’ 😂

één jaar geleden

Mijn zoon wordt eind oktober 2. Het KDV vond dat hij achter liep met het praten, klopt ook. Maar daarintegen liep hij al voor zijn eerste verjaardag, is hij heel gedetailleerd en gebiologeerd aan het kijken en/of uit proberen. Dus meer met de motoriek bezig dan de taal. Sinds de laatste maand merk ik dat hij een eigen taaltje wa wa (hond) ei, ui(l) als hij een uil ziet. Ei als hij een ei ziet, ijsje of zichzelf (Thijmen). Wat betreft taal maakte ik mij geen zorgen, onder bewust maakte het kdv mij onzeker, hij praat nog niet, heeft hij misschien last van zijn oortjes? (Naar huisarts geweest, was niks mee aan de hand) consultatiebureau geweest en zeide dat hij zich eerst op zn motoriek focuste en dat de taal dan wat achter blijft dat het volkomen normaal is dat je kind zich maar op 1 ding tegelijk focust. Hij loopt nog achter maar er komt verbetering. Wel vanwege de onzekerheid van het kdv samen een logopedist gevraagd om mee te kijken. Volgens de logopedist zit hij in zn bubbel en is hij er moeilijk uit te krijgen (gedetailleerd naar iets aan het kijken en/of voelen). Het is nog erg vroeg zei de logopedist, rond zijn 2e jaar komt ze op huisbezoek. Door wat het consultatie bureau zegt en de vooruitgang maak ik mij geen zorgen, alleen wel jammer dat 1 instantie je toch onzeker kan maken. Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier!