7 Reacties

één jaar geleden

Ah wat kun je daar soms onzeker van worden!! Wat een heftige start hebben jullie ook gehad zeg. Mijn zoontje liep snel (10 maanden), maar praat ook nog amper. Denk om en nabij 20 woorden. Komt vanzelf, hij begrijpt immers heel goed wat ik bedoel en doet wel de dingen die ik hem vraag. Begrijpt je dochter bijv wel wat je zegt? Jas pakken, schoentjes aan, etc. pakt ze dan wel de attributen? 'Waar zitten je tenen, wat is je neus' etc, weet ze dit feilloos aan te wijzen? Je zou eens vrijblijvend een consult in kunnen plannen bij het CB. Gaat je dochter naar een opvang/gastouder? Vaak hebben zij ook nog wel eens tips of weten zij professionals die eens kunnen meekijken. Succes!

één jaar geleden

Ach, ik snap dat jullie daar toch een beetje mee in de maag zitten na zo een moeilijke start. Lijkt me erg moeilijk om meegemaakt te moeten hebben! Mijn zoontje praat ook nog steeds niet, naast de papa, mama en bah (bal). Wel kletst hij veel in zijn eigen taal, doet jullie dochter dit wel? Of is ze over het algemeen stil. Hier dus niet praten, maar begrijpt wel veel, hoe is dat bij jouw dochter? Over het lopen, het consultatiebureau heeft toen tegen mij gezegd dat ze pas willen dat je contact met ze hebt als je kind met 2 jaar nog niet loopt. Misschien stelt dat je wat gerust? Het kan namelijk in 1x zo snel gaan, van niet lopen naar ineens de eerste stapjes zetten. Oktober is ook pas over ruim 3 maanden. Daar kan nog een hoop in gebeuren ☺️ Ik las laatst nog van iemand op dit forum dat haar kindje met 22 maanden begon te lopen. Jouw dochter is dus echt niet de enige. Als je je toch zorgen blijft maken kan je inderdaad misschien toch het consultatiebureau contacteren. Misschien dat zij jou wat meer gerust kunnen stellen?

één jaar geleden

Onze jongste zegt ook nog niks. Wordt ook 2 in oktober. Zelfs nog geen papa en mama. Snapt wel veel. Ik probeer het los te laten. Komt vanzelf

één jaar geleden

Jeetje heftig zeg voor jullie!! Toen mij oudste geboren was en een ziekenhuis baby zij de kinderarts. We willen veel van de kindjes maar ze vergeten dat ze maar druk in hun hoofd kunnen zijn met 1 ding te gelijk. Het ene kindje is druk met praten de andere is druk met zijn motoriek dus ontdekken,klimmen en klauteren dat soort dingen. Je kan natuurlijk altijd naar een kinderlogepedist misschien kan die verder helpen😊 Zeker ook je twijfels bespreken, zelf zou ik dat eerder doen met de huisarts dan met het consultatiebureau 🙈

één jaar geleden

Hier ook een peuter die in oktober 2 wordt (bij de bevalling plots een heel lage hartslag door teveel epidurale, werd bijna een spoedkeizersnede): mama en papa, koek en tuut is zo wat het enige duidelijke dat hij zegt. In de opvang dan kindjes die precies veel meer zeggen. Kan je gevoel heel goed begrijpen! Wij proberen er ondanks de weinige/geen vooruitgang veel mee bezig te zijn, bij het spelen vragen 'wat is dat?'. Proberen met 'zeg eens...' Wij merken dat geluiden nadoen (van dieren bv) dan wel soort van lukt. Zelf merken wij wel door er veel mee bezig te zijn dat hij heel goed begrijpt wat wij zeggen/vragen, maar zich niet kan uitdrukken. Bij twijfels zou ik het gewoon met de kinderarts/huisarts eens proberen bespreken ivm met jullie gevoel over het achterlopen. Maar natuurlijk ontwikkelt ieder kindje op zn eigen tempo! Veel succes!

één jaar geleden

Hier ook in oktober dat ze 2 word. Papa, mama, boe, bah en ja en nee zijn de enige dingen die ze zegt. Heel soms een Hallo en andere plotselinge woorden maar is eenmalig. lopen deed ze met 11 maanden. Klimmen is echt verschrikkelijk want dat doet ze op alles wat los en vast zit 🤦‍♀️. Maar maak me nog absoluut geen zorgen. Ze snapt me wel heel goed wat ik zeg . Alleen dingen aanwijzen vertikt ze 🤷🏼‍♀️

één jaar geleden

Niet druk om maken. Onze dochter zegt ook alleen mama, die en bal. Het komt vanzelf wel denk ik dan. Op het KDV zeiden ze van de week ook dat ze met spraak achterloopt maar dat het over een paar maanden echt wel goed komt en dan ineens heel snel kan gaan. Ik maak mijzelf er dus voor nu ook echt niet druk om. Onze dochter is zelfs een maand ouder dan die van jou