21 Reacties
3 jaar geleden
Mijn zoontje heeft avondeten vanaf baby af aan slecht gegeten. De structuur kan hij niet aan. Ze kunnen er eigenlijk niet echt wat mee dus hij leeft zo'n beetje op friet en kip nuggets omdat hij dat wel eet (hij is nu 2,5 hoor). Baby van 9 mnd is heel anders, die eet gewoon alles gelukkig. Die kan alle structuren goed hebben.
3 jaar geleden
Och jeetje, wat heftig. Mijn moeder gevoel zegt, geen strijd van maken. En lekker geven wat ze wél eet.
Dit is toch niet hoe eet momenten moeten zijn. Als ze maar een vol maagje heeft toch?
"Dan had je je prak maar moeten eten"
Ik weet niet, ik vind dit nogal wat. Bij elk kind eigenlijk. En we hebben het nu over een baby'tje :(
3 jaar geleden
Je geeft aan dat ze vers niet eet. Bedoel je dan verse prakjes Avondeten? Heb je wel eens gewoon stukken groente etc geprobeerd?
Mijn zoontje weigerde de potjes van 8 maanden ook, ik kreeg het idee dat hij of helemaal purree of gewoon stukken wilde eten en niet de potjes die half puree half geprakt zijn zegmaar. Misschien dat je dat nog kan proberen.
Ik geloof overigens niet dat babys dit kunnen doen om maar een loopje met je te nemen. Zelf zou ik vooral wel een alternatief blijven bieden en je kind hierin volgen.
3 jaar geleden
Oh sorry, ik heb helemaal over dat laatste stuk heen gelezen.. het interessant vinden van het eten was hier het begin van het echt in de mond stoppen en gaan eten. Ik zou zeggen lekker dat blijven aanbieden tot ze het eet, en dan nog maar even een fles voor het slapen gaan.
Zo gek is een fles voor het slapen ook niet voor een baby'tje van 8,5 maand😊
3 jaar geleden
Reactie op Elise25
Je geeft aan dat ze vers niet eet. Bedoel je dan verse prakjes Avondeten? H ...
Verse maaltijden; geprakt, grote stukken, met de vingers in de puree. Het maakt niet uit, ze moet het gewoon niet. Potje 6mnd gaat altijd goed!
Laatste weken verschillende keren broccoli, sperziebonen, bloemkool, worteltjes, aardappel, rijst, kip, gebakken/roer ei gehakt etc geprobeerd. Er is weinig gekauwd op deze producten 😅
3 jaar geleden
Reactie op Spannendetijd
Och jeetje, wat heftig. Mijn moeder gevoel zegt, geen strijd van maken. En ...
Uiteraard heb ik haar niet overstuur weggelegd. Getroost, praatje gehouden, geknuffeld, en toen in bed gelegd.
Maar je punt dat ze nog baby is, is precies waar ik mee zit. Tot hoe ver moet je dit volhouden. En ja, vol buikje is het belangrijkste.
3 jaar geleden
Reactie op Auroravh
Ik zou naar een arts gaan. Sommige kindjes kunnen slecht tegen structuur. J ...
Ik werk met huisartsen. Met verschillende over gesproken en die zeggen nagenoeg hetzelfde als het CB. echt omdat ze alles eet. Ze wordt wild als ze augurksticks ziet, zit ze leeg en eet sinds een week ook de buitenkant op. Komkommer schraapt ze met die 2 slagtandjes (ondertanden) leeg. Paprika knabbelt ze. Korrels van de rijstwafels eet ze gewoon op. Brood slikt ze vaak door zonder te kauwen...
Om aan te geven, ik denk niet dat de structuur en probleem is.
Moet wel zeggen dat ik CB hier echt top vind. Vind ze echt meedenken en niet perse erg hard voor mn dochter.
3 jaar geleden
Reactie op AVB19
Uiteraard heb ik haar niet overstuur weggelegd. Getroost, praatje gehouden, ...
Ik snap je tweestrijd. Als ik je advies mag geven, zou ik het aan blijven bieden en als ze niet wilt. Geven wat ze wél lekker vind.
Of gewoon even een paar weken wachten. Ze zijn nog zo klein en ze ontwikkelen zo hard. Wie weet waar ze tegen die tijd staat.
Die tranen zijn het wat mij betreft niet waard. Eten moet onderzoeken, ervaren en ontdekken zijn. Het moet ontspannen, leuk en gezellig zijn. Niet iets dwingends
3 jaar geleden
Reactie op AVB19
Ik werk met huisartsen. Met verschillende over gesproken en die zeggen nage ...
Verschil is die potjes zijn stukjes met hard en zacht door elkaar. Is vaker ee issue. Anders stoppen met potjes en ala rapley ofzo stukjes? Ik geloof niet dat baby's je voor de gek houden z hebben wat mensen ook zeggen 🤭
3 jaar geleden
Ik volg solid starts op instagram. Hun hebben altijd veel tips (hun volgen wel rapley achtige manier van voeden). Hun tips hebben ook betrekking op wat als je kindje niet wil eten; bijv leg er juist niet teveel nadruk op. Voeding onder 1 is voor plezier. Melk blijft de hoofdvoeding. Betrek ze bij het eten aan tafel en als de tafel een negatieve associatie heeft pak het dan even anders aan zodat die associatie met eten weggaat. Nouja iig veel van dit soort tips.
3 jaar geleden
Ik denk dat je vooral je eigen gevoel moet volgen. Jij bent de moeder en opvoeder, niet het cb.
Food under one is just for fun. Het moet leuk blijven. Ik zou het laten rusten. Ze is nog zo klein! Probeer te voorkomen dat eten een negatieve associatie word. Eet samen, gevarieerd etc.
Succes!
3 jaar geleden
Reactie op AVB19
Het is maar net de invalshoek van wie je het vraagt hè.. blijft lastig. Cb zegt ze eet alles behalve potjes, dus ze neemt een loopje met je en dat moet je niet pikken (vrij vertaald). Ik zou zeggen, ze eet alles dus er is een belangrijke reden waarom ze de 8m potjes niet wil. Respecteer dat en bied haar andere dingen aan. Juist als ze zo goed eet, zou ik niet weten waarom je een drama moet maken van die potjes toch? Als ze kon praten kon ze misschien vertellen waarom ze die potjes zo erg vindt, en dan zou je daar waarschijnlijk ook wat op uit doen, het is gewoon lastig dat ze het nu nog niet duidelijk genoeg kan maken, behalve door keihard te weigeren.
3 jaar geleden
Antwoord op je vragen: ik vind dit te streng en totaal niet realistisch voor een baby. Ik vind het best heftig om te lezen. Ze geeft duidelijk haar grens aan (ze kan nog niet praten, enige wat ze dan kan doen is weigeren). En ze neemt echt geen ‘loopje met je’, wie maakt je dat wijs? Ze is nog maar een baby??? Sorry maar die cognitieve vaardigheden hebben onze baby’s op deze leeftijd nog helemaal niet 😅. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie ingewikkeld is hoor, maar dit lijkt me toch echt niet de manier.
Vast voedsel moet ontdekken zijn en zonder druk ervaren worden voor die kleintjes. Blijven aanbieden, eet ze het niet, dan niet. Volgende keer weer proberen. Exposure is al een oefenmoment. De kans dat je nu druk en spanning gaat krijgen rondom eten gaat op deze manier toenemen, neem aan dat dat totaal niet je bedoeling kan zijn?
Ik heb zelf enorm veel geleerd over het aanbieden van voedsel via het Kleintjes boek en leer nog dagelijks van Solid Starts (zie ook hun instagram). Je zou hen kunnen volgen. Zij hebben zoveel kennis, ook wat betreft het omgaan met (selectief) voedsel weigeren en hoe wél eventuele grenzen te stellen passend bij de leeftijd.
Je zegt dat aanbieden van wat jullie zelf eten geen succes is; maar dat ze het wel interessant vindt. Dat is dan toch een succes? De interesse bij haar zien. Is dat alles wat haar lukt op dat moment. Dan is dat zo. Ook dat is een leermoment!
3 jaar geleden
Reactie op AVB19
De gemiddelde huisarts heeft ongeveer 1 college les gehad over voeding 😅 zou zelf mn vragen rondom voeding daar niet stellen en al helemaal niet op hun advies afgaan wat betreft dit onderwerp…
3 jaar geleden
Gewoon lekker die van 6 maanden blijven geven maar wel af en toe die van 8 maanden proberen cb zij tegen mij de avond fles moet er af ze moet 7 uur naar bed en 7 uur eruit nou mooi niet ze gaat naar bed als ze moe is en word wakker als ze genoeg geslapen heeft ze heeft haar avond fles nog heb alleen de na de middagfles vervangen voor brood yogurt of iets anders
3 jaar geleden
Ik vind de denkwijze "dan had je je prak moeten eten" wel echt ver gaan.. Vooral bij een kleine baby. Eten hoort leuk en vooral ongedwongen te zijn op deze (en eigenlijk iedere) leeftijd. Wij volgen de denkwijze "food under one is for fun". Eten gaat vooral om het ontdekken en proeven. Eet hij netjes zijn bordje leeg? Heel goed. Eet hij niks? Ook prima, dan maar wat extra melk.
3 jaar geleden
Volgens mij heb ik een volledig verkeerd beeld geschetst gezien de reacties.
Voor de duidelijkheid. Als mn kind overstuur is, troost ik haar. Er wordt geen trechter op een keel gezet om te eten. Niemand wordt gedwongen. Ze zal nooit zonder eten naar bed gaan, dus links om of rechts kom krijgt ze een alternatief.
Daarnaast is het niet iets van gister of vandaag en probeer je soms iets anders dan volgens de boekjes.
Ik begrijp héél goed dat mijn eigen onzekerheden meespelen, mijn gedachten is dan ook 'alles gaat goed, waarom dit dan niet?'. Ik merk dat ik daar een soort van error van krijg.
Maar sommige reacties vind ik wel beetje jammer. We zijn hier toch niet om elkaar af te keuren? Hebben jullie nooit achteraf gedacht 'dat had anders gekund'?. Ongetwijfeld.
Voor de genen die zich zorgen maken om mn dochter. Gisteravond besloten met mijn man om madammeke lekker 6mnd potjes krijgt komende week, daarna kijken we verder. 😊
3 jaar geleden
Reactie op AVB19
Volgens mij heb ik een volledig verkeerd beeld geschetst gezien de reacties ...
Ik heb zeer zeker meerdere keren bij mezelf gedacht ‘dit had anders gekund’ gedurende de afgelopen maanden. Dat is het ouderschap en ook helemaal niet erg.
Ik kan me wel voorstellen dat door je woordkeuze mensen op een bepaalde manier reageren op wat je schrijft. Zo vind ik ‘een overstuur kind in pyjama en slaapzak gehezen en in bed gelegd’ om een boodschap uit te stralen (‘dan had je maar moeten eten’) wel gewoon heftig klinken 🤷♀️. En ja als je vragen stelt als; zijn we te streng? Verwachten we teveel? Neemt ze echt een loopje met ons? Dan reageer ik op die vragen met mijn antwoord.
Ik denk dat niemand je afkeurt in je ouderschap, ik in ieder geval totaal niet, laat dat even helder zijn hoor. En ik snap dat dit moeilijk, frustrerend en ingewikkeld is.