7 Reacties

24 dagen geleden

Miss heeft het tijd nodig snap dat je moe bent maar voor hem is het ook en hele belevenis en ook hij moet wennen aan de nieuwe geluiden die er zijn het is voor hem ook veel

24 dagen geleden

Hier in december bevallen en ook hier zagen we verandering in het slaapgedrag van onze dochter. Voornamelijk het inslapen en het vele uit haar bed komen. Het is zo wennen, nieuwe gezinssamenstelling, de baby die bij papa en mama mag slapen, het verdelen van aandacht...het vraagt veel van ze en het komt echt goed. Ze hebben een onwijs leuke leeftijd nu en ontwikkelen hard, we vragen veel van ze ♡ voornamelijk ben ik trots op haar, ook al vraagt het meer sturing en aandacht...want eigenlijk doet ze het heel goed! Hou vol mama, na een paar weekjes ga je echt meer je draai vinden...kijk anders of je in de avond bijvoorbeeld wat uurtjes kan bijtanken en dat je partner de zorg even overneemt...dat kan een boel helpen. Succes, je kunt het!

22 dagen geleden

Hoe gaat ie nu? Pittige hè? Echt weer even een nieuwe balans zoeken! Hier ook een 2,5 jarige plus een paar dagen oude newborn! Pffoe.. die newborn is een walk in the park, maar een peuter betrekken, continue bijsturen en voorzichtig laten doen met de baby… 😅 dus zeker herkenning. Al moet ik zeggen dat haar slaap gedrag niet erg veranderd is. Wat voor ons méga goed werkt, zijn de volgende dingen: - veel betrekken bij de baby: luiers aangeven, knuffeltje bij de baby leggen, even vasthouden, kusje geven etc. En haar daar ook heel veel voor valideren: “Ik ben zo trots op jou dat jij zo’n lieve grote zus bent”, “Je helpt ons zo goed met de baby” etc etc - zorgen dat de peuter elke dag even buiten komt en kan uitrazen - zorgen dat zowel zij (als de baby) cadeautjes krijgen (zo voelt het als een gelijkwaardig feestje voor de peuter; en niet dat iedereen alleen maar voor de baby langs komt) - wat betreft het slapen: wij hebben een paar dagen voor de geboorte (toevallig) “Sam het schaap” geïntroduceerd. Ze komt nu echt pas uit haar kamer als het schaap wakker is, ideaal! Maakt niet uit of we die nu op 7:00 of 8:00 zetten, ze houdt zich er na 2 dagen oefenen heel strict aan. Je kunt ook de tijd instellen dat het schaap gaat slapen, dus in de avond werkt het ook mee: “Kijk het schaap slaapt al, dan is het nu voor jou ook tijd om lekker je bed in te gaan” Heel veel succes! En als de nachten te zwaar zijn toch écht je partner wakker maken :) denk ook aan je eigen herstel.

21 dagen geleden

Pittig zo dat begin he? Dan was het 2,5 jaar geleden bijna een eitje 🙈. Je peuter zal echt even moeten wennen, het komt echt wel goed. Hier ook een pittige peuter die veel aandacht vraagt en lekker pittig kan zijn. En hoewel het woord voorzichtig niet in zijn woordenboek voorkomt ging het langzaamaan steeds beter. Het was voor hem ook erg wennen. Slaapt hij in een gewoon 1 persoonsbed? Mijn man ging er op het laats maar naast liggen. Elwyn had troost en aandacht nodig dus deden we het maar zo. Mijn man sliep dan meestal al voor onze zoon sliep 🙈. Ga over een paar weekjes eens met hem alleen wandelen/naar de bieb/taartje eten bij de Hema. Dan hebben jullie samen even een leuk uitje. Elwyn gaf zelf vaak aan wanneer hij vond dat ik Louan te veel vast had. 'hij moet in de wieg, hij moet in de wieg ' en dan deed ik dit vaak ook zodra dit kon om hem ook te laten zien dat we ook naar hem luisteren, dat hij werd gezien. En dan samen even iets kleins doen (boekje lezen of zo).

19 dagen geleden

Hey mama's! Met de nachtroutine voor onze baby zitten we er intussen weer helemaal in, maar bij onze oudste is het van kwaad naar erger gegaan. Al sinds mijn post eigenlijk geen enkele nacht deftig geslapen. Of hij wilde niet naar bed, hij slaapt sinds 3 weken in een grotere ledikant (die we kunnen ombouwen tot peuterbed), en plots moest het bed weg. Na weer een nacht met 4u slaap voor ons, en voor hem 7u. Hadden we deze middag dan het idee om hem in zn reisbed te laten slapen. 10minuten effectief geslapen, wel nog een half uurtje gewoon rustig neergelegen. (Was al bijna 2u na zijn normale dutjestijd, we dachten "zal daardoor wel zijn dat hij niet wil slapen"). We zouden hem deze avond opnieuw in zn reisbed proberen steken, zelfs bij de apotheek een siroop op basis van kruiden etc om hem rustig te krijgen (kamille extract, bloesem van dit, je kent het wel). We kwamen nog maar aan bij zn bed en hij was alweer helemaal in krijsen/wenen/roepen. Papa en ik kunnen ook onze rust niet vinden, nu gaat hij een nachtje bij de grootouders, zodat vooral hijzelf eens een goede nachtrust heeft. We voelen ons allebei zo schuldig dat we het op die manier doen, maar we vreesden echt dat we onze glazen deur er zouden uitgooien😣 alle tips van slaapcoach (online) tot vroedvrouw hebben we geprobeerd, vrijdag gaan we via de huisarts luisteren wat we moeten of kunnen doen. Hij is overdag wel zn normale zelf (veel zagen om vanalles en nog wat, maar op den duur negeren we de herhalingen🤭), hij is enorm lief tov broertje en voor ons ook best wel. Wil thuis ook niet meer op het potje, maar dat zou beteren eens hij zn draai weer gevonden heeft. Maar dat slapen is zo een ramp, elk slaapmoment zien wij er tegenop om aan het ritueel te beginnen. Precies of hij leest onze gedachten, als wij nog maar aan bedtijd denken is er miserie🥺. Ik ben mentaal normaal enorm sterk, maar op dit moment zie ik het even helemaal niet meer zitten. Ik ben er in de zomervakantie ook 2maand 4dagen in de week alleen mee thuis (papa gaat weer werken vanaf juni), en ik zie er nu al zo tegenop. En omdat ik er tegenop zie om hem bij mij te hebben, voel ik mij zo'n slechte mama, en dat verdient hij niet.. hij heeft een liefdevolle mama nodig, niet iemand die continue boos wordt of is😢

19 dagen geleden

Reactie op Eva_Angelo

Hey mama's! Met de nachtroutine voor onze baby zitten we er intussen weer h ...
Sommige kinderen willen een tijdje weer baby zijn. Mijn zoon deed dit niet maar het dochtertje van een vriendin moest en zou iedere keer wanneer de baby in de tumny tub ging daar ook in, ze wilde weer flesjes melk en niet op het potje. Misschien dat hele potje even laten zitten (of is hij in principe al zindelijk?). Kan je partner een nachtje bij hem gaan slapen? Misschien helpt het om het even leuk te maken? Heeft hij jou nodig, zonder z'n broertje? Laat je partner even gaan wandelen met de kleine zodat jullie echt even samen kunnen zijn, knuffelen, boekjes lezen, samen douchen/in bad. Elwyn besloot vanaf de kraamweek dat dutjes doen echt bullshit is en dat je dat als 2 jarige echt niet meer hoeft te doen. Misschien is hij er wel aan toe om geen ( of niet meer iedere dag) dutjes te doen. Laten helpen met vanalles en nog wat (stofzuigen is mijn zoon z'n favoriete bezigheid 🙈, ik laat hem eerst stofzuigen en ga daarna verder). Oh en kinderen voelen feilloos aan wat je voelt. Ben je relaxed zijn zij ook relaxter (nooit helemaal natuurlijk, het blijven kleine monstertjes ❤️), ben je gestrest (vanwege het slapen) gaan ze daar mee aan de haal. Het is misschien niet hun bedoeling om zo te doen maar ze kopiëren je gevoel. Is hij boos? probeer zelf rustig te blijven, *adem in, adem uit* en houd hem vast, knuffel hem, kietel hem. Laat hem weten dat je er voor hem bent. (Dit helpt hier vaak wel, behalve wanneer ik al te hoog in m'n gevoel/frustratie zit). Heel heel veel succes 😘 het komt echt goed! Sorry voor de lap tekst 🙈. En mocht je mijn advies helemaal niets vinden, helemaal prima. Want iedereen doet het op z'n eigen manier.

14 dagen geleden

Heel erg herkenbaar. Mijn jongste zoontje is 3 maanden en mijn oudste 2,5 jaar. En de avonden zijn hier een ellende op naar bed te gaan ik heb net een topic hierover geopend. Krijsen, huilen schreeuwen, ik ben blij dat mijn vriend heel veel helpt maar als ik het niet doen kijk ik ook tegenop want het is niet alleen het niet willen slapen is ook nog daarvoor. Rennen door de kaken omdat hij de luier niet aan wilt… slaapzak niet willen spelen met alles terwijl hij naar bed moet tanden zelf willen poetsen en niet mij laten gewoon tenegdraads alles is nee en voor alleen janken. Niet uit bad willen ipv van een boek meerdere boeken willen lezen en als ik hem uitleindelikk in bed krijg dan is het gillen neeeeee niet slapen niet of mama mama mama papa papa 😩. In de nacht wordt hij gelukkig steeds minder wakker. We proberen zijn dutje sinds vorige week naar 1 uur te doen en kijken of dat helpt. Oh en hij is rond 6 /6.30 al wakker ookal gaat die pas om 22.00 uur naar bed. We blijven in de stoel naast hem zitten totdat hij van het schreeuwen moe wordt me uiteindelijk in slaap valt. Want anders komt hij uit bed of gaat hij spelen op zijn kamer. Dit in combinatie met een baby is echt pittig ik kreeg gisteren een paniekaanval van de vermoeheid en ben borstvoeding aan het afbouwen want ik heb in de nacht mijn slaap nodig als ik de energie wil hebben voor de volgende dag. Ik begin over 3 weken te werken en heb geen idee hoe ik die ga doe want ik ben kapot. En voel en schuldig dat ik het rustig vind en fijn vindt als hij naar de crèche gaat :(. Middag dutje trouwens ook een drama …