14 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb vanaf 9 weken al bekkeninstabiliteit, werk in de zorg 28uur en ben vanaf toen gelijk 100% de ziektewet in gegaan. Heb nog wel het een ander gedaan qua zitten en lopend werk dat het afwisselend was maar kreeg 3 weken geleden ook flinke bandenpijn doordat deze het gewicht overnemen omdat mn bekken het niet kunnen houden. Zit nu volledig thuis, ben 26 weken+3 morgen 4.

4 jaar geleden

Herkenbaar, en héél pijnlijk. Ik had er met een week of 10 al erge last van, met name van m'n onderrug. Bij week 19 ben ik hiervoor fysio behandelingen gaan volgen. Ik heb fulltime doorgewerkt in de zorg, maar bij week 21 ging het echt niet meer. Ik kon nauwelijks nog lopen door d pijn in onderrug met uitstraling naar benen en billen. De lichamelijke zorg voor cliënten werd me te zwaar; de hele dag door lopen, bukken, knielen, tillen, staan, rolstoelen duwen etc. Heb me toen even ziek gemeld voor 2 dagen. Na overleg met m'n teamleidster werd me geadviseerd volledig de ziektewet in te gaan. Met als afspraak dat ik een soort therapeutisch mag komen werken wanneer het mij lukt, om bijv te wandelen met cliënten, voorlezen of voor kantoorwerk, omdat ik bang was m'n cliënten te missen. Dit geeft me veel rust, en de pijn is, mede door de fysio en oefeningen thuis, flink afgenomen. Iemand zei tegen me, en die opmerking heeft wat door m'n hoofd gespeeld; 'nu je zwanger bent hebben ze op het werk begrip voor je pijn en dat je in de ziektewet zit, maar als je straks bevallen bent wordt je na je verlof weer 100% aanwezig op het werk verwacht (met of zonder pijn)'.

4 jaar geleden

In de eerste trimester heb ik ook last gehad, na de bekkenfysio en oefeningen heeft het geholpen en kom ik een hele tijd weer vooruit. Elke maand heerlijk na de masseur om het soepel te houden. Het is helaas terug gekomen en pijnlijker dan het al was. 😩 het kindje groeit nu natuurlijk goed en het wordt ook zwaarder. vandaag naar de bekkenfysio, kijken wat ze zeggen/doen. Ik snap dat je in de zorg al zwaarder werk hebt en daardoor volledig in de ziekte wet gaat. Ik werk 8 uur per dag op kantoor achter de computer/zittend waar ik ook niet heel happy van wordt. Nu aangeven dat ik 2 uur per dag de ziektewet in wil, dat is ook goed gekeurd. Maar in het weekend wordt ik afgestraft van de pijn. Vorige week was mijn eerste week. Ik zit te twijfelen om eventueel 50% de ziekte wet in te gaan. Maar ik heb ook zoiets ik hoef nog maar 6 weken en dan heb ik ook verlof. Ik vind het zo lastig 😥 wat ik nu moet.

4 jaar geleden

Reactie op Anna92

In de eerste trimester heb ik ook last gehad, na de bekkenfysio en oefening ...
Doen wat je lichaam aangeeft. Als je door blijft lopen wat ik eerst wel deed wordt het alleen maar erger. De kans dat je straks helemaal niet meer uit de voeten kan en misschien wel in een rolstoel moet is groter. Ikzelf heb ookal vanaf 9 weken bekkenfysio maar dit werpt niet altijd zn vruchten af helaas

4 jaar geleden

Ik zou echt voor jezelf kiezen en om je eigen lichaam denken. Hoe moeilijk het misschien ook is. Je hebt maar 1 lichaam en natuurlijk wil je na je bevalling je lichamelijk ook goed voelen en je kindje kunnen helpen zonder pijn. Je bent nu in het weekend aan het bijkomen van de pijn die je doordeweeks op doet. En je kindje groeit maar meer en meer, dus de pijn zal nu echt niet minder worden, juist verergeren. Bovendien is de hele dag zitten in deze situatie zeker geen pretje voor je. Misschien is het een idee om het eens een week te proberen, in overleg met je leidinggevende, hoe het je bevalt qua pijn als je 50% werkt?

4 jaar geleden

Dankjewel dames, ik ga er zeker wat mee doen. 😌 fijn om even van andere te horen, hoe en wat.

4 jaar geleden

Veel succes met je keuze en hopelijk ervaar je minder pijn!

4 jaar geleden

Reactie op Anna92

Dankjewel dames, ik ga er zeker wat mee doen. 😌 fijn om even van andere te ...
Succes !🥰

4 jaar geleden

Ik werkte ook fulltime, ben sinds afgelopen maandag naar elke dag tot 14:00uur gegaan ipv 17:00uur ivm last van mijn stuitje en een zittend beroep. Vond het een lastige keus maar heel blij dat ik het heb gedaan! Hopelijk heb je er iets aan en maak je de goede keus voor jezelf ☺️

4 jaar geleden

Nou meiden, ik werk sinds deze week 50% 😚 geeft me toch een opluchting.

4 jaar geleden

Reactie op sxh

Ik werkte ook fulltime, ben sinds afgelopen maandag naar elke dag tot 14:00 ...
Fijn dat er nog meer mensen zijn die dit ervaren... heb het zelf ook. Enorme last van mijn stuit + hele drukke baan. Ga morgen bellen met mijn teamleider om aan te geven dat het niet meer lukt... voelt echt als aanstellerij

4 jaar geleden

Reactie op Mvonk18

Fijn dat er nog meer mensen zijn die dit ervaren... heb het zelf ook. Enorm ...
Dat gevoel herken ik, (aanstellerij) en dat andere het ook van je vinden. Maar omdat je zwanger bent wordt er wel meer geaccepteerd.

4 jaar geleden

Hier vanaf 19 weken last van de bekken. Werd steeds erger en ik vond het lastig op het werk aan te geven. Nu uiteindelijk wel aangegeven en echt gezegd het lukt niet meer. Ik wil wel, maar mijn lijf niet meer. Het wordt gelukkig goed ontvangen. Het is NIET normaal dat je na je werk niets meer kunt doen en/of op vrije dagen in moet leveren voor de inspanning die je op het werk geleverd hebt. Is dit wel het geval dan geeft je lichaam dus aan dat het minder moet. Je maakt een mens en dat heeft nu de prioriteit. Sinds 3 weken werk ik nu heel weinig (3 x 3 uurtjes) en dan zelfs gewoon meer aanwezig zijn en babbelen dan werken eigenlijk, puur om mezelf bezig te houden. En nog iets van regelmaat in mijn week te houden. Wat ik wel kan en wil doen is mooi meegenomen. Sinds deze week verder afgeschaald naar 2 x 3 uur en het geeft enorm veel rust! Ik kan eindelijk weer wat doen in mijn vrije tijd. Mijn bekkenklachten nemen weer af door de rust icm met fysiotherapie. Door meer rust te hebben heb ik tegelijkertijd ook meer tijd en energie om de oefeningen van de fysio te kunnen doen. En met succes👍🏼 Niemand heeft er baat bij als je permanente schade oploopt aan je bekken. Daarnaast had ik zelf stress door het niet durven terugschalen. Stress is nooit goed. Nu eindelijk rust fysiek en in mijn hoofd en dat kan alleen maar goed zijn voor moeder en de baby💪🏼

4 jaar geleden

Ik weet niet of je op kantoor moet werken of dat het ook thuis kan? Ik heb ook enorm last van mijn bekken/rug/lies, maar vooral als ik stilzit. Bewegen sporten verlicht voorlopig juist. Ben naar mensendieck gegaan voor mijn houding, die was op zich prima, wel wat dingetjes waar ik op kan letten. Verder ben ik van 32u op 4 dagen naar 30u op 5 dagen gaan werken. Ik doe nu 2x3u per dag dus. Dat is prima te doen. Tussen de middag ga ik een flink stuk wandelen of juist even helemaal plat op bed. In de werkuren wissel ik vaak af van houding, bureaustoel, tuinstoel, zit bal, even bureau omhoog, soms uit bed werken. Ik heb wel de luxe dat ik mijn werk kan doen wanneer ik wil en dat ik in principe niet zo vaak naar kantoor hoef! Ik hoop trouwens wel dat je in NL werkt? Want in BE zou ik dit juist niet doen. Heb een aantal vriendinnen die netjes 50% o.i.d. zijn gaan werken en later alsnog volledig uitvielen en toen ineens maar 50% betaald werden door de ziekenkas. Volgens mij is dat bij het UWV wel gewoon goed geregeld en als ik me niet vergis betalen zij ook vanaf dag 1 omdat je zwanger bent, dus moet je baas er niet voor opdraaien. Kan wel zijn dat je vroeger in verlof moet als je helemaal uitvalt, dus 6 ipv 4 weken voor bevalling, maar dat weet ik niet. Bij mij gaat het voorlopig maar om 2 uur dus hebben het niet eens vastgelegd.. Had vorig jaar door coronawerkzaamheden nog 40 overuren die ik nu niet meer kan opnemen dus heb nog wat krediet bij mijn leidinggevende ;-)