HELP
Het is een lang verhaal, maar ik zat het proberen zo kort mogelijk uit te leggen.
Mijn vriend is enigskind en zijn ouders zijn schippers en varen op de binnenvaart. Zijn ouders hebben verder weinig familie en vrienden om hun heen ( zeg maar bijna niks) Ze zouden al een tijdje met pensioen kunnen, maar dat stellen ze heel erg uit omdat ze niet weten waar ze in een huis moeten gaan wonen. ( nu wonen ze ook op het schip). Mijn vriend heeft er al zijn hele leven moeite mee om met zijn ouders op een gezonde manier om te gaan. Ze bedoelen alles uiteraard heel goed en het zijn echt geen verkeerde mensen, maar er zijn wel een aantal dingen die wij heel vervelend vinden...
Ze waren altijd al erg claimend in de vorm van 2 x per week langs willen komen. Erg vaak bellen en het niet leuk vinden als we maar 2 uurtjes op bezoek kwamen in plaats van bijna de hele dag. Meestal wisten we er redelijk mee om te gaan door wel gewoon onze grenzen daarin te stellen.
Sinds onze dochter geboren is, is het echt verschrikkelijk!
Mijn vriend heeft al regelmatig hevige discussies met zijn moeder gehad. Ze willen elk weekend langs komen en blijven dan ook niet een paar uurtjes, maar de hele dag tot onze dochter naar bed gaat bij ons op de bank zitten. Ze bellen soms ook ineens uit het niets rond 16:00 of het oke is dat ze langs komen bijvoorbeeld dan zijn ze er pas om 17:00 en blijven ze gerust tot 21:30 zitten op een doordeweekse dag.. vaak hebben hun smiddags al warm gegeten, dus nemen ze hun eigen brood mee om bij ons op te eten als wij aan de warme maaltijd zitten.... dit is toch allemaal erg raar of ligt dit nou aan mij??? ( dan hoor ik wel dat zijn ma sochtends naar de markt was. Dan kunnen ze toch ook even op een normaal tijdstip komen?)
Ik werk in de zorg, dus moet ook vaak de weekenden werken. Zitten vaak ook nog eens vol met bijvoorbeeld verjaardagen van vrienden in het weekend en willen af en toe ook nog eens wat met zijn 3tjes doen. Als wij dan zeggen op zondag als ze bellen dat we niet kunnen, dan zijn ze boos en waarom we dan niet eerder in het weekend lieten weten dat we niet kunnen..... we zijn aan hun toch niks verplicht te melden elk weekend???
Ook is er jaloezie vanuit mijn schoonmoeder. Mijn moeder past namelijk 1 x in de 2weken op mijn dochter en ze hebben het idee dat mijn ouders ons dus vaker zien... is helemaal niet het geval..
En ze mag van mij oppassen, maar door hun beroep gaat dat bijna niet.. soms slaapt mijn dochter er wel eens een nachtje in het weekend als ze toevallig met het schip in de buurt liggen en wij een feestje of iets anders hebben.
Wij hebben sinds 2 maanden de beslissing gemaakt om te gaan verhuizen. Wij wonen nu in Dordrecht. Mijn vriend is hier ooit gaan wonen, omdat er wat vrienden van hem hier woonden.( hij heeft zelf altijd op een internaat in Rotterdam gezeten) Nu zijn een paar vrienden van hem hier weg en ook zien we hier niet veel mensen. Ik mis mijn zussen, ouders en vrienden die allemaal in Nieuwerkerk wonen ( vlakbij rotterdam ) omdat mijn vriend bijna geen familie heeft hebben we de keuze gemaakt daarheen te verhuizen ook naar een iets kindvriendelijke wijk dan waar we nu zitten.
Mijn schoonouders zijn het hier totaal niet mee eens en dat laten ze goed merken...
Hun hadden gehoopt dat wij hier zouden blijven, omdat ze dordrecht ook goed kennen en hier dan ook wel een huis zouden willen kopen als ze met pensioen zouden gaan. Ook wilden ze dan graag oppassen. Nu word ons dus kwalijk genomen dat wij daar gaan wonen. Ze kraken alles af het huis, de omgeving, de redenen.. we horen nu al maanden dit gezeur aan en er is elke keer discussie over waarom wij gaan verhuizen. Hun zijn alleen maar met zichzelf bezig..
Ondertussen blijft het claimende gedrag ook maar doorgaan...
Krijg bijvoorbeeld continu opmerkingen als we 2 uurtjes zijn langs gekomen en weer naar huis gaan.. ' nou dit was weer kort maar krachtig' 'doe nou eens gezellig zeg, gaan jullie nu al weer'
Met kerst ook helemaal uit de hand gelopen, omdat we pas na het slaapje van mijn dochter kwamen.. we waren er om 15:15. Dit was volgens hun te laat... we hebben er nog tot 23:00 gezeten en nog is het allemaal nooit goed genoeg🙃
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden, maar ik denk dat er zo een aardig beeld van de situatie is.
Iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
Gelukkig zitten mijn vriend en ik wel op 1 lijn en we willen gewoon een goede relatie met ze... maar ze maken ons het wel erg moeilijk allemaal....
Bedankt vast.