632 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Zo daar ben ik weer. Onze dochter is vrijdag erg ziek geworden: buikgriep, ...
Hee wat ontzettend rot zeg! Heel veel beterschap sowieso! Paar dingetjes die me te binnen schieten:
- kan je onder de douche/in bad misschien extra aanleggen? Misschien dat ze door stomen iets meer lucht krijgt. Sowieso als voeden niet lukt wel huid op huid proberen, hoewel dat ook pittig is met deze hitte 🙈
-goed voor jezelf zorgen, blijven eten en veel drinken. Hoe sneller jij je weer fitter voelt, hoe sneller dit voorbij is
- je geeft ondertussen al bijna 9 maand borstvoeding. De kans is klein dat je van 1 week ziek heel je productie om zeep helpt. Die is ondertussen en wel stabiel en kan tegen een stootje. Vermoedelijk lukt het zelf om volgende week weer helemaal opnieuw te starten met voeden, zelfs als je deze week droog komt te staan.
- daarom ook: denk niet teveel in doemscenario’s. Echt, dit komt goed! Stress werkt alleen maar tegen, dat weet je zelf als de beste!
- gooi je vragen in de tussentijd op de vraag n Lactatiekundige facebookgroep! Of bel even een andere in de omgeving. Wat je precies moet doen met het niet drinken, of je in dit uitzonderlijke geval misschien toch even moet bijvoeden.
Heel veel sterkte!! Komt echt goed☘️
2 jaar geleden
Hoi, wat ontzettend vervelend zeg! Vorige week was mij zoontje ook erg ziek waarbij hij 2 dagen helemaal niet bij mij dronk en al 2 dagen niet meer geplast had daardoor. Ik moest toen van de kinderarts ORS gaan aanbieden aan mijn zoontje, zodat hij niet ging uitdrogen en dus wel wat binnenkreeg. Het was dus op dat moment belangrijker dat er vocht binnenkwam en niet dat het per se borstvoeding was. Hopelijk kan je kindje dan in ieder geval wat drinken.
Voor het kolven heb ik even geen oplossing, behalve dan dat het vrouwelijk lichaam heel veerkrachtig is. Helemaal niet aanleggen is geen optie want dan zal het inderdaad minder worden, maar ook kleine beetjes steeds en al is het maar alleen je TSR opwekken heeft al effect. En heb er daarna vertrouwen in dat met een paar dagen je productie weer terug op peil is.
Heel veel beterschap❤️
2 jaar geleden
Beterschap ten eerste, ik had in februari toen ik ziek was ook amper nog productie. Het werd met een paar dagen weer beter je lichaam heeft het zwaar, dus probeer waar mogelijk te slapen goed veel drinken een eet bijvoorbeeld galia/honing/watermeloen met een kop bouillon voor de zouten. Je hebt supplementen zoals boezemvriendjes en moringa, bv kruiden theeën, misschien dat het helpt. Ik snap je stress, maar probeer goed voor jezelf te zorgen.
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! In overleg met de HAP was voor enkele dagen 1 plasluier per 12u de ondergrens en nog ‘okee’ (zolang ze niet suf was).
En zojuist voor het slapen heeft ze redelijk gedronken sinds vrijdag, dat geeft wat rust.
Nu focus op uitrusten en idd indien nodig boezemvriendjes etc. ik neig snel naar overproductie dus wil dat niet te snel doen. Ook maar vertrouwen op dat mn lijf na bijna 9 maanden dit dipje wel prima te boven komt.
Wat een ellende, zelf zo ziek zijn met ook een zieke baby… het zou verboden moeten zijn 🙁
2 jaar geleden
Ach arme schaapjes, beide goed te pakken zo te lezen.
Inderdaad vertrouw op je lijf en dat de natuur het voor je regelt (ook al kan ik me je gedachtes “komt dit wel goed zo” enorm voorstellen).
Beterschap voor jou en je kleintje! Hopelijk knappen jullie gauw op!
Heftig ook met deze hitte 🥵
2 jaar geleden
Reactie op F-8
Hoe gaat het nu?❤️
Lief dat je het vraagt. Het is nog even bikkelen.
Buikgriep veel beter, kleine alleen nog erg verkouden. Maar door het infrequent drinken en niet legen van de borst lig ik nu met 39gr koorts rillend in mn bed met een borstontsteking die hopelijk morgenmiddag minder is; anders toch een AB kuur wat ik niet wil 😔. Alle natuurlijke middelen helpen tot nu toe niet…
We zouden eigenlijk nu op vakantie zijn, maar dat gaat dus niet door 🥲, wel even een baal weekje zo hoor pfoe.
2 jaar geleden
Oh mennn wat een ellende. Heb het zo met je/jullie te doen! Wat super jammer dat jullie welverdiende vakantie hierdoor in het water is gevallen, had het jullie zo gegund na alles. Wat een k*t timing🙄
gelukkig hebben jullie er nog 1 gepland staan 🍀
Veel liefs en hopelijk kun je de ontsteking toch tackelen en hoef je geen kuur! 🤞🏻 ik duim op afstand!
2 jaar geleden
Reactie op Lisavf
Hopelijk knap je snel op! Beterschap ❤️🩹
Dankjewel! Gisteren was echt een vreselijke dag met bijna 40gr koorts en wat een pijn 😳 echt ongekend.
Vervangende LK geappt die aangaf dat AB snel wordt voorgeschreven maar vaak niet de oplossing is.
Nieuw herziend protocol vanuit Amerika: onderzoek laat zien dat tussendoor goed koelen bijna het belangrijkste is! Daarnaast 10-15min goed verwarmen voor het voeden en baby of kolf zn werk laten doen en ibuprofen nemen. Ik heb dit de hele dag gedaan (/geprobeerd) vanuit bed. En ‘s avonds na het voeden onder de douche gaan staan en heeeel rustig handmatig wat verder afgekolfd en wederom goed gekoeld. Nu vanochtend is de koorts gewoon weg! En de ergste zwelling ook.
De beurse pijn is wel nog net zo intens, maar ze gaf aan dat dat nog wel dágen kan duren. Ik kan mn baby niet eens uit bed tillen 😩.
Dacht ik deel het zo wel even uitgebreid, mocht iemand tegen hetzelfde aanlopen (hoop het niet). Voor mij was het grote belang van koelen toch wel onbekend, maar heeft enorm verschil gemaakt én gaf verlichting.
2 jaar geleden
Dankjewel! Gisteren was echt een vreselijke dag met bijna 40gr koorts en wa ...
Dankjewel voor het delen!
Ik vind het mooi om te lezen dat je ondanks een uitdaging zoals een borstontsteking de juiste keuzes weet te maken en niet de standaard begaande paden bewandeld. Zoals je altijd vanuit ene huisarts aan geraden krijgt bijvoorbeeld.
Dit is voor mij de grootste uitdaging van het hele moederschap! Zoveel info zoveel meningen zoveel keuzes. En precies daarom vind ik het forum zo fijn!
2 jaar geleden
Reactie op Lisavf
Dankjewel voor het delen!
Ik vind het mooi om te lezen dat je ondanks een ...
Jaa ik had wel echt de lactatiekundige nodig om dit ‘aan te durven’. Zij heeft wel netjes genoemd dat ik altijd de kuur kon starten als ik wilde (had het wel in huis). Maargoed, daar zat een bijsluiter bij over ‘bacteriële infectie’ en toen dacht ik ook van ehhh ja dat is dit helemaal niet 🤷♀️. Eigenlijk weird toch dat het zo snel wordt voorgeschreven terwijl ander beleid zonder heftige medicatie véél effectiever is. Zeker omdat AB echt flink effect heeft op je hele maagdarm stelsel én die van je baby. Je moet alleen wel de juiste info en steun krijgen vanuit een lactatiekundige omdat een borstontsteking wel flink actie vereist. Oplopende koorts is wel echt een red flag.
2 jaar geleden
-afbouwen bv-
Hoi! Ik heb een vraag m.b.t. het afbouwen van de bv. Gezien ik per september een nieuwe baan in de zorg heb, waarbij geen mogelijkheid is om te kolven, zal ik helaas moeten stoppen/afbouwen. Ik zou de 1e voeding in de ochtend blijven doen en de voeding van 22/23 uur. Ik ben erg ziek geweest afgelopen week, waardoor de bv terug liep. Vandaar lijkt me dit ook meteen een goed moment om te beginnen met afbouwen..
Ik merk dat ik het emotioneel echt zwaar vind, wat mijn partner en omgeving (niemand gaf bv) helaas niet begrijpen.
Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken of eigen ervaringen?🙈
2 jaar geleden
Reactie op Citroentje21
-afbouwen bv-
Hoi! Ik heb een vraag m.b.t. het afbouwen van de bv. Gezien ...
Ach ik kan me dat emotionele stuk zo goed voorstellen! Zat er gisteren toevallig over na te denken dat ik stoppen echt heel moeilijk zou vinden.
Het advies is om heel rustig af te bouwen om borstontsteking te voorkomen (ik spreek uit recente ervaring; dat is echt vréselijk om te hebben). Misschien heb je hier iets aan:
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/271-afbouwschema
2 jaar geleden
Reactie op Citroentje21
-afbouwen bv-
Hoi! Ik heb een vraag m.b.t. het afbouwen van de bv. Gezien ...
Hier ook aan het afbouwen.... Mijn doel was minimaal drie maanden, dus ruim gehaald zou je denken ...maar ja die hormonen hè. Dikke tranen....ik laat het maar een beetje gaan. Hier is het onze laatste dus dit komt nooit meer terug. Ik praat er met mijn man over want kan het voor mijn gevoel ook niet bij veel andere mensen kwijt. Erover praten en af en toe even je tranen laten gaan helpt mij wel.
2 jaar geleden
Tips alsjeblieft! 😇
Sinds vanmiddag/vanavond een hard stuk in m’n linker borst. M’n dochter heeft net toen ze naar bed ging heel goed die borst leeg gedronken (de rest is ook helemaal zacht), maar dat grote harde stuk blijft. Ook erna afkolven heeft niet ontzettend veel gedaan, heel ietsje misschien. Wat nu? Ik wil echt geen borstontsteking.
2 jaar geleden
Reactie op Meisjesmamma
Tips alsjeblieft! 😇
Sinds vanmiddag/vanavond een hard stuk in m’n linker b ...
En heb tijdens het kolven al dat stuk zitten masseren, hielp dus ook niet.
2 jaar geleden
Reactie op Meisjesmamma
Tips alsjeblieft! 😇
Sinds vanmiddag/vanavond een hard stuk in m’n linker b ...
Ow nee zo rot!! Hoe ik me heb gevoeld met die ontsteking staat nog vers op mn netvlies 😵, je kan het vast voorkomen, hoop ik voor je.
Het laten legen van je borst is het beste, vooral door je baby! Ook als het niet direct weg is, is het wel de beste methode.
Masseren alleen héél zacht, ook als je de neiging hebt dit harder te willen doen (dat gevoel had ik steeds).
Check even of je geen melkblaartje hebt? Mijn LK zei dat dit toch ook vaak samenhangt (bij mij niet).
Ik had hier de volgorde: opwarmen - voeden - koelen
1x per dag onder warme douche met tandenborstel trillen en handmatig afkolven (zachtjes!)
Mocht je verhoging krijgen of je niet lekker gaan voelen; app een lactatiekundige! Die kunnen op maat direct met je schakelen en meedenken.