632 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Koninginvanhetgezin
Ik vraag me af hoe straks te doen als baby 9 maand is. Dan houdt het kolfre ...
In Nederland is je werkgever eigenlijk nog steeds verplicht om je de ruimte te geven om het kolven te faciliteren, echter houdt het betaalde recht ervoor op. Indirect is dat ook in hun eigen belang, omdat bij uitval door bijvoorbeeld een borstontsteking ook niet praktisch is 😉
2 jaar geleden
Herkennen jullie nu ook weer erg onrustig drinken? Onze dochter is 8.5 maand maar het is weer alles behalve ontspannen 😅. Ze staat te twerken, kont schudden of loopt helemaal omhoog tot ze niet meer kan drinken en wordt dan kwaad dat het niet lukt. Ze plukt ook non stop met haar handen óf in mijn vel óf trekt hard aan haar eigen haren 🧐.
Ik vind het best vermoeiend 🙊
2 jaar geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Herkennen jullie nu ook weer erg onrustig drinken? Onze dochter is 8.5 maan ...
Check! Alweer een hele tijd dit gedrag, kan alles afvinken 😂 ze wordt er alleen niet echt kwaad van. Ik heb het überhaupt opgegeven om haar overdag in Madonna houding te voeden, ik zet haar nu gewoon met gezicht naar mij toe op schoot, boobs bloot en zoek maar uit wat je er mee doet. Bevalt haar geloof ik wel 🙊 m’n borsten vinden het af en toe wel een beetje much maar dan is het ook gewoon weer klaar, ik stel tegenwoordig een beetje grenzen aan hoe lang ze mag tutten want anders ben ik zo drie kwartier verder en dat is niet altijd fijn 😅 Dus dan geef ik aan dat ze nog 2/3 keer mag aanhappen (want continu loslaten en happen en loslaten) en daarna gaan ze dicht. Als ze echt wil drinken voor de honger heeft ze dat tegen die tijd wel gedaan.
2 jaar geleden
Hi! Herkent iemand dit? Baby 9 mnd en weigert nu de borst sinds gister. Begint echt keihard te huilen en te protesteren, gekolfde melk wil ie wel. De laatste paar keren beet ie aan het einde en dan meteen gezegd dat het niet mocht, dus hoop niet dat ie daar meteen een trauma aan over heeft gehouden 🤣. Ik hoop gewoon niet dat het nu ophoudt want ik ben er nog niet klaar voor! Begin was heel pittig met spruw, borstontstekingen, maanden pijn.. dus wil het graag nog doorzetten nu het wel beter gaat! Ik ben benieuwd!
2 jaar geleden
Reactie op BRLN050
Hi! Herkent iemand dit? Baby 9 mnd en weigert nu de borst sinds gister. Beg ...
Mijn dochter heeft dit af en toe kortdurend, meestal wanneer ze ook veel last heeft van tanden. In het begin ging ze dan nog wel een bijten op mijn tepel, maar nu duwt ze mijn borst weg en pakt dan even mijn vingers om op te kauwen om later weer verder te drinken. Meestal als ik het niet forceer wil ze een kwartier later weer drinken, ze trekt dan weer aan mijn kleding of probeert door kleding heen aan te happen.
2 jaar geleden
Hoi! Hoe vaak krijgen jullie kindjes nog bv op een dag?🙈 Ik zag een topic over voedingsschemas, maar deze mama's geven v.g.m. kv.. Mijn dochter krijgt nog redelijk vaak bv en nu vraag ik me af of dit wel goed is😅 hier mijn 'schema', de tijden zijn niet altijd gelijk gezien ik voor werk soms eerder uit bed ben.
6.30: bv
7.00: boterham
8.30: bv (vaak, niet altijd)
10.00: fruit + water
12.00: 1,5 boterham + water
14.00: bv, soms koekje/chipje
16.00: bv
18.00: avondeten + el kwark/yoghurt + water
20.00: bv
In de nacht krijgt ze ook nog 1x bv en met dit warme weer 'vraagt' ze soms ook vaker om bv. Ze drinkt overigens al sinds de geboorte elke 2 uur, dus dit is niet raar voor haar/ons.
Water heb ik eigenlijk altijd op tafel staan en af en toe drinkt ze een slokje (vaker niet dan wel).
2 jaar geleden
Reactie op Citroentje21
Hoi! Hoe vaak krijgen jullie kindjes nog bv op een dag?🙈 Ik zag een topic ...
Nee hoor, helemaal niet raar! Ik las denk ik precies hetzelfde topic en kan ook niet ontkennen dat ik even heel onzeker werd en dacht: moet ik niet meer vast voedsel aanbieden en klopt het wel wat ik doe? Toen bedacht ik me weer dat bv echt een heel ander verhaal is, veel meer op verzoek gaat en in minder grote hoeveelheden. Melk blijft de hoofdvoeding tot ze minimaal een jaar zijn! You go mama 💛
2 jaar geleden
Reactie op Citroentje21
Bij ons is het ongeveer zo:
6:30 uur bv
8:30 uur fruit
10:30 uur bv
11:30 uur 1 boterham of halve avocado met ei en een beetje water
14:00 uur bv
16:00 uur tussendoortje
19:00 uur bv
En (helaas) sinds kort wil hij snachts ook weer bv, 1-2 x per nacht 🥲 we waren erg verwend omdat hij eigenlijk sinds 5 maanden al doorsliep en geen nachtvoeding meer hoefde dus dit is weer even schakelen 😂
Kan soms ook wel wat onzeker worden van die schema’s, maar dat is toch anders met kv en bv. Ik denk dat je het prima doet zo !👍🏽
2 jaar geleden
Reactie op Citroentje21
Borstvoeding is niet te vergelijken met de kunstvoeding schema’s met mega grote flessen. Ik had het topic ook gezien en snap wat je vraagt…
Melk is de hoofdvoeding het eerste jaar, afbouwen is eigenlijk niet aan de orde. Ik vind het dan soms ook best bijzonder om te lezen dat sommige kindjes al zo weinig melk krijgen.
Hier krijgt ze bijvoorbeeld nog altijd 6-7x een voeding. Ze heeft nu al een paar weken weer twee nachtvoedingen 🥲, echt pittig… maar het is tijdelijk.
2 jaar geleden
Reactie op Citroentje21
Ik geef meestal voeding op verzoek, dus ik heb niet echt een schema. Deze week drinkt ze tussen de 9 en 11keer bij mij. In de ochtend krijgt ze fruit, waarvan ze nu bijvoorbeeld een peer en banaan die voor 3/4 heeft opgegeten met slokjes lauwe rooibos thee. Tussen door krijgt ze broodkorstjes, maar meestal wil nog amper brood eten en speelt ermee. Tijdens het koken en onderweg ergens naar toe krijgt ze een afgekolfde fles melk tussen de 120-160ml. In de avond eet ze groente met een beetje water. Ze heeft een sterke voorkeur voor bepaalde groenten en fruit en daardoor wisselt hoeveel vaste voeding ze eet.
2 jaar geleden
Ik merk dat ik, gevoed door de maatschappij 😉, nu mijn dochter ouder wordt steeds meer op zie tegen het voeden in het openbaar. Als ik andere vrouwen dat zie doen met kindjes van +8 maanden denk ik altijd yes!!! lekker doen. Maar zelf; ik voel me zo ongemakkelijk. Herkent iemand dat?
En waar het me vooral om gaat; over 7 weken gaan wij vliegen met familie naar Spanje, ik kan me er nu al druk om maken. Hoe kan ik mijn stuiterende, snel afgeleide baby ooit op een druk vliegveld of in vliegtuig voeden? Een voedingsdoek gaat ze never accepteren 😂. En hier thuis is met een dichte deur een miauwende kat beneden al aanleiding om midden in de tsr los te laten en te kappen met drinken…
Bij het kleinste beetje stress gaan mn borsten al op slot. Ik ben echt bang dat ik daar met ontplofte pijnlijke borsten zal zitten, dus ik ben best nerveus over het tripje. Iemand al positieve ervaring? Of tips? Ik wil er zo graag normaal over doen, maar ik vind het erg ongemakkelijk en spannend
2 jaar geleden
Ik merk dat ik, gevoed door de maatschappij 😉, nu mijn dochter ouder wordt ...
Zou je je kunnen afzonderen op de wc? Schiet me te binnen als eerste.
Minste afleiding voor de kleine denk ik. Invalide toilet dan ivm prikkels en geluiden.
Ik vond zelf voeden in het openbaar altijd heeeeel ongemakkelijk dus snap je heel goed. Heb het laatst pas voor het eerst gedaan op een terras hier in het plantsoen en ik ben eindelijk de drempel over.. vond het ineens heel krachtig en was best trots. hopelijk krijg je dat moment ook!
2 jaar geleden
Reactie op Lisavf
Zou je je kunnen afzonderen op de wc? Schiet me te binnen als eerste.
Mins ...
Zelf zorg ik dat ik een groot T-shirt draag van lucht doorlatende stof en die kan je dan een deel over je borst heel laten vallen. Verder vooral niet met doeken oid voor mezelf. Gedoe en valt alleen maar meer op 😊
2 jaar geleden
Hmm niet zozeer omdat ze nu ouder is. Grappige realisatie!
Ik heb voeden in ‘t openbaar altijd ongemakkelijk gevonden. Mijn strategie werkt misschien totaal niet voor je, maar wat ik doe is de klassieke “kop-in-het-zand” strategie. Ik negeer dat voeden in het openbaar staat te gebeuren, denk er niet aan, maar spreek wel met mensen af incl m’n dochter en als het zo ver is heb ik geen andere optie 🙈 dan gaat ze huilen of andere duidelijke honger signalen geven en wil ik wel voeden door m’n moederinstinct 😅
Ik ga er wel echt slecht op als ze stopt met drinken en haar hoofd wegtrekt oid maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het in het openbaar soms een beetje uitstel dus als ze dan mag, dat ze wel graag wil #loedermoeder
Ik voel me wel een stuk meer op m’n gemak met chille kleding (zwarte voedingsbh ipv zo’n verschrikkelijk lelijke huidskleurige, een T-shirt of blouse wat deels over m’n borst blijft liggen zodat je praktisch niks ziet etc
2 jaar geleden
Ik draag zelf kleding die handig is om bv te geven, echter vindt openbaar of wat drukker gezelschap voeden lastig, hoofdzakelijk omdat mijn dochter alles mega interessant vind en dan amper normaal drinkt. Vandaar de afgekolfde melk fles als we op pad gaan. Als ik niet thuis ben probeer om die reden wat meer afgezonderd te voeden, in een park gaat meestal goed. Ik ervaar stress wanneer ze constant afgeleid is , daardoor telkens stopt en weer aanhapt met drinken en dat helpt ook niet mee. Bij een verjaardag ga ik ook om die reden op een slaapkamer voeden en dat werkt prima.
2 jaar geleden
Laatst in Spanje geweest en ze hadden daar de mooiste voedkamer die ik ooit heb gezien. Zo netjes en groot! Mocht je op pad zijn en El Cortes Ingles zien, zeker de moeite waard om bij de kinderafdeling de voedruimte te bezoeken. Nederland kan hier nog wat van leren. Ik was onder de indruk.
In het vliegtuig heb ik zowel heen als terug gevoed. Ik heb ook een zoontje met ontzettende FOMO. Voeden ging eigenlijk erg goed. Ik zat bij het raam en geluid van het vliegtuig was denk ik een soort white noise voor hem🤣
2 jaar geleden
Ten eerste dikke middelvinger naar de maatschappij! En focus op de mensen die denken “yesss!” Als je jouw +8 maanden baby voedt. 😁 “waarom iets aantrekken van mensen die je anders ook niet om advies zal vragen”. En ten tweede wat super leuk dat jullie met familie naar Spanje gaan! ☀️
Ik snap heel goed dat het spanning oplevert. Wat mij vaak helpt is “wat is het ergste wat er kan gebeuren?”. En eigenlijk “overleef” je dat ook wel weer. Gaat die dag helemaal anders lopen dan anders? Ja! En hoe lastig ook van te voren ook, echt “go with the flow”. Je dochter zal haar ogen uitkijken die dag!
Na je berichtje ben ik er over na gaan denken hoe ik het eigenlijk ga doen (over 4 weken vliegen we naar ibiza).
Mijn dochter voed ik altijd liggend op bed. Ga nu even iets vaker buiten in de tuin alvast “oefenen”. Verder denk ik bij aankomst vliegveld dat ik even alleen in de auto blijf met haar om aan te leggen en dan wellicht ook bij aankomst. Ga het in het vliegtuig proberen, maar ga er vanuit dat dit hem niet wordt. Elke slok is er 1 en anders haalt ze die op bestemming wel weer in. Ik neem ook even zo n knijp maaltijdje mee met een lepeltje en zorg dat ik water bij me heb ivm de hitte daar mochten we nog even moeten wachten.
Verder doe ik wel m’n voedingstop aan denk ik! Als ik dan een moment of plek zie, is dat gewoon het handigste. Niet het mooiste maar wel het makkelijkste.
Het is “maar” naar Spanje! (Dus van deur tot deur misschien iets van 6 uur? Dit zit er snachts ook wel eens tussen. En als ze echt niks drinkt, meteen op bestemming je terugtrekken in de slaapkamer en dan drinkt ze de boel wel leeg, wie weet valt ze dan ook meteen even in slaap😊
Als ze echt honger hebben drinken de uiteindelijk overal wel ga ik vanuit, ondanks de prikkels.
Je kunt er nog voor kiezen de kolf met batterijen voor het grijpen bij je te hebben en als je de cabin crew vraagt mag je vast op een rustig plekje even zitten, dan kun je ook nog een poging doen met de fles.
Oké hopelijk heb je hier iets aan🙈, even proberen te “relativeren” en dat het ook gewoon goed kan gaan! Ben je met name gespannen over de reis of over de hele vakantie?
2 jaar geleden
Zo daar ben ik weer. Onze dochter is vrijdag erg ziek geworden: buikgriep, flink koorts en dichte neus. Helaas ben ik sinds gistermiddag ook de sjaak…
ze wil al 3 dagen nauwelijks drinken bij me en ik heb telkens gekolfd om productie goed te houden + uit flesje dronk ze dan nog iets van 30-40cc.
Nu ik zelf zo ziek ben is mn productie echt minimaal 😫 en gaat kolven bijna niet omdat ik me zó slecht voel.
Wat moet ik nou doen? De standaard tips ken ik, maar het lukt op dit moment helemaal niet. Extra aanleggen/bij me houden is lastig omdat ze erg boos wordt vanwege dichte neus en me dan dus bijt…
Hoe lang kan dit goed gaan zonder de borstvoeding om zeep te helpen 🙁?
Lk gecontact maar die is met vakantie..
2 jaar geleden
Zo daar ben ik weer. Onze dochter is vrijdag erg ziek geworden: buikgriep, ...
Ik weet niet als je er wat aan hebt.. maar ik heb 2 keer de buikgriep gehad. Beide keren 1 dag dat er amper productie was, ik kolfde wanneer ik een beetje puf had en voor de rest liet ik het maar gaan zodat ik zo goed als mogelijk kon rusten. Dochter kreeg dan melk uit de vriezer als ik te weinig had. Een dag later nam de productie vaak weer toe. Soms werkt ors zoals witte aquarius drankje nog wat om toch iets binnen te houden. Beterschap!