8 Reacties

één jaar geleden

Hier hetzelfde, super trots en leuk om te horen natuurlijk maar ook wel lastig met dingen! Geen tips helaas.. merk dat ze inderdaad al snel op speelgoed is uitgekeken en weer nieuwe uitdaging nodig heeft. Hierdoor hangt ze dan ook continu bij mij wat vaak gezellig is maar het zou toch ook fijn zijn als ze eens wat langer dan 3 seconde speelt met iets. Ik heb voor kerst magna tiles gekocht in de hoop dat ze daar wat langer mee kan spelen en veel verschillende dingen kan creëeren en zichzelf kan uitdagen om nieuwe dingen te maken..

één jaar geleden

Herkenbaar!! Vooral met woorden, zinnen, liedjes… geen tips, ook nog zoekende. 😊

één jaar geleden

Hier ook herkenbaar. Scheelt een hoop driftbuien omdat ze zich zo goed uit kan drukken. Hoogbegaafdheid zit bij mijn partner in de familie. Zo ook ons neefje van 7 en hij loopt tegen erg veel dingen aan en is helaas geen gelukkig kind. Erg schrijnend om te zien, ouders zijn ook erg zoekende. Bij hem is belangrijk om het continu te blijven uitdagen zodat hij zich niet gaat vervelen waardoor hij probleemgedrag gaat laten zien. Je maakt hem bijvoorbeeld blij met taakjes/huiswerk ipv echt spel/fantasie. Bij onze kleine kinderen is dat misschien toch net nog anders. Ik zeg niet dat mijn dochter ook hoogbegaafd is al loopt ze wel flink voor in ontwikkeling zoals jij ook beschrijft. Ik probeer haar ontwikkeling goed in de gaten te houden om zo eventueel snel de juiste hulp hiervoor in te schakelen. Voor nu is puzzelen een activiteit waar ze lang zoet mee is en flink wordt uitgedaagd. Ik ga om de week met haar naar de bibliotheek om nieuwe puzzels te lenen zodat ze de puzzels niet uit haar hoofd kent en uitgedaagd blijft. Soms leg ik meerdere puzzels door elkaar en is ze wel een uur bezig om het grondig uit te zoeken. Succes!

één jaar geleden

Hier ook herkenbaar qua vlotte ontwikkeling op meerdere gebieden. Ik herken niet echt de strugles qua uitdaging. Ik denk dat iedereen probeert om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeftes van zijn/haar kindje. Hoe de ontwikkeling van je kindje ook loopt. Wat wij vooral doen is om verder te gaan op de interesses die hij zelf heeft. Zo was hij een tijdje geleden veel met kleuren bezig. Daardoor benoemen wij ook vaker gedurende de dag een kleur (aanwijzen in een boek, opdrachtjes zoals pak maar de blauwe beker, ik zie ik zie wat jij niet ziet spelen enz.). Soms roept dit ook verwondering op. Zo is hij nu erg gefocust op letters. Dit is ontstaan doordat we sinds kort 3 letters op de muur hebben ter decoratie (eerste letters van onze namen). Hij ziet nu OVERAL letters: op nummerplaten, in boeken, op verpakkingen, op het toetsenbord enz. Natuurlijk kan hij nog lang niet lezen, hier is hij ook niet mee bezig. Voor hem is het meer een afbeelding met betekenis. Maar middels spel en vragen leert hij steeds meer. Verder speelt hij natuurlijk net als zijn leeftijdsgenootjes lekker! We vinden het belangrijk dat hij van veel verschillende plekken iets mee krijgt en ook de band met familie vinden wij heel belangrijk. Daarom gaat hij elke week 1 dag naar beide opa’s en oma’s (waar hij ook lekker met zijn nichtjes kan spelen). Daarnaast gaat hij 1 dag per week naar de opvang, waar hij in de ochtend meedraait met het peuterprogramma (vve). Vanaf januari zal hij hier op mijn vrije dag nog een extra ochtend peuterprogramma gaan volgen, op aanraden van de opvang, voor meer uitdaging. Daarnaast is hij sinds vorige week gestart met peutergym. Als je een blij kind hebt vooral lekker doorgaan zoals je nu deed! En hem lekker laten genieten, verwonderen en leren van de wereld om hem heen!

één jaar geleden

Mooie berichten🤗veel succes allen! You rock 💪🏼

één jaar geleden

Yes! Hier ook bovengemiddeld qua spraak enzo. Heel trots maar ik denk ook af en toe "oh ooh" inderdaad. Ze kent bijna het hele alfabet bijvoorbeeld, en kwam gister lichtelijk teleurgesteld naar me toe en zei: "ik kan nog geen lettertjes schrijven🙄". Wat moet je daar mee? 😅

één jaar geleden

Reactie op Amarylles

Yes! Hier ook bovengemiddeld qua spraak enzo. Heel trots maar ik denk ook a ...
Gewoon proberen. Als ze klaar is om het te leren dan pikt ze het op. Zo niet dan niet.

één jaar geleden

Ja hier ook een erg snelle ontwikkeling volgens de opvang. Verder geen problemen. Ik heb maar 1 kind, dus weet ook niet beter/valt mij niet in het bijzonder op. Dus wellicht dat ik automatisch al met hem omga zoals je normaliter met een ouder kind omgaat. Mijn zoontje heeft al veel "taken": poezen eten en drinken geven, tafel dekken, was uit de machine halen, vaatwasser inruimen, dat soort dingen. Ik geef hem al best veel verantwoordelijkheid, daar doet hij het erg goed op.