14 Reacties

4 jaar geleden

Heel toevallig heb ik dit ook sinds twee dagen, slappere borsten en opeens veel minder kolven...normaal gesproken heb ik in de ochtend hele volle borsten maar nu is het niks. Geeft ook veel stress, want ik heb kunstvoeding geprobeerd maar mijn dochter lust dit echt niet 😭(2 soorten geprobeerd maar trekt een heel vies gezicht en houdt haar mondje stijf dicht) ik eet veel noten en drink veel water maar verder zelf ook geen tips dus ik lees graag mee!

4 jaar geleden

Reactie op Brigitte94

Heel toevallig heb ik dit ook sinds twee dagen, slappere borsten en opeens ...
Ja ik dacht misschien dat ik te weinig had gedronken vorige week (2 drukke dagen op werk gehad), maar verder geen stress, niet ziek geweest, eet altijd al heel veel noten en drink water en thee.. moeilijk hè? Hopelijk komen nog wat goede tips voorbij!

4 jaar geleden

Ik heb het al een paar weken. Ik kolf ook minder, maar ik denk dat dat komt omdat de druk in de borst minder groot is. De kindjes zijn wel tevreden hier...

4 jaar geleden

Ik heb ook al enkele dipjes gehad, ik merk het vooral bij het kolven dat ik dan nog maar 2 flesjes bij elkaar krijg op een werkdag ipv 3 of 4. Ik heb geen idee waar het aan ligt, misschien stress of vermoeidheid. Ik ben in ieder geval nog niet terug ongesteld geweest, dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. Blijkbaar is het wel veel voorkomend na 7-9 maanden dat de melkproductie stabiel wordt, dus dat er melk wordt aangemaakt tijdens het drinken maar niet meer opgeslagen in de borsten. Dus geen stuwing meer en moeilijker op te wekken bij kolven. Ik weet niet of je nog veel meer kan doen dan veel water drinken, voldoende energie binnen krijgen, veel huid op huid met je kindje en vaker aanleggen… en genoeg tijd en rust nemen om te kolven met foto’s/filmpjes van je kindje erbij. Borstvoedingsthee etc is denk ik niet bewezen werkzaam. Natuurlijk gaan de kindjes op deze leeftijd stilaan wat vaste voeding binnen krijgen en groeien ze minder snel, dus ietsje minder melk nodig ook. Bij ons lukt het met de gekolfde flesjes en vaste voeding overdag, eventueel een melkje uit de diepvries af en toe erbij, en de dagen dat we samen zijn veel kleine beetjes live drinken. Met kunstvoeding heb ik geen ervaring 🤷🏻‍♀️

4 jaar geleden

Ik heb het ook ineens sinds een week of 2! Op werk lukte het ineens niet meer om 3 voedingen bij elkaar te kolven en baby maakt een beetje kreunende zeurende geluiden aan de borst en laat veel los tijdens het drinken. Onrust, vooral smiddags en savonds. Geen idee wat het is. Snap je wel, word zelf ook een beetje onrustig ervan ookal heeft hij plasluiers

4 jaar geleden

Hier 2-3 weken terug hetzelfde. Dochter dronk ook minder en erg kort. Nu sinds deze week drinkt ze ineens weer 5 (van de 6-8) voedingen heel goed en veel en heb ik soms echt harde plekken als ze ineens toch is afgeleid en dan minder goed drinkt. Van stabiliseren hier dus geen sprake ook… Ik volg deze lactatiekundige vaak (een hele goede). Kijk daar ook eens: https://borstvoeding.aardig.be/borstvoedingstips/melktekort/#t6 Zij zegt juist dat soepele en zachte borsten betekenen dat vraag en aanbod dan juist perfect op elkaar is afgestemd haha! Kijk anders ook verder op haar blog want dan heb je objectieve info 😁. Is het onrustige niet iets anders…? Kv bijgeven kan altijd en als je je dan relaxter voelt dan is het fijn dat die optie er is. Maar, als haar plasluiers goed zijn en met info van bovenstaande blog denk ik zelf eigenlijk echt niet dat ze te weinig binnen krijgt. En zo wel; dan zal ze zelf meer vragen en het opkrikken. Door kv toe te voegen neem je die mogelijkheid wel weg. Goed om je dat te beseffen, thats it ☺️.

4 jaar geleden

Hii, ik had dit probleem ook. Dacht dat mijn kleintje ook zo hongerig bleef. Bleek dus dat naarmate je kind ouder wordt je melk productie zich aanpast aan de behoeftes van je kind. Ik gaf toen ook aan is kunstvoeding dan misschien een idee? Ze zei nee hoor, hoeft helemaal niet gewoon 200 gr groenten/fruit per dag is genoeg. En lekker nog steeds voeden op aanvraag. Dus slappe borsten zijn volledig normaal. Je kindje drinkt ze gewoon goed leeg. Maar daarna komt het natuurlijk weer goed en kan je weer voeden

4 jaar geleden

Fijn om te lezen dat meerderen dit hebben (gehad)! Dank voor alle reacties ☺️ Ik ga het deze week eens goed monitoren en daarnaast goed drinken en eten. Hopelijk is het gewoon zo dat de vraag en het aanbod op elkaar afgestemd zijn. Ik heb gewoon nog gewend aan die volle harde borsten als ze vier uur niks gedronken heeft 🙈

4 jaar geleden

Bij mij gebeurt dit ook als mijn menstruatie eraan komt… 😮‍💨

4 jaar geleden

Kan verschillende oorzaken hebben. Misschien is je productie wat aan het stabiliseren, gaat je lichaam melk aanmaken op het moment dat er vraag is in plaats van dat het melk gaat opslaan. Als dat zo is zal je kindje veel meer melk eruit krijgen dan je kolf. De ontevredenheid bij je kindje zit hem dan waarschijnlijk in dat het niet zo snel stroomt dan ze gewend is. Geef haar wat tijd om hier aan te wennen en laat haar goed bepalen wanneer het genoeg is, het kan zijn dat je wat langer moet voeden dan je gewend was.. of ineens meerdere keren van kant moet wisselen Bied best nog even de borst aan voor de vaste voeding. Let wel deze stabilisatie heeft tijd nodig. Je geeft aan dat je maar 1 keer hebt moeten kolven. Als je lang wil blijven voeden kun je eigenlijk nog niet alleen kolven als je stuwing hebt, maar moet je echt nog kolven ongeveer wanneer je kindje normaal drinkt. Je hebt hier niet voor niks 9 maanden recht op. Ook daarna zou ik zeker in gesprek gaan met werkgever. Opbrengst maakt hierbij niks uit, het gaat om de stimulatie momenten. Neem je kolfroutine onder de loep: neem je wel rustig de tijd om te ontspannen? Neem iets mee dat naar je baby ruikt, bekijk filmpjes etc. Misschien komt je cyclus terug op gang. Als ik ongesteld moet worden kolf ik amper en heb ik ook een heel ontevreden kind. Echt even te weinig melk dan. Ik leg veel aan en kolf een keer extra. Soms krijgt ze 50cc extra. Als je toch langzaam Kunstvoeding wil zou ik af en toe mengen. Na een jaar is dit niet nodig en kun je volle melk bijgeven.

4 jaar geleden

Reactie op Koeki21

Kan verschillende oorzaken hebben. Misschien is je productie wat aan het st ...
Hi, nog bedankt voor je reactie. Ik denk alleen dat je me verkeerd begrepen hebt; ik kolf zeker gewoon de momenten dat zij drinkt ☺️ woensdag ben ik vrij, donderdag mijn partner en in het weekend ben ik ook vrij dus vrijdag is de enige dag geweest dat ze naar de opvang ging tussen woensdag en zondag, vandaar alleen de kolf info op die dag 😉 M’n cyclus zou kunnen inderdaad. Nouja ik kijk het aan… het is een stuk minder met kolven maar nog wel genoeg voor wat ze drinkt dus alle reacties hebben me wel gerustgesteld. Hopelijk stabiliseert het gewoon 😊

4 jaar geleden

Bij mij net hetzelfde al sinds enkele weken. Ik begon ook op te kijken tegen het kolven op het werk omdat het een drukke periode is nu op men werk. Live bv was er genoeg melk maar kolfde ook veel minder. Sinds vorige week geef ik de melkvoeding op de opvang in kunstvoeding, voor mij voelt het goed zo. Geen stress meer rond voldoende kolven en Vince vindt het helemaal prima zo. Ik geef de ochtend en avond voeding (en eventuele nachtvoeding, maar dat is maar zelden) live borstvoeding en zo voelt het fijn. Ik geniet er terug meer van doordat er geen druk meer op ligt. Wij gaven al borstvoeding gekolfd in een flesje bijvoorbeeld voor in de opvang. Gebruiken nu dezelfde flesjes en we warmen ze ook op in de flesverwarmer, zo is het dezelfde temperatuur als hij gewend is voor de afgekolfde melk. En dat ging meteen vlot zo! Volg je gevoel maar, komt goed wat je ook beslist.

4 jaar geleden

Reactie op Meisjesmamma

Hi, nog bedankt voor je reactie. Ik denk alleen dat je me verkeerd begrepen ...
Oooh oké 😂 dat had ik idd helemaal verkeerd begrepen 🤭 Succes! Ik denk hier soms dat het klaar is met vlot kolven maar denk dat het mijn cyclus is die ik nog niet helemaal snap!

4 jaar geleden

Ik had ineens weer me menstruatie na 7 half maand (is nu 8 maand en 1 week) Hij drinkt 6 keer per dag normaal. Soms voel ik mezelf ook soms erg belabberd maar wat het is weet ik niet. Kolven is de laatste tijd ook een dingetje. Links 90-110 ml en rechts was altijd 80 ml. Laatste paar weken is het erg verschillend. Vandaag was het helaas om te huilen nog niet eens 50ml bij elkaar uit beide borsten met het kolven. Ook begonnen met rapdley/kleintjes. Zeg maar waaraan het ligt, probeer me altijd chill te houden. En soms komt er ineens weer heel veel uit. Lastig allemaal soms. Ben blij dat ik toch een voorraad heb kunnen opbouwen om toch hem dat te kunnen geven als het kolven even minder gaat.