27 Reacties
4 jaar geleden
Misschien heb je iets aan deze blog van dezelfde auteur als het boek: https://wij.nl/wijdeskundigen/stephanie-molenaar
Ze heeft hier allerlei vragen over haar boek ook beantwoord. Het is volgens mij nog best vroeg om al aan slaaptraining te beginnen
4 jaar geleden
Mijn dochter slaapt in een inbakerslaapzakje en we hebben witte ruis aan (stofzuiger geluid op een app). Hierdoor slaapt ze veel beter. Ze wordt nog wel tussen de cyclussen door wakker, maar valt dan wel vanzelf weer in slaap.
4 jaar geleden
Hi, misschien iets eerder in bed leggen? Je zegt dat je haar slaperig ná haar wakkertijd in bed legt maar dat is misschien te laat waardoor ze over haar vermoeiheid heen is. Wakkertijd is natuurlijk een indicatie en verschilt per baby dus misschien kan je dat beetje uitproberen door haar nog niet slaperig en ruim binnen de wakkertijd in bed te leggen. Ik ben er ook achter dat vaak als hij overstuur is en ik een beetje aan de cosleeper 'trek' zodat hij soort van heen en weer beweegt en trilt hij daar rustig en slaperig van wordt. Misschien kan je dat ook proberen nog voordat je hem er uithaalt. Geen idee of je er iets aan hebt, veel succes!
4 jaar geleden
Reactie op Joyvg
Wij hadden dit probleem ook en hebben hem ingebakerd. Sindsdien slaapt die ...
Inbakeren mag ik haar nog niet ivm kans op heupdysplasie. (Stuitkindje) vrijdag echo en die week er op uitsluitsel. Ik denk dat het haar wel veel zou kunnen helpen ze valt namelijk wel onder het kopje maaier.
4 jaar geleden
Reactie op Dignity88
Troost je haar ook in bed? In plaats van haar eruit te halen?
Ja dat probeer ik dan eerst maar ze is dan echt overstuur en ontroostbaar
4 jaar geleden
Zo lastig bij die kleintjes hè?! Ze wil graag bij je zijn! maar dat is niet altijd even handig haha. Wij hadden precies hetzelfde en bij ons hielp het om onze zoon op zijn buik te laten slapen(alleen overdag onder toezicht), dit wilde hij voor paar weken en toen was t ook klaar en slaapt weer op de rug.
Maar ik ben cold turkey gaan stoppen met wiegen, rondjes lopen. Ik heb hem in zijn bed gelegd en ben er naast gaan zitten en in bedje troosten, behalve als hij echt onrustig werd, ging huilen haalde ik hem eruit en als ie rustig werd weer in zijn bedje gelegd. Dit gebeurde gerust soms heel vaak achter elkaar. Ik bleef er wel bij zitten tot hij sliep, maar op gegeven moment zonder aanraken en weinig woorden en nu kan ik gewoon weglopen en jammert/huilt hij nog wel wat maar dat is ontprikkelen..
Ik merkte dat ik hem op gegeven moment wakker hield door ernaast te blijven zitten en toen besloten gewoon weg te gaan, moest natuurlijk soms wel terug maar geef je kindje de tijd om in slaap te vallen dit duurt soms echt 10-15 mins.. Maar er is wel verschil tussen huilen en echt hard huilen.. ik hoor inmiddels verschil tussen ontprikkelen of iets anders… maar van in de arm tot in bedje zelfstandig slapen ging hier in stapjes.
4 jaar geleden
Inbakeren mag ik haar nog niet ivm kans op heupdysplasie. (Stuitkindje) vri ...
Het slaapzakje van "love to dream" heeft ons heel goed geholpen. Geeft je kindje hetzelfde geborgen gevoel als inbakeren en ze kunnen zichzelf niet meer wakker maaien met de armen.
Hier hetzelfde probleem met heupdysplasie. Deze slaapzakjes zijn speciaal zo gemaakt dat ze zelfs gedragen kunnen worden met Pavlik-bandage.
4 jaar geleden
Sorry maar ik lees hier heel normaal gedrag van je baby? Huilen als je weg loopt is toch niet gek. Baby’s willen bij je zijn. Ik weet hoeveel het van je kan vragen en ik vind het zelf ook echt zwaar, maar ‘lachen als ze me ziet’ als ‘niet gewenst’ gedrag zien snap ik niet? Jij bent haar veiligheid en ze is gewoon mega blij om haar mama te zien omdat ze zich dan veilig voelt. Hoezo is dat ongewenst gedrag. Ik zie daarin juist een start van veilige hechting. Jij bent haar hele wereld en ze heeft je nodig.
12 weken is toch ook veel te vroeg voor een slaaptraining? Al ben ik van mening dat slaaptraining sowieso niet de manier is, maar dat mag iedereen zelf weten verder. Slapen is geen aangeleerd gedrag wat je moet trainen, slapen is biologisch al voorgeprogrammeerd en baby’s (en wij volwassenen) kunnen slapen als ze zich veilig voelen.
Rituelen en voorspelbaarheid toevoegen is natuurlijk altijd prettig voor een baby. Maar jij of je baby doen echt helemaal niks fout!
4 jaar geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Sorry maar ik lees hier heel normaal gedrag van je baby? Huilen als je weg ...
Ohhh joh ik bedoelde het niet zo! Ik bedoel er meer mee te zeggen dat ze dan super enthousiast word van mij wat heel fijn is dat ze blij is me te zien maar ze maakt zichzelf hier weer super wakker mee door zo enthousiast te reageren. Dus vandaar mn niet gewenst tekst. Miss even iets meer onderbouwing daarop nodig. Tuurlijk is t fijn dat ze blij is mij te zien. En dat geeft mij ook 100% een goed gevoel!
In t boek droomritme geven ze geen leeftijd om dit op te gaan pakken maar lees nu meer reacties op dat het te vroeg is. Wat zou dan de ideale leeftijd zijn om hier mee te gaan beginnen?
4 jaar geleden
Reactie op Pogopanda
Het slaapzakje van "love to dream" heeft ons heel goed geholpen. Geeft je k ...
Ah top ik ga hier naar kijken!
4 jaar geleden
Reactie op FO2021
Zo lastig bij die kleintjes hè?! Ze wil graag bij je zijn! maar dat is niet ...
Dankjewel voor het delen van je ervaring ik ga kijken of ik hier wat mee kan! Vanaf hoeveel weken ben jij hier mee begonnen?
4 jaar geleden
Reactie op Wendy1979
Je dochter is zo gewend aan bij jou slapen dat je dat rustig moet afbouwen. ...
Dankjewel! En hoe bouw je dat dan af? Door wel te blijven proberen of door eerst blijven weg te leggen??
4 jaar geleden
Ohhh joh ik bedoelde het niet zo! Ik bedoel er meer mee te zeggen dat ze da ...
Ah ik snap het hoor! Bedoelde alleen dat je echt niks fout doet hiermee en dat het gewoon tijd nodig heeft dat een baby meer in eigen bedje kan en wil slapen 😊. Nou een echte ‘training’ wordt in Nederland voor 6 maanden echt afgeraden. Ik zou er zelf nooit aan beginnen. Een training houdt bv in om te laten huilen of ‘gecontroleerd’ laten huilen. Dat is echt niet aan te bevelen voor de ontwikkeling van je baby.
Het boek Droomritme is geen echte training maar meer coaching/opstarten van ritme dus in die zin is dat niet verkeerd op jongere leeftijd. Ik heb het zelf ook gelezen, zeker fijne dingen maar mn baby vind ik nu gewoon te jong om in een ritme te gooien. Dat werkt hier gewoon niet. Ik zou het zelf losser benaderen maar dat is gewoon meer mijn stijl. Als ik nu iets heel raars heb gezegd mag iemand me verbeteren 😬.
Succes en je doet het goed als je kiest voor wat past bij jullie! Dat is het belangrijkste, wilde vooral meegeven dat je niks verkeerd doet.
4 jaar geleden
Misschien heb je ook iets aan de 4s methode en de sushpatmethode. Ik vind dat zelf een hele fijne methode omdat ik mijn dochter op die manier stap voor stap leer zelf in slaap te vallen, zonder keihard huilen en lekker bij me mag. Ik dacht dat de methode ook in het boek beschreven stond.
En wat ik merk: het gaat op en af. Soms gaan alle slaapjes een tijdje vanzelf en ineens is dat weer over en is ze aanhankelijk.. go with the flow..
4 jaar geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Ah ik snap het hoor! Bedoelde alleen dat je echt niks fout doet hiermee en ...
Jaa ik moet t misschien wat meer los laten. Laten huilen doe ik dus ook absoluut niet! Alleen op t kinderdagverblijf is t wel moeilijk want daar kan ze niet hele dagen op een leidster slapen😬 dus daar slaapt ze nu in een hang wieg en dat gaat goed. Maar uit eindelijk gaat ze daar te zwaar voor worden en toch echt in bedje moeten. Ze zijn daat overigens super lief en laten haar ook echt niet huilen zoals ik in sommige horror verhalen hier lees
4 jaar geleden
Inbakeren mag ik haar nog niet ivm kans op heupdysplasie. (Stuitkindje) vri ...
Van wie mag je niet inbakeren? Mijn dochter is ook in stuit geboren. Heeft zo gelegen van week 24 ongeveer. Wij doen haar inbakeren vanaf ca 6 weken. Zelfs de kinderarts zei dat we dat best konden proberen. Hier werkt het erg goed slaapt veel beter dan als ze "los" in bed ligt. Ze is nu 18 weken. Vorige week die echo gehad en gelukkig was alles goed met de heupen