17 Reacties
één jaar geleden
Ik twijfel ook enorm…. Vind het eigenlijk wel prima zo en heb niet perse de behoefte aan nog een kindje erbij. Mijn partner daarentegen persisteert in zijn wens voor een tweede en zegt dat hij dat vooral wil voor ons kindje zodat hij nooit alleen is maar ik vind dit super lastig 😥
één jaar geleden
Heel herkenbaar deze struggle, zelf twijfel ik ook enorm. Heb een ppd gehad na de eerste en ben daar nu heel goed van hersteld, ben toch bang dat ik weer zo slecht in m’n vel kom te zitten na een eventuele 2e. Anderzijds heb ik zelf een hele goede band met m’n zus en gun ik m’n dochter die kans ook… zo lastig
één jaar geleden
Ik heb een kindje en wil geen 2e. Ik vind het opvoeden van een kindje best een opgave en soms valt het me zwaar, al doe ik het met alle liefde van de wereld 🥰 ik voel me er niet schuldig om. Het is hoe het is en ik blijf dicht bij mezelf, zo ben ik ook een leukere moeder.
één jaar geleden
Één kindje en 0 struggles mee. Het is meer m'n omgeving die er steeds vragen over heeft🤷🏻♀️
Ik geef mijn dochter alles wat ik heb. Al mijn aandacht.
Ik zou er niet aan moeten denken om dat te moeten verdelen.
Steeds te moeten zeggen dat ik niet mee kan spelen omdat ik bezig ben met een broertje of zusje.
Ieder z'n ding natuurlijk maar wij genieten optimaal van elkaar.
Daarnaast is er zelfs nog tijd voor elkaar en is er geen concurrentie in huis 😅
2 Lijkt me zoveel onrustiger en heb er helemaal niet zo'n romantisch beeld bij als andere 🤷🏻♀️
Lekker doen waar jullie je goed bij voelen. Doei maatschappelijke druk! :)
één jaar geleden
Wij twijfelen ook wel, maar ik ben helaas nig steeds fysiek beperkt en dit houd ons tegen. Ik ben bang als de zwangerschap en herstel na de bevalling weer zo zwaar wordt, ik niet genoeg tijd en aandacht kan geven aan de kinderen en ben bang dat ik daarmee idereen te kort te doen. Voorals nog gaat mijn dochter veel spelen met neefjes en nichtjes en ik heb niet het idee dat ze sociaal iets te kort komt, maar als alles fysiek goed zou gaan hadden we graag meer kinderen gewild.
één jaar geleden
Reactie op Spannendetijd
Één kindje en 0 struggles mee. Het is meer m'n omgeving die er steeds vrage ...
Precies dit! Heerlijk 1 kind!
één jaar geleden
Geen twijfels hier, sterker nog, ik heb mij laten steriliseren om zo van alle hormonen af te zijn!
Maar Manlief is ook chronisch ziek en doet veelal de opvoeding en ik werk voor de kost. 2 lukt gewoon niet voor ons grotendeels door zijn gezondheid.
1 heerlijk meisje die we alles kunnen geven qua aandacht.
Maar ook financieel kunnen we nu goed leven en anders zou dat anders worden..
ik gun mijn dochter geen geldzorgen. Zelf opgevoed met weinig geld ( geen schulden hoor maar altijd wel krap en we konden nooit veel extra’s doen zoals uit eten of uitjes..)
Nier dat meisje dik verwend wordt hoor maar straks studie, school, sport ,.zwemles enzo moet toch ook betaald worden.
één jaar geleden
Wij hebben 1 dochter, wordt in oktober 2 en zij krijgt geen broertje of zusje.
Wij zijn blij hoe het nu is, willen graag nog wat tijd samen houden. Financieel gezien hebben we gewoon meer mogelijkheden.
Ik ben zelf opgegroeid met een oudere zus maar was altijd ruzie dus daarom romantiseer ik niet hoe leuk het zou zijn als ze een broertje of zusje krijgt.
één jaar geleden
Ben zelf enigskind en nooit wat gemist! Zowel in mijn moeders familie, vaders familie, familie van beide schoonouders en familie van de vriend van mijn moeder, allemaal hommeles onderling. Vooral als er oudere generaties overlijden bah! Heb een superhechte band met mijn moeder en nooit geen gezeik met wie dan ook haha. En wij hadden het vroeger niet superbreed (mijn moeder werkte niet en mijn vader is jong overleden) maar doorsat ze alleen mij had, heb ik altijd veel aan sport, muziek etc kunnen doen en hebben we mooie verre vakanties met zijn tweeën gedaan. Dat is echt anders als je dat voor meer kids moet betalen.
één jaar geleden
Nog even aanvulling, trek je niks aan van anderen, volg jullie gevoel, 1 kind is zielig, 2 “normaal” en 3 weer teveel, mensen praten toch wel en vinden overal wat van..
Ga uit van jullie eigen.. laat je niet beïnvloeden door anderen en volg gevoel maar daarbij ook vooral je verstand.
één jaar geleden
Onze dochter zal ook alleen blijven. Al heeft ze wel een halfzus van papa's kant. Maar die is 16, dochter 1. En we hebben geen contact met d'r.
Omdat onze relatie al heel lang niet is wat het moet zijn. Heb ik me er maar bij neergelegd. Want om nu voor een 2e te gaan zou niks met liefde te maken hebben.
Maar ja dat heeft allemaal een onderliggende reden.
Mocht het tzt beter gaan dan speelt leeftijd ook een rol. Met mijn bijna 37 jaar
één jaar geleden
Ik vind dit ook zo'n lastige! Mijn wens was altijd 2, mits het je allemaal gegund is natuurlijk. Na het verlies van mijn dochter, hebben we nu een prachtig zoontje. Die heeft alleen zoveel gehuild! Jeetje wat heb ik me ellendig gevoeld man. Ik zou het echt wel graag willen, maar durf het gewoon niet. Eerst een kindje verliezen en daarna een gezond kindje mogen krijgen die maanden heeft gehuild!
Ik kom uit een gezin met 4, heb nog 2 broers en een zus. Dus ik kan niet zeggen over hoe het is om enigstkind te zijn. Maar wij hebben zo'n fijne band met zijn allen. Wat overigens ook niet overal is natuurlijk. Ik vraag me echt af hoe mijn moeder dat vroeger heeft gedaan man, heb ik echt veel respect voor😅
Ik vind het onwijs pittig om voor 1 dreumes te zorgen en op te voeden.
één jaar geleden
Ik twijfel ook zo... Aan de ene kant lijkt het me heerlijk om nog een kindje te hebben en dat ons zoontje een broertje of zusje krijgt. Tegelijkertijd hebben wij zo'n makkelijk kind dat ik denk dat wordt valt straks enorm tegen🤣. Ik ben soms best veel alleen met hem. En ik vind het zo makkelijk om met 1 kind rekening te houden en mee te nemen, oppas te regelen enzovoorts...
één jaar geleden
Wij hebben een zoontje en ik heb ENORM getwijfeld. Ik voelde geen wens voor een 2e en heb me daar behoorlijk rot over gevoeld. Om me heen zeiden mensen dat het ieders eigen beslissing is, maar ik voelde me schuldig, alsof ik niet genoeg van mijn kind hou, dat ik geen wens voor een 2e had. Inmiddels heb ik het losgelaten en kan ik nog meer van mijn zoontje genieten. Ik denk dat het ideaalplaatje wellicht 2 kinderen is, maar dat ik er niet gelukkiger van zou worden. Ik heb best wel tijd/ruimte voor mezelf nodig en die zou ik veel minder hebben met 2 kinderen. Ik denk dat ik nu een leuker mens,partner en moeder ben met 1 kind. Hierdoor heb ik mijn twijfel kunnen loslaten en er vrede mee.
Waar zitten jouw twijfels in?