19 Reacties
4 jaar geleden
Ik werk zelf 4 dagen, vond het in het begin wel heftig… (als alles maar gaat zoals ik het doe ectect... )Maar als ik zie hoe goed hij het doet bij de gastouder en de verhaaltjes lees en foto’s bekijk vind ik het ook wel weer heel leuk. Daarnaast is het ook fijn om iets voor mijzelf te hebben en even met mijn gedachten ergens anders te zijn…. dit geld voor mij zo 😃
4 jaar geleden
Ik werk fulltime, niet om financiële redenen maar ik vind het heerlijk en bovendien goed te combineren. Op de opvang worden weer andere vaardigheden aangeleerd dan ik kan aanleren en dat voelt voor mij ook goed en ik word blij van mn werk. Maar iedereen natuurlijk zijn of haar eigen keuze en overwegingen natuurlijk.
4 jaar geleden
Ik ben van fulltime naar vier dagen gegaan. Maar nu pas net gestart, dus kan nog niet zeggen hoe ik het vind. Zag er echt tegenop om m'n kleine man weg te brengen maar hij heeft het volgens mij leuk gehad en goed gedaan. De komende tijd haal ik hem om 15 uur op, dat scheelt in het gevoel erbij denk ik. Mijn man werkt ook 4 dagen dus onze baby is vaker thuis dan weg.
4 jaar geleden
Ik werk inmiddels weer fulltime (4x9) en ik vind het heerlijk.
Het is hier zeker niet uit noodzaak, ik vind mijn werk en carrière gewoon heel erg leuk. Ik klom tijdens mijn verlof echt tegen de muren op van ellende, ik ben gewoon echt geen huisvrouw. Ik vond het vooral heel erg saai en had echt het gevoel dat mijn hersenen aan het wegrotten waren.
Mijn man werkt ook 4x9, dus dochter hoeft maar drie dagen naar de opvang. Vind het een prima balans zo. Het scheelt wel dat wij het goed hebben en veel kunnen uitbesteden (boodschappen worden bezorgd, twee keer per week schoonmaak, een keer per maand tuinman en glazenwasser, vaste klusjesman voor zaken in en om het huis). Onze vrije tijd is dus ook echt vrij. Ik denk dus dat onze dochter qua quality time niets te kort komt. Ook vind ik het een fijne gedachten dat we haar alle ervaringen kunnen gaan geven die we willen, zonder dat geld een rol speelt (iets van de wereld zien, een onbezorgde studententijd, etc).
Overigens verdienen mijn man en ik ongeveer evenveel (zijn maandsalaris is iets hoger, maar ik heb een riante bonusregeling en een luxe leaseauto, waardoor ik onderaan de streep hoger uitkom). Het ligt dus ook niet perse voor de hand dat ik minder zou gaan werken.
4 jaar geleden
Ik werkte 4 dagen en blijf 4 dagen werken omdat ik het heerlijk vind om een extra vrije dag te hebben. Vind het ook fijn om nu iets meer vrije tijd te hebben omdat de kleine veel aandacht vraagt. Door die extra dag heb ik meer extra momentjes voor mezelf 🙂
4 jaar geleden
Ik ga 5 dagen werken, woensdag en zondag heb ik dan samen tijd met mijn zoontje en man. Ik hoop dat het lukt... ik zie dat hij het goed stelt bij de onthaalmoeder
4 jaar geleden
Ik ga volgende week weer 4 dagen werken , bij mijn eerste zoontje ging ik 3 dagen werken maar ik vond het eenzaam alleen thuis met de baby , de baby heeft echter ook een vader. Hij gaat dit keer ipv 5 ook 4 dagen werken dus zijn de kids 4 hele dagen thuis, 1 dag met opa en oma en 2 op de opvang ( over de hele week dan)
Ik kijk er echt naar uit, weer mezelf terug vinden. Tuurlijk mis ik mijn kindjes maar deze hebben er meer aan om een gelukkige mama te zien 😌
4 jaar geleden
Ik werk 4x9. Man 5x9. Dat ik zo veel werk komt omdat het ziekenhuis liever niet heeft dat een arts minder werkt om de continuïteit van de zorg te waarborgen. De eerste maanden vond ik het vreselijk. Toen ik stopte met kolven begon ik er van te genieten, misschien dat die mamma-hormonen afzwakken als je niet meer een lacterende moeder bent ;)
4 jaar geleden
Ik vind 4 dagen werken met woensdag vrij heel fijn. Nooit langer dan 2 dagen achter elkaar dat ik de hele dag mijn meisjes niet zie. Maar ook genoeg tijd om lekker onder de volwassenen te zijn en aan mijn carrière te werken.
Voor mijn dochters werkt het ook prima, zijn niet anders gewend. Mijn man is om de vrijdag vrij, dus 3 of 4 dagen per week opvang.
4 jaar geleden
Ik werk ook 4 dagen. Bij de 1e na mijn verlof 3 dagen gaan werken. Eerlijk gezegd wilde ik snel weer naar 4 dagen gaan haha. Mijn werkdagen vond ik aanzienlijk minder zwaar dan thuis. Hoe lief ze ook zijn, ik vind het intens. Daar tegenover geniet ik extra en beter van de tijd die ik dan wel met ze heb. Persoonlijk voel ik me er een betere moeder van omdat ik dan minder moe (dus minder snel geïrriteerd) ben. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
4 jaar geleden
Ik werk 5 dagen vanuit huis met ook de kleine thuis.
Zolang als het werk af is maakt het niet uit welke momenten ik werk, dus soms nog even in de avond of het weekend als ik tijdens werk tijd meer met de kleine man bezig ben geweest.
Nou moet ik zeggen dat het een heel makkelijk kindje is.
Hij hoeft alleen te eten en verschoond te worden, verder ligt hij op de zelfde kamer in de baby gym te spelen of als hij moet slapen leg ik hem in zijn bedje en slaapt hij ook 2 uur.
4 jaar geleden
Reactie op megan1990
Zo gek hoe dat werkt! Bij mij is een fulltime werkweek gewoon 40 uur. 4x9 i ...
Leuk dat je dit vraagt, hier weet ik toevallig veel van af!
Dit verschil ligt aan de cao of aan het bedrijf. In beginsel mag een bedrijf zelf bepalen wat ze als fulltime zien, tenzij er iets over in de cao geregeld is. In sommige cao’s is 36 uur fulltime (overheid, gemeente, universiteiten, UMC’s), in andere is 40 uur fulltime (o.a. Klein metaal, Railinfra, Bouw, om er even een paar te noemen).
Meer dan 40 uur werken mag alleen in overeenstemming met de arbeidstijdenwet, daar zitten behoorlijk wat haken en ogen aan voor een bedrijf, daarom is dit niet gebruikelijk om van een langere standaard week uit te gaan. Het komt weleens voor bij de wat meer bijzondere banen, bijvoorbeeld matrozen op een schip, mensen die op een boorplatform werken, artsen in oproepdiensten, etc. Vaak zit daar ook andere bijzondere regelingen aan gekoppeld (3 weken op, 3 weken af, 1 week van 12 uurs diensten gevolgd door een week vrij, etc).
Verder wordt er bij de bepaling van het minimumloon en diverse belastingregelingen in beginsel van een 40 urige werkweek als fulltime uitgegaan. 40 uur wordt dus nog vaak als standaard gezien.
Als er geen cao van toepassing is dan kan een bedrijf zelf kiezen wat ze als fulltime zien, meestal is dat 36 of 40 uur, maar dat kan in principe dus ook 32 of 39 uur zijn. Aangezien de meeste regelingen en systemen daar echter niet op berekenend zijn, komt dat echter zelden voor.