26 Reacties
4 jaar geleden
Ik vond deze checklist wel handig! Van een kinderfysiotherapeut:
https://www.instagram.com/p/CbshEoDjNZO/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Zelf fiets ik al even met de beeb maar dan in een maxi-cosi in de bakfiets haha.
4 jaar geleden
Alsjeblieft doe dit niet. Echt pas doen als je kindje zelfstandig kan gaan zitten.
Ik ken iemand die haar kindje is verloren, omdat ze te vroeg is gaan fietsen. Hij zat ook stevig op de grond enzo, maar toch is hij overleden aan een gebroken nek 😪 je vergeeft het jezelf nooit als het niet goed gaat.
4 jaar geleden
Reactie op F-8
Wow sinds ik dit berichtje heb gelezen krijg ik het niet meer uit mijn hoof ...
Nou hè! Ik moet er ook veel aan denken!
4 jaar geleden
Reactie op F-8
Wow sinds ik dit berichtje heb gelezen krijg ik het niet meer uit mijn hoof ...
Snap ik, dat heb ik ook. Ik zeg het ook niet om anderen bang te maken, maar om jullie te behoeden voor iets vreselijks. Het kindje was geloof ik 8 maanden oud en zat in een goed stoeltje. Een fietsstoeltje biedt natuurlijk 0 steun aan het hoofd, dus dat maakt het gevaarlijk.
4 jaar geleden
Ik vervoer haar in een babyschaal in een geveerde fietskar, omdat ik niet altijd overal wandelend draagdoek/ wandelwagen met haar naar toe kan in de bus of met een taxi/auto met icm reisweig/Maxi-Cosi.
Een fietszitje durf ik zeker nog niet aan met haar en de fietskar gebruik ik voor niet te lange afstanden max 20minuten.

4 jaar geleden
Mijn dochter zit heel goed rechtop en heb ik deze week voor het eerst meegenomen op de fiets, een klein stukje. Komende maand ga ik haar ook alleen hele kleine stukjes meenemen (even naar de supermarkt ofzo). Daarna hopelijk op de fiets naar het kdv en werk 😊 Op het kdv zeggen ze dat ze echt snel is qua rompstabiliteit en dat het kan - maar ben zelf met het starten een beetje voorzichtig.
4 jaar geleden
Elk kindje is anders, dat klopt. Maar dat doet niets af aan het feit dat ze het ontraden. JIJ kan wel veilig fietsen, maar wat als er een kind van 12 op zijn fiets langs je sjeest en jij uit balans raakt en valt? Of als je een scherpe draai moet maken om niet te vallen, dat baby nekje kan dat niet aan en daarom is er een duidelijk advies. Waarom risico lopen?
4 jaar geleden
Reactie op Lisette_1989
Alsjeblieft doe dit niet. Echt pas doen als je kindje zelfstandig kan gaan ...
Dit vind ik ook eng. Mijn dochter zit alleen stevig als ze goed wakker is en niet wanneer ze moe begint te worden. Mensen verkijken zich er gauw op als je kindje redelijk jong behoorlijk stevig lijkt. Opa en oma wouden graag met haar gaan fietsen in een zitje en dat vond ik geen goed plan. Na dit te hebben uitgelegd met wat schokken/trillingen onder anderen kunnen doen met een kleine baby hebben ze ook opeens een fietskar aangeschaft. Alleen wil ik nog niet dat anderen haar zo jong op die manier buiten mij om vervoeren, maar dat is weer wat andes😅.
4 jaar geleden
Reactie op Bosje02
Ik vervoer haar in een babyschaal in een geveerde fietskar, omdat ik niet a ...

Ah deze heb ik ook! Wel de opvolger hiervan. Die mag vanaf 7 maanden met de inlegstukken erin zoals de hoofdverkleiner en lichaamverkleiner. Ik hoop dat dit wel safe is voor het nekje! Zal na deze verhalen in ieder geval nog wat voorzichtiger over hobbels gaan 🙄
4 jaar geleden
Reactie op Amore13
Elk kindje is anders, dat klopt. Maar dat doet niets af aan het feit dat ze ...
Dat kan altijd gebeuren, ook al is ie 1 en je valt kan hij nog iets breken/bezeren dus dat vind ik geen vergelijking.
4 jaar geleden
Dat kan altijd gebeuren, ook al is ie 1 en je valt kan hij nog iets breken/ ...
Als je baby zijn nekje breekt omdat het te vroeg in een fietszitje zit of een dreumes die (met helm op!) valt vind ik nogal een verschil hoor. De dreumes komt er met een bult of schram of gebroken arm vanaf maar een gebroken nek?? pfoe.... Maar hey als het je niet zint wat we hier te zeggen hebben dan ga je toch lekker fietsen met je kleine :-) Ik hoop dat het goed afloopt.
4 jaar geleden
Ik zou de risico niet nemen. Ik wil ook graag fietsen met de kleine. Ik wacht liever totdat ze ouder is en ook dan investeer ik in goed stevig ding. Het liefst eentje met een kussentje. Je zou ook kunnen kijken voor zo'n drager waarop je de maxi-cosi kan zetten?
4 jaar geleden
Reactie op Bosje02
Dit vind ik ook eng. Mijn dochter zit alleen stevig als ze goed wakker is e ...
Ja dat heb ik ook! Mijn moeder kan niet wachten om met haar te gaan fietsen maar ik zie dat echt niet zitten.. 🤷🏼♀️ en dan ben ik een aansteller 🙄
Er zijn ook verhalen over oudere kindjes van al 1,5 jaar die ook overleden zijn op de fiets omdat ze in slaap vielen.. 😖
4 jaar geleden
Wij zijn met 7 maanden begonnen met fietsen. Heb dit toen eerst wel overlegd met de kinderfysio. Mn zoon is best stevig in zn rug en kon al zelfstandig zitten. Hij kan overigens niet zelfstandig van liggen naar zitten komen. Advies van de kinderfysio was om het fietsen echt op te bouwen in tijd. Mn zoon vind het erg leuk maar alle nieuwe indrukken zijn ook wel intensief.
4 jaar geleden
Wij zijn met 7 maanden begonnen met fietsen. Heb dit toen eerst wel overleg ...
Wat een gevaarlijk berichtje dit. Ik geloof niet dat een zorgverlener zo een advies geeft. Kan jij met jezelf leven als een moeder dit leest en denkt hey een zorgverlener zegt dat het kan dus ik ga dit doen en vervolgens gaat het mis? Je hoeft maar te hard over een hobbel te rijden en dat nekje kan al een klap oplopen. Minimaal 9 maanden en zelfstandig rechtop kunnen gaan zitten, verder zou hier geen discussie over moeten zijn. Je hebt het over je baby meenemen het verkeer in he!! Niet je veilige achtertuin.