21 Reacties
4 jaar geleden
Boekjes met kartonnen bladzijdes is het makkelijkst. Bladeren vindt hij hier het leukst. Met korte zinnetjes lees voor en anders vertel ik wat ik zie.
Daar kan hij ook lekker op sabbelen en trappen en slaan.
Maar we lezen wel iedere dag echt voor. Dan zet ik hem op schoot en hou ik het boek vast met gestrekte armen. Dan kan hij er wel bij, maar niet genoeg om de pagina eruit te scheuren.
4 jaar geleden
Reactie op Papfles
Boekjes met kartonnen bladzijdes is het makkelijkst. Bladeren vindt hij hie ...
Precies hetzelfde hier! Ik lees altijd eind vd dag voor slapengaan voor met haar op schoot en dat lukt tot mn verbazing soms een geheel prentenboek 🤷♀️. Ze kirt dan mee, lacht en wil dan de bladzijdes aaien.
Overdag ‘lees’ ik ook met haar en dan altijd kartonnen boekjes. Flapjesboeken, geluidenboekjes. Dat is vaak kort maar heeft ze wel interesse. Om vervolgens dat boekje een kwartier lang af te lebberen en de hoekjes af te bijten 😂
4 jaar geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Precies hetzelfde hier! Ik lees altijd eind vd dag voor slapengaan voor met ...
Ow en je vraagt eigenlijk ook tips; gewoon elke keer proberen. Zal soms maar een bladzijde zijn, maar dat is ook prima! Lekker aansluiten bij wat lukt.
Of dus beginnen met zo’n flapboek of geluidenboekje, eens op schoot zitten, armen idd gestrekt en alles aanwijzen en wat over vertellen.
Dierengeluidboekjes zijn hier een hit. En dus eigenlijk ook prentenboeken met vooral felle kleuren (Laat maar los Koala, Ik ben een kat, De Leeuw in de Muis). Ik heb bv ook Welterusten Kleine Beer; die is nog saai voor haar qua kleuren en haakt ze direct af.
4 jaar geleden
Oh je bent niet de enige hoor! Mijn baby is net zo. Lezen wel elke avond voor. Als hij in zn ledikantje ligt dan ga ik naast hem zitten en lees dan voor uit een boek. Luistert dan altijd aandachtig en kijkt met een grote lach naar mij. Vooral met wat gekke stemmetjes en bewegingen erbij. Op die manier kan hij ook niet het boekje uit de handen slaan 😅
4 jaar geleden
Hier gaat het precies zoals bij jou als hij actief en wakker is en lekker wil spelen, dan werkt voorlezen echt niet. Als hij echter moe is, vlak voor een dutje of voor de nacht, dan vindt hij het juist lekker even bij me met z'n speen in en dan luistert hij aandachtig. Misschien dat eens proberen als hij moe genoeg is?
4 jaar geleden
Wij lezen een verhaaltje voor elk slaapje, mannetje ligt in bed, wij houden het boekje voor zijn neus, aan de onderkant vast, waardoor hij niet kan bladeren (1 verhaaltje per pagina en dunne pagina's dus kwetsbaat). Na fruithap of boterham, pak ik er ook regelmatig een kartonnen boekje bij. Hij zit dan nog in zijn kinderstoel, dan mag hij bladeren en doen. Maar pagina's aaien vind hij het einde. Hij vind het gewoon geweldig.

4 jaar geleden
Ik lees al voor vanaf dat ie ongeveer 3 weken oud is. Gewoon omdat je op die manier er ook tegen kunt praten. Bovendien weet ik dat boeken lezen heel goed is voor kinderen, omdat dit op de PABO heel vaak verteld is. Al gaat je kind alleen maar 'bladeren', sabbelen, etc.
Tips:
Vertel een verhaal, terwijl je kind met het boek speelt.
Kies voor badboekjes, kartonnen boekjes of stoffen boekjes en verzin verhaaltjes bij de plaatjes.
Mijn zoontje van 8,5 maand vindt boeken met geluid ook heel leuk. Hij wil dan op de knopjes drukken, terwijl ik lees.
4 jaar geleden
Mijn zoontje is er echt te actief voor helaas. De eerste 4/5 maanden ging het voorlezen nog prima en kon ik hem evt nog in de tripp trapp zetten (in het baby ding). Tegenwoordig is de tripp trapp in zijn ogen alleen goed genoeg voor eten 🤦🏻♀️.
Soms gaan mijn man en ik er samen voor zitten. De een houd onze zoon in de houdgreep (okey beetje overdreven) en de ander leest voor.
Het is trouwens ook niet echt een knuffelig kind helaas. Hij heeft gewoon 0 geluld en heeft vooral haast met alles. En wil dus het liefste dingen doen die hij nog niet kan.
Ik vind het echt zo jammer, ik hoop dat er in de toekomst wel wat gaat veranderen hoor haha. De onderste plank van de kast ligt vol met boekjes voor hem. Ze zijn overigens wel leuk genoeg om onder de kast te schuiven 🤦🏻♀️.

4 jaar geleden
Stemmetjes en veel mimiek helpt ook wel denk ik om de aandacht te pakken? En heel veel herhaling. Elke dag zelfde boekje helpt misschien voor de herkenning van het leesmoment
Net tummy time deden wij het vaak. Of boekje voorlezen op de buik of een boekje open neerzetten om naar te kijken. Werkt nu door t tijgeren ook niet meer. Wel voor naar bed gaan op ons bed liggen. Boek in de lucht en voorlezen. En na afloop even het grote boek vastpakken (zo grooot dat er nog geen interesse is om het boek op te eten haha)
4 jaar geleden
Onze zoon is ook een druktemaker en kan ook bijna niet rustig stilzitten. Maar boekjes lezen hebben we altijd al wel gedaan en blijf ik proberen haha. Ik doe het na het flesje en muziekboekjes of flappenboekjes doen het hier goed. Ik doe ook vaak geluiden na van een dier en wijs het dan aan. Voor het slapengaan heeft ie tegenwoordig echt geen geduld meer voor een boekje dus dat is echt hopeloos. Ik heb toevallig gister en vandaag een heel simpel boekje ‘voorgelezen’ van Dick Bruna waar alleen maar 1 plaatje op staat per pagina. Het zijn hele opvallende kleuren en daar kijkt ie dan wel naar als ik het aanwijs en uitleg. Bij het knuffelbeertje in het boekje moet hij altijd lachen hihi. Dus zo nog enigszins semi voorlezen haha.
4 jaar geleden
Ik gebruik verschillende soorten boekjes. De boekjes met stevige kartonnen bladzijden mag ze zelf vasthouden. Ik heb haar meestal op schoot tijdens lezen, maar ik geef ook vaak een boek om me te spelen. Ik heb stoffen sensorische boekjes, kartonnen boekjes, boekjes met flapjes of stoffen vingerhoed dieren erin en normale voorleesboeken. Veel met je stem spelen en reageren op de plaatjes die ze aanwijst houdt het interessant.

4 jaar geleden
Mijn zoontje heeft (nog) 0 interesse in boekjes. Ik probeer het af en toe, maar vind het ook prima als hij het niet wil. Zal wel komen, en zo niet ook best.
Mijn man en ik zijn best wel studiebollen en lezen beide erg graag, dus ik verwacht dat ons zoontje het langzaamaan wel weet te waarderen. Ik zou het niet forceren, wordt het alleen maar een teleurstelling.
4 jaar geleden
Reactie op Bosje02
Ik gebruik verschillende soorten boekjes. De boekjes met stevige kartonnen ...

Echt zo leuk deze foto’s. Op sommige zit ze echt ontspannen te ‘lezen’ heerlijk 😍
3 jaar geleden
Mijn zoontje heeft ook totaal geen gedult voor voorlezen, wil allern maar op het boek kauwen of weg smijten. We hebben nu de onderste plank van de boekenkast zijn plank gemaakt. En soms pakt hij daar zijn boekjes uit om mee te spelen. Net trof ik hem zo aan🥰 Op deze manier speelt hij toch met boekjes, maar op zijn eigen manier

3 jaar geleden
Mijn zoontje wilde in het begin ook vooral slaan met het boek en op het boek, in zijn mond steken enzo. Dus toen vond hij stoffen boekjes met flapjes en dingetjes eraan die hij in zen mondje kon steken, boekjes met een spiegeltje erin vond hij ook super (nu nog steeds), ook knisperboekjes deden het goed want dat maakte geluid als hij erop sloeg. Ik hing wel eens een prentje tegen de kant van de box of aan de speelboog ook. En als ik dan zag dat hij ernaar keek, benoemde ik dat. Rond 8 a 9 maanden begon hij meer te luisteren naar de woordjes die ik zei bij het plaatje of geluid dat ik erbij maakte. Echte zinnen gingen toen nog niet want de aandacht was 2 seconden per blad. Ondertussen bijna 10 maanden en sinds kort begint het hem meer te interesseren wat er in staat en kan ik 1 of 2 zinnetjes vertellen over wat hij ziet voordat hij enthousiast de pagina wil omslaan. Ik doe het meestal idd wel ‘s avonds voor het slapengaan. Rustig en gezellig om de dag af te sluiten.
3 jaar geleden
Heeft jouw kindje ook boekjes als speelgoed?
Mijn dochter is gék op boekjes, en niet alleen om voor te lezen.
In bad speelt ze heerlijk met plastic boekjes, aan de buggy zit een stoffen boekje waar ze altijd weer zoet mee is en ook als tip wil ik “indestructibles” aanraden!
Laat je kindje eerst eens een tijdje zich helemaal erop uitleven, wellicht vindt hij dan uiteindelijk ook de rust om voorgelezen te worden als hij het object “boekje” een tijd helemaal verkend heeft.
Ohja en nog een tip; de krant vinden ze ook heerlijk om kapot te scheuren. Ik geef vaak een weekkrantje tijdens het ontbijt. Is in dame lekker aan het scheuren en kunnen wij rustig eten ☺️
En zoals al eerder gezegd; kartonnen boekjes zijn het handigst om te beginnen met voorlezen
(Nijntje heeft leuke interactieve boekjes). Succes!