1027 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Arzum
Zo raar nu al paar nachten dat hij weer krampen heeft met bedtijd en de res ...
Het zal wel toeval zijn, maar hier ook… krampen, soms echt krijsen, maar na enkele seconden weer rustig en dat een tijdje door. Echt weer even ontroostbaar met vlagen. En inderdaad scheetjes. Hier is het ook gepaard gegaan met overdag veel knuffelen en soms koorts. Wat een onzekerheid als je niet zeker weet wat er is 🙈 we blijven maar steeds tegen onszelf zeggen: ze eet en drinkt nog steeds redelijk en is met vlagen vrolijk en actief dus het zal wel niet erg zijn.
Samenvattend: het is maandagochtend en je kunt me alweer opvegen 🥲
2 jaar geleden
Ik was vanavond uit eten met (niet hele directe)collega’s, bijna allemaal met kids, allemaal wel basisschool leeftijd. Ik voelde me zo’n vreemde eend 😔. Allemaal uiteraard perfecte slapers vanaf dag 1, ze vonden nachtvoedingen en nog wakker worden met bijna een jaar bízar om te horen. Ik heb daarna maar wijselijk mn mond gehouden. Het kán toch gewoon niet dat hun kinderen nóóit behoeftes hebben gehad ‘s nachts. Tuurlijk is er verschil tussen kinderen en hoe ze slapen, maar ik voelde me echt zo hard falen.
Ik kan hier leuk op het forum allemaal onderbouwde dingen roepen en benoemen dat heel veel echt normaal is, en dat weet ik ook wel. Maar ik word hier toch zo onzeker van.
2 jaar geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Ik was vanavond uit eten met (niet hele directe)collega’s, bijna allemaal m ...
Ik had hier laatst met een collega over en hij vond ook dat mijn kindje veel wakker werd maar hij kwam er later nog op terug toen hij het zijn vrouw had verteld en zij zei: “Haha, ben je dat allemaal vergeten dan?!” Dus bij hem was het ook met periodes veel wakker worden alleen vergat hij veel daarna ook weer en sliep het kindje op dat moment gewoon al een stuk beter. Kon het wel waarderen dat hij er nog op terug kwam ☺️
Het komt meer voor dan mensen laten blijken hoor! Misschien juist wel omdat ze zich een beetje vreemd voelen erover net als jij en dus hun mond houden. Het zegt natuurlijk niks over jou als ouder en hoe “goed” je bent, maar alleen over de behoefte en temperament van je kindje. En wat dan nog als ons kindje buiten “de norm” valt? Ik heb het advies van F-8 goed in m’n oren geknoopt en probeer met zoveel mogelijk liefde te denken: dit is wat m’n kindje nodig heeft 💛 you go mama!
2 jaar geleden
Heel veel mensen vergeten die periode ook. maar ik doe bijna alles in de nacht en vroege ochtend wegens de borstvoeding en mijn man krijgt daar dus niet zo veel van mee, die slaapt door en wordt niet zo gauw wakker. Dus hij verkondigde heel makkelijk tegen iedereen hoe geweldig ze doorslaapt🙄🤨. Ik houd het slaappatroon dus bij in de app en dan pas dringt het echt door bij hem. Een tijdje geleden had ze last van een doorkomende tand en huilde ze daadwerkelijk en ook best hard daardoor en werd hij wakker ervan om 3uur. Sinds dien begint er weer een lampje bij hem te branden dat ik niet veel slaap erdoor ondanks dat ik anders ook gewoon vertel 🫣.
2 jaar geleden
Wij hebben nu al een aantal weken een slaapoefentherapeut, pakt de dingen geheel anders aan dan een slaapcoach. Afgelopen week vertelde ze dat maar tussen de 20 en 40% van de baby's/dreumessen daadwerkelijk "goed" doorslaapt. En zelfs dan zitten daar ook gewoon waardeloze nachten er tussen, alleen hoor je daar niks over. Dit gaf mij enigsinds wel een geruststelling. Het is niet gek, er is niks mis, we doen niks fout, we falen niet!
2 jaar geleden
Ah lieve mama, snap dat zo n vertekend beeld dan even binnen komt. Ik geloof er echt in dat mensen na een tijd dingen vergeten en niet meer exact weten wat wanneer overging en hoe pittig ze het hadden, omdat in huidige situatie dan de nieuwe standaard voelt. En dan kunnen we het ook nog hebben over wat hoort hij “doorslapen” wel 20x speen terug moeten doen? Of hebben ze het voor elkaar gekregen met een aanpak die totaal niet bij jouw visie past. En ja er zullen ook lucky bastards tussen zitten 😉
Even een gesprek die ik had gisteren met een collega, zodat je weet die zijn er ook!
Haar 2 kids beide 2 jaar BV gegeven, lagen regelmatig bij haar in bed te slapen. De oudste is echt een super easy kind, de 2e mega gevoelig en alert meisje waar het slapen enorm uitdagend was. Gz-psycholoog en zwanger van nummer 3! Conclusie is ieder kindje is uniek met zijn/haar eigen behoeftes en temperamentje.
Met ouders met hun eigen visie op opvoeding.
Volgende x je mond niet dichthouden hoor, ze zouden nog iets van je kunnen leren 😉! Niet aan jezelf twijfelen ❤️
2 jaar geleden
Reactie op F-8
Ah lieve mama, snap dat zo n vertekend beeld dan even binnen komt. Ik geloo ...
Hier ook een mooi voorbeeld van mijn collega. Haar zoontje kon ze overal mee naar toe nemen. Legde ze gewoon bij iemand anders op de slaapkamer en sliep overal in de kinderwagen. Geen probleem. Volgende kindje heeft ze tot 2 jaar op een matrasje op de grond naast geslapen met haar hand door de ledikant spijlen... Ik geloof ook dat echt elk kindje wat anders nodig heeft (en de succes verhalen worden aan de grote klok gehangen he) 😉
2 jaar geleden
Zo herkenbaar! Hier vinden veel mensen het ook maar raar..niet iedereen hoor. Ik heb een vriendin met een dochtertje van 1.5 die ook zo slaapt en volgens mijn moeder had ze vroeger hetzelfde met mijn broer.
Maar die verbazende en lichtelijk oordelende reacties van mensen daar word ik wel een beetje moe van moet ik zeggen. Heel jammer is dat. Ik merk wel nu ik moeder ben hoe mensen kunnen zijn..en ik weet ik moet gewoon denken 'bedankt voor je mening'.
2 jaar geleden
Thanks allemaal… jullie hebben ook echt gelijk en eigenlijk weet ik ook wel beter. Ik mis het gewoon soms zó om op deze manier met mensen face to face te praten zoals we hier doen, gewoon eerlijk en open. Ik voel me dan best wel eenzaam op zo’n avond, best gek maar ik voel me dan totaal niet verbonden ofzo en wil dan eigenlijk gewoon lekker naar huis (ligt ook aan mezelf hoor, collega’s zijn lief).
En dat zo snel mogelijk doorslapen niet een graadmeter is voor hoe goed je het voor elkaar hebt als ouder. Ik gun iedereen een makkelijk slapend kindje hoor, echt waar. Maar dat het vaak anders gaat is óók normaal, maar het is nog zo’n taboe.
En vannacht: mevrouw wilde om 1.00 drinken en 5.30, helemaal niet zo dramatisch, maar: ik heb oprecht van 1.00-3.30 wakker gelegen?? 2.5u?? Waarom 😭. Zo einde klaagmodus! Nu knallen op werk haha 🧟♀️
2 jaar geleden
Thanks allemaal… jullie hebben ook echt gelijk en eigenlijk weet ik ook wel ...
Ja dat herken ik ook. Ik had met 7 maanden een keer een vrijgezellenuitje van een vriendin. Ze woonde op 2 uur rijden in andere stad. Omdat mijn dochter een flesweigeraar was is mn vriend toen meegereden en heeft in de buurt iets gedaan met de kinderen. (Het uitje was overdag). Aan tafel was ik constant het gespreksonderwerp..met ooh aaah jeeetje wat erg etc. Ook was er een meisje met ook een kind van 7 maanden die al doorsliep en nog even tegen mij moest zeggen 'ja als ze die nachtvoedingen nog gewend is komt het niet zomaar goed'.
Ik voelde me totaal niet meer op mijn gemak op een gegeven moment. Wilde eigenlijk gewoon naar huis en heb op de terugweg zelfs zitten huilen. Eigenlijk moet ik er boven staan, maar als mensen maar blijven doorgaan dan vind ik dat echt lastig moet ik zeggen.
2 jaar geleden
Reactie op SF
Klinkt een beetje zoals bij mij. Mijn eerste dochter van nu 4 was ook zo ma ...
Hier ook zo 👋 mijn dochter van 5 die sliep de hele nacht door en dat tot 10u soms vanaf ze 1 maand was.. en dan heb je dit.. 🤣
2 jaar geleden
Thanks allemaal… jullie hebben ook echt gelijk en eigenlijk weet ik ook wel ...
Dat niet verbonden voelen herken ik heel erg hoor! Ik heb dat bij mijn schoonfamilie best wel sterk, omdat die wel allemaal grote gezinnen hebben maar opvoeding wel anders aanvliegen dan ik. Ik krijg vrijwel nooit vervelende opmerkingen, maar ik praat ook niet echt over m’n dochter en hoe het (echt) met me gaat, omdat ik weet dat dan de verschillen naar voren komen en ik me dan nog meer alleen ga voelen.
In andere situaties probeer ik wel eerlijk te zijn over hoe onze dochter slaapt (namelijk bij mij in bed 😂) op dat wat te normaliseren. Ik heb 1 keer van 1 collega gehoord dat haar kind tot een jaar of 3 geloof ik slecht sliep en altijd bij haar in bed, en simpelweg dat weten gaf me zoveel steun somehow. Dus ik hoop door open te zijn over onze situatie dat iemand anders daar ook onbewust steun uit kan halen.
Ik had vanmorgen even een cringe momentje, dat m’n collega met zoontje 5 maanden trots begon te vertellen dat ze besloten hadden te stoppen met de fles van 23u en dus verwachten dat zoontje van 7 tot 7 zou doorslapen. Ik was meteen afgehaakt/geïrriteerd en liet de rest een beetje langs me heen gaan. Tijdje later besefte ik me ineens dat hij daarna vertelde dat hij er voor middernacht al 6 keer naartoe had gemoeten voor een speen en de rest van de nacht ook minstens elke 3u opstaat om speen in te drukken. Dan blijf ik liever in bed liggen met dochter aan m’n borst 🙈 het is echt maar net hoe men ‘doorslapen’ definieert.
2 jaar geleden
Reactie op F-8
Hing er iets in de lucht vannacht? Jemig wat een spooknacht zeg!
Van 2 tot half 4 staan wiegen ✋🏼
2 jaar geleden
Mijn dochter slaapt al 3 weken slechter dan gewend. Ze is vooral de hele tijd bezig met bewegen. Ze slaapt op haar buik maar trekt dan opeens haar knieën op en bolt haar rug..soms hupsen op haar knieën. Omrollen gaat heel wild.. herkent iemand dit? Ze zit zichzelf hier echt mee in de weg en word steeds wakker van zichzelf.
2 jaar geleden
Hoe slapen jullie kindjes overdag? De kleine hier slaapt eigenlijk nooit langer dan 45 minuten per dutje.. doet er ook maximaal 2 per dag en dat is dan 1,5 uur ongeveer.. Alleen als er iets onder de leden is of als ze totaal uitgeput is, slaapt ze wat langer. Ik probeer haar dutjes altijd te verlengen omdat ik in m'n hoofd heb zitten dat die kleintjes langer moeten dutten. Plus ik denk / vul altijd maar in dat ze moe is?
Misschien ligt het eraan dat ik ziek ben en ik het echt jammer vind dat ik niet gewoon uren met de meid kan slapen🤣 zij zit na 30/45minuten slapen alweer naast me met 'hallo mama ik ben er al wel weer klaar voor kom op!!'
Ben gewoon zo moe.