8 Reacties

2 jaar geleden

Goh echt lastig indd. Ik denk dat je indd duidelijk aan mag geven dat je liever haar alleen verschoond. Ik krijg gewoon al een onderbuik gevoel van zo'n verhaal

2 jaar geleden

Misschien kun je het gewoon met hem zelf bespreken. Vragen wat hij ervan zou vinden als hij in zijn blote billen staat en jij zou staan te kijken, wat hij daarvan vind. Je kunt aangeven dat jij het in ieder geval niet fijn vind en vragen om op dat moment niet mee te gaan. Als dat niet lukt, kun je hem wellicht ook nog een taak geven terwijl jij verschoont. Bijvoorbeeld een beker drinken en wat fruit klaarzetten, blokjes sorteren zodat ze daarna weer samen kunnen spelen, ander speelgoed uitzoeken etc. Genoeg opdrachtjes te verzinnen om hem even bezig te houden.

2 jaar geleden

Heel eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje bijzonder op die leeftijd nog zo met de neus er bovenop.. Denk ook dat je prima op die leeftijd hem zelf erop kan aanspreken dat het niet gepast is en je liever hebt dat hij wat anders gaat doen als jij verschoont. Of je moet echt het gevoel hebben dat het compleet onschuldige interesse is, dan zou ik zeggen geef het joch een luier en delegeer je taak 😂😉

2 jaar geleden

Op zijn leeftijd had ik hem er direct op aangesproken en ook bij het verschonen weggestuurd. Daar is in mijn ogen ook geen ruimte voor tegenspraak. Dit zijn dingen waar duidelijke grenzen gesteld horen te worden en hij heeft al lang de leeftijd om hier een redelijk goed besef van te moeten hebben. Ik ben hier heel erg beschermend in en wat feller dan de meeste mensen omdat ik zelf als kind seksueel misbruik heb mee gemaakt. Ik ben daarom intens bewust van grenzen aanleren, respecteren en om er alert op te zijn.

2 jaar geleden

Het gedrag wat jij beschrijft doet mij denken aan het gedrag van een kind met een lage intelligentie en/of een ontwikkel achterstand. Zou dit kunnen kloppen? Als dat zo is, dan zouden zijn ouders moeten weten hoe zij hem duidelijk kunnen maken wat ongewenst gedrag is. Maar los daarvan, kan jij ook keer op keer de grens aangeven, totdat het kwartje bij hem valt EN zijn ouders dringend, doch vriendelijk, verzoeken om hun kind een grens aan te leren. Ongepast gedrag kan namelijk escaleren, maar dat hoef ik jou niet te vertellen.....anders had je dit niet aan ons voorgelegd. Succes en hopelijk is het snel klaar

2 jaar geleden

Reactie op Afasefi

Het gedrag wat jij beschrijft doet mij denken aan het gedrag van een kind m ...
Naja dit klopt wel! Hij heeft een lage intelligentie. Zijn moeder lacht alles weg. Zo heb ik hem laatst aangesproken dat hij continu aandacht aan het trekken was bij een kindje die zich juist had teruggetrokken om te poepen(in zijn luier) waarnaar ik aan had gegeven dat hij het waarschijnlijk ook niet fijn had gevonden als wij bij hem in de wc zouden staan als hij zijn behoefte zou doen. Zijn moeder kon alleen maar reageren dat hij dat geen enkel probleem zou vinden. Ik vind het een lastige situatie omdat je niet duidelijke signalen krijgt dat hij wat doet(omdat het vaak onschuldig lijkt) maar verschillende dingen bij elkaar geeft me toch een vervelend gevoel! Ook voor in de toekomst vind ik het spannend in geval van zindelijkheid. Hij staat vooraan als er billen geveegd moet worden (terwijl hij lichtelijk smetvreeserig is) want dit is bij mijn oudere zoon al gebeurd.. en ik kan niet altijd maar overal bij zijn!

2 jaar geleden

Dit is misschien iets heel erg stoms of misschien niet! Mijn zoon heeft een hechtingstoornis dus wij krijgen (stiefpapa en ik) therapie. Het heet basictrust! Dus wat wij doen is benoemen wat hij doet en dan pas uitleg geven. Dus bijvoorbeeld ik zie dat jij erg nieuwsgierig bent als ik een luier ga verschonen. Maar het is eigenlijk niet fijn voor ... als jij komt kijken. Dit zou jij toch ook niet fijn vinden als ik kom kijken als jij hebt gepoept of geplast. Ik vind heel erg leuk als jij gewoon samen met haar speelt, maar niet tijdens het verschonen van vieze luiers! Iets in die trant! Het werkt ontzettend goed. Om alleen maar het gevoel of gedrag van een kind te benoemen en dan pas te zeggen wat jij ervan vindt en hoe jij het wilt! Hoe zijn mama er mee omgaat is haar ding. Het is wel trouwens wel jou huis en ik zie basictrust wel als een vriendelijke manier om jouw regels in huis te stellen.

2 jaar geleden

Reactie op Wendy3288

Naja dit klopt wel! Hij heeft een lage intelligentie. Zijn moeder lacht all ...
Heel lastige combinatie dit! Heb je de indruk dat zijn moeder het lastig vindt en de boel daarom weglacht of bagatelliseert? Of is er iets anders aan de hand voor zover je weet? Krijgen ze bijv hulp voor hun zoon? Ik denk dat je goede tips hebt gekregen op over hoe je je neefje zelf kan begrenzen. Dat is rondom je eigen kids in ieder geval een goede (gedeeltelijke) oplossing. Daarnaast denk ik dat het inderdaad belangrijk is om te blijven benadrukken wat jij wel en niet wilt rondom je kinderen. En het liefste ook met de ouders in gesprek dat het aanleren van grenzend echt belangrijk is. Hoe lastig ook. Door het gedrag van z’n moeder leert hij nu dat het oké is wat hij doet…