19 Reacties
één jaar geleden
Hoi!
Toevallig laatst deze vraag gesteld aan het cb want onze dochter lijkt ook onverzadigbaar en is de hele dag gefocust op eten. Hun antwoord was lekker laten eten zo lang ze gewoon in lijn blijft qua gewicht..
Onze dochter krijgt dus wel wat meer dan wat jij beschrijft. Zeker qua tussendoortjes. Uiteraard stellen we wel ergens een grens en proberen we het overwegend gezond aan te pakken, maar ze geeft zelf goed aan wanneer ze echt vol zit. Hier verder geen problemen qua overgeven ofzo.
één jaar geleden
Mijn dochter sowieso wel een goede eter, maar heeft periodes dat ze heel veel eet. Meestal is dit voorafgaand aan een groeispurt. Ik bied haar net zolang voedsel aan tot ze zelf aan geeft dat ze vol zit, alleen probeer ik er wel op te letten dat ze zich niet helemaal volpropt in één keer en daardoor moeite heeft met kauwen en door slikken. Mijn man vergeet dat wel eens en dan verslikt ze zich of spuugt ze wel eens. Ze heeft de neiging om te hamsteren namelijk, net zolang tot haar wangen zo volgepropt zitten dat er niets meer bij kan 😅.
Ik probeer haar honger gevoel te volgen. We zijn vorige week bij het kinderspreekuur geweest en ze waren tevreden met haar gewichts toename, hiervoor vonden ze haar echt te licht in gewicht en nu gaat ze richting gemiddelde lijn. Ik probeer het een beetje los te laten. Ze eet hoofdzakelijk gevarieerd groente en fruit en ik geloof niet dat het heel veel kwaad kan om daar veel van te eten.
-Ik geef nog veel borstvoeding op verzoek (7-13 keer per dag) en een fles a 120 ml afgekolfde melk. Hoeveel melk ze uiteindelijk krijgt weet ik niet.
- Als onbijt krijgt ze anderhalf tot twee boterhammen met een van de notenpasta's of een volle kom havermout met diverse fruit en noten toppings.
- tussendoor hangt af het soort fruit of het gepureed krijgt of in stukjes, vandaag had mango, avocado en grote banaan gepureerd en hier heeft ze driekwart van op gegeten
- lunch is vaak een hartige muffin, bananenpannenkoek of roerei met brood, vandaag heeft ze vier bananenpannenkoekjes (1 soepelbeslag groot per pannenkoek) op gegeten.
-Tussendoor vaak nog een banaan of een sinaasappel
-avond eten vandaag een flespompoen met cashewnoten en spelt ik gok a 400 gram en nog veel van onze pasta mee gegeten.
één jaar geleden
Hier ook echt een goede eter. Bij ons ongeveer zo:
- Smorgens 2 broodjes en in zijn rietjesbeker of 360 munchkin drinkyoghurt of melk (ik weet niet hoeveel ml hierin gaat)
- vervolgens stuk fruit. Appel/Banaan/2kiwis/ bakje druiven net wat we in huis hebben en elke dag een andere. Hier drinkt hij ook water bij uit 1 van die 2 flesjes.
- als die wakker is uit z’n slaapje (soms doet hij die al niet meer) handje vol kikkererwten chips, wat snoeptomaatjes en komkommer en z’n beker gevuld met water.
- avond eten. Hij eet altijd met de pot mee. En echt grote porties als een volwassenen. Laten hem ook rustig 2 keer opscheppen als hij meer wilt.
Toetje is thuis een beetje kwark of Griekse yoghurt. Bij de oma’s een danoontje 😜
- melk uit 1 van z’n bekers en dan gaat hij naar bed.
Soms in de nacht wordt hij wakker en het enige wat hij dan accepteert is een beetje melk, dat geven we hem dan.
Als mijn man alleen met hem is geeft hij hem ook wel eens nog 1 sneetje brood als hij wakker wordt uit z’n middag slaapje.
Als wij niet tegelijk met hem eten (soms snacken wij ook) dan komt hij ook echt bedelen bij ons. Afhankelijk wat het is delen we vaak met hem.
Soms snackt hij tussendoor ook plakje kipfilet ofzo als we net de koelkast openen🤣
Andere snacks wat we geven rijstewafels, ontbijtkoek (die van kapitein kleine reepjes geven we hem) soms krentenbol, popcorn, druiven en blauwe bessen vinden we ook altijd makkelijk om tussendoor aan te bieden.
Hij is trouwens slank en lang dus het is echt niet dat hij dik wordt van al het eten
één jaar geleden
Wij beginnen smorgens met
1 boterham en beker thee
Tussendoor iets van een volkoren eierkoek, maisvingers of soepstengel
2 boterhammen tussen de middag met water
1 flesje 120ml melk voor slapen
Stuk fruit
Avondeten met ons mee, als we iets eten wat te.pittig is krijgt ze een potje
Soms yoghurt na
Flesje 150 ml melk voor naar bed gaan.
Probeer volkoren producten te geven, daarnaast eiwitrijke tussendoortjes want dat vult beter.
Volgens mij hebben ze tot een bepaalde leeftijd ook geen gevoel van vol/genoeg hebben gegeten
één jaar geleden
Reactie op Nb-
Hoi!
Toevallig laatst deze vraag gesteld aan het cb want onze dochter lij ...
Ah ok dat is goed om te horen! Ons zoontje is juist altijd een beetje onder het gemiddelde geweest omdat hij ook licht is geboren. Wij geven ook met name gezond eten met af en toe een uitzondering. Maar wel fijn dat ze het goed aangeeft dat ze vol zit, dat doet ons zoontje dus niet goed. Maar ik ga dan gewoon nog wat meer aanbieden, ik wil ook niet dat ie nog trek heeft maar die grens is best wel lastig qua te vol of genoeg.
één jaar geleden
Reactie op Bosje02
Mijn dochter sowieso wel een goede eter, maar heeft periodes dat ze heel ve ...
Ja zou zomaar weer een groei spurt kunnen zijn hier maar hij wil altijd wel eten als ie het ziet haha. Het hamsteren is herkenbaar, hier ook het geval haha.
Bedankt voor je duidelijke omschrijving! Ze eet dus flink goed met de pot mee ook zo te horen, goed hoor! Ik ga toch kijken of ik een soort van grens kan zien bij hem dat hij vol zit, vind het wel belangrijk namelijk dat hij genoeg krijgt en wil hem niets ontnemen (zolang het gezond is), maar moet even goed kijken naar de grens.
Ahh wat een mega schattige foto ook 🥰. Heerlijk met de handjes hihi
één jaar geleden
Kinderen hebben van nature eigenlijk een heel goed mechanisme en vaardigheid om te eten wat ze nodig hebben. Soms veel, soms weinig.
Begrens je hem altijd in wat hij mag eten? Ik kan me voorstellen dat zoiets juist er voor kan zorgen dat hij op andere momenten ‘hamstert’ omdat wij als mens biologisch gezien nog zijn ingesteld op hamsteren als we periodes van tekorten kennen (ik zeg niet dat je hem tekort doet hoor alles behalve). Een kindje lange tijd beperken in wat het mag eten terwijl het wel nog wil kan overmatig/grenzeloos eten in de hand werken op lange termijn. Dat is misschien wel goed om te weten.
Ik vind 230gr avondeten zo specifiek, waarom weeg je dit eigenlijk af?
Ik heb nog nooit gehoord over een kind op gram bepaald eten geven 🤔, heb je dat als advies gekregen van iemand?
Hier eet ze de ene dag als een bootwerker, de andere dag heel kieskeurig. Daarbij altijd nog een borstvoeding in de avond en één keer ‘s nachts.
Ze krijgt altijd eten naar vraag, wij beslissen wel wát er op het bord komt, maar zij bepaalt de hoeveelheid. Binnen de grenzen van wat wij gezond vinden.
één jaar geleden
Reactie op Smoezie
Hier ook echt een goede eter. Bij ons ongeveer zo:
- Smorgens 2 broodjes e ...
Dat is bij ons zoontje ook. Ik geef hem ook regelmatig wat extra hoor als hij hierom vraagt en ons zit eten (mits het enigszins verantwoord is). Dankje voor het delen in elk geval!
één jaar geleden
Reactie op Zopa
En ik moet zeggen dat het bij ons heel gemakkelijk is, als ze genoeg hebben ...
Oja dat is ideaal! Ik ga denk ik toch wat meer aanbieden om toch de grens te zoeken tussen teveel en genoeg. Jouw ‘schema’ komt wel redelijk overeen met die van ons, hij krijgt uiteindelijk altijd wat meer dan ik boven heb aangegeven. Ene keer ook wat meer melk enz
één jaar geleden
Reactie op Ang6
Wij beginnen smorgens met
1 boterham en beker thee
Tussendoor iets van een ...
Ja dat is zo idd qua producten. Ik vraag dat mij idd af qua vol gevoel. Toen ie heel klein was moesten we het echt bijna ‘dwingen’ qua melk om hem op gewicht te houden en nu is het tegenoverstelde haha.
één jaar geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Kinderen hebben van nature eigenlijk een heel goed mechanisme en vaardighei ...
Dank voor je reactie. Ik geef idd minimaal 230 gram en dat weeg ik altijd wel af, daarnaast krijg ie dan nog wel van ons wat of wat extra als het te zout oid is. Dus bovenstaand is wel schatting hoor. Op de opvang zeggen ze ook altijd dat hij zoveel eet en echt van tafel moeten halen soms want hij blijft maar doorgaan dus dat maakt me ook wel aan het twijfelen. Ook van anderen hebben we dit wel gehoord. We hebben hem regelmatig meer laten eten, met name qua avondeten is het eigenlijk lastig, en dan eet ie het gewoon op en dan in de nacht buikkrampen of spugen. Vorige week en die week ervoor ook nog gebeurt. Dus dan begrens ik hem wel op een gegeven moment, gezien hij ook alles naar binnen propt. Hamsteren heeft ie altijd al gedaan, ook toen we net begonnen met Rapley, maar hebben we nooit beperkt qua aanbieden grotere stukken. Hij wilde het ook al vroeg zelf doen. Maar je hebt verder helemaal gelijk hoor en zou juist willen dat ie het beter aangaf. Misschien is het bij ons gekomen toen ie als kleintje juist slecht aan de borst dronk en z’n flesjes dat we hem echt moesten wakker maken en steeds opnieuw moesten proberen ivm zn gewicht. Dus misschien heeft hij het niet goed geleerd van ons. Hoop niet dat we hem toen hebben beperkt in z’n voeding (al kon het toen niet anders). Vaak als ie nog eten ziet aan tafel wil hij ook maar als wij klaar zijn en hij gaat spelen dan is het ook prima. Dus twijfel soms of het dan honger/trek is. Maar ik ga het gewoon niet meer afwegen vanaf nu en echt even kijken wat er gebeurt, dan gaat het maar weer een paar keer mis.
één jaar geleden
Ik vind het best weinig wat je opnoemt? Onze dochter eet veel meer (en is gemiddeld op de groeicurve). Ik zou je willen meegeven: zolang er geen zorgen is over z’n gewicht of curve lekker laten eten hoeveel hij zin in heeft ☺️ voor jou makkelijk en je kindje leert dat eten er gewoon is en hij het kan nemen als die honger of zin in heeft .
Ter illustratie:
- ontbijt: havermout met appel/banaan en wat zaden. Of bananenpannenkoekjes. Of brood.
- tussendoor: fruit. Bijv. hele peer, hele banaan of zoveel druiven als ze wil. Of als we ergens heen zijn; een croissantje of broodje wat we daar halen.
- lunch: 2 a 3 boterhammen (ze laat wel veel korstjes liggen)
- flesje melk 120ml voor dutje
- tussendoor: nog wat fruit en/of een rijstwafel of cracotte
- avond eten met de pot mee (soms paar hapjes, soms bijna grote mensen porties)
- flesje 120ml melk voor bed
één jaar geleden
Reactie op Mandje000
Dank voor je reactie. Ik geef idd minimaal 230 gram en dat weeg ik altijd w ...
Kan me goed voorstellen hoor dat het lastig is! Zeker als het er op lijkt dat hij tot spugen aan toe zich vol kan stoppen.
Wat je omschrijft wat hij krijgt vind ik niet veel (ook niet weinig maar gewoon niet overdreven).
Als ik kijk naar wat onze dochter gisteren at:
- goed bordje havermout met pindakaas banaan lijnzaad en walnoten
- een hele banaan, een halve boterham pindakaas en 10-15 druiven
- stukken komkommer
- tosti zonder korstjes (die gooit ze weg 😂)
- 4 kleine spinazie pannenkoekjes en mandarijn, 3 maispuffs
- avondeten: met de pot mee; pasta. Bordje vol
- voor slapen nog borstvoeding
(En er zijn echt ook dagen tussen dat ze veel minder eet)
één jaar geleden
Ik zou misschien ook eens in de gaten houden of het spugen en de buikkramp niet komt na een bepaald voedingsmiddel. Want kan me bijna niet voorstellen dat een dreumes meerdere keren zichzelf zo vol eet dat hij moet spugen.
één jaar geleden
Reactie op Lappenpopje
Ik zou misschien ook eens in de gaten houden of het spugen en de buikkramp ...
Ja doen we ook. Hij heeft in het verleden heel veel krampen gehad en veel toestanden qua ontlasting. Maar ik heb hem net gewoon zoveel laten eten als ie wilde (tot we niet meer hadden haha) en hou het gewoon bij nu als ie spuugt. Maar dankje, dat is inderdaad iets om in de gaten te houden. Normaal spuugt ie nooit echt meer namelijk maar buik krampjes heeft ie nog wel af en toe, bij bepaalde voedingsmiddelen weten we dat al wel.
één jaar geleden
Hier ook een zoontje dat zich volpropt tot kotsen aan toe. Ik geef max per lunch 2 boterhammen en als avondeten gewoon niet meer dan wij eten. (Dus een normaal volwassen bord) we zijn gestopt met flesjes melk behalve met naar bed gaan omdat dat deel is van de routine dus durven we nog niet weg te laten maar dat is soms maar 90cc halfvolle melk omdat hij snachts vaak doorlekt ook (buikslaper)