22 Reacties
4 jaar geleden
Hier een dochtertje die ondertussen 22 maanden is.
Als baby had ik ook al het idee dat ze hooggevoelig is. Ik heb toen opzoeking gedaan maar eindelijk niet veel gevonden. Ik ben zelf hooggevoelig en merkte het zo wel snel bij haar op.
Ik denk dat prikkels vermijden niet de juiste boodschap is. Later in het leven: op school, verjaardagsfeestjes, of nog later als volwassenen zullen ze dit ook niet altijd kunnen vermijden. Ik denk het beter is om ze te leren wat het is en hoe ze het kunnen omarmen als iets moois.
Ik had heel veel hulp aan het boek van Eva bronsveld over temperamentvolle kinderen. Dit boek kan je maar pas echt toepassen vind ik vanaf 18 maand. Maar het nu lezen kan al helpen om je kind wat beter te begrijpen denk ik.
Ik denk dat het voor nu vooral zorgen is dat ze de prikkels op een rustige manier kan verwerken tijdens of nadien en de prikkels wat gedoseerd worden. Het eerste jaar met mijn hooggevoelige baby was vaak moeilijk. Je kan hen nog niet zo veel uitleggen natuurlijk.
Wat hier wat hielp was, rust en regelmaat en veel bij ons nemen.
Nog een tip.
Laat je zeker niet wijsmaken dat alles door hooggevoeligheid komt. Hooggevoeligheid is geen ziekte maar een karaktereigenschap die zo mooi is.
Als jij denkt dat er iets anders aan de hand is met je kindje moet je vooral je buikgevoel volgen. Hier huilde ze met momenten erg veel en er werd rap gezegd dat ze een huilbaby is, nergens tegen kan, gevoelig terwijl ze bv telkens oorontsteking had of tandjes.
Heel veel succes ♥️
4 jaar geleden
Hoi! Eens met de andere reactie hierboven; je inlezen in wat het is is fijn, het is zeker een mooie eigenschap! Al is het ook moeilijk om je kindje te geven wat het nodig heeft als het nog zo klein is hè? Wil die van jou ook graag alles zien om vervolgens overprikkeld te zijn?😅
Hier ook een gevoelige baby; wij zijn ook beide als ouders hoog sensitief dus we hadden het wel al snel door. Ik ben ook geen voorstander van alle prikkels maar vermijden, maar ik probeer wel meer rust momenten in te plannen en vind ik veiligheid ook heel belangrijk. En er zijn dingen waar ik hem expres niet mee naar toe neem (supermarkt bijvoorbeeld als het niet nodig is).
Een paar dingen die wij doen, misschien heb je er wat aan:
- Bij het betreden van een nieuwe ruimte of bij bezoek eerst even rustig ‘rond laten kijken’. Niet direct oppakken laten pakken door bezoek of heel druk voor het gezicht. Even rondlopen om te laten zien waar we zijn
- Dat harde huilen deed hij bij ons ook en heb ontdekt dat de overgang van spelen naar slapen soms te snel voor hem gaat. Bij de overgang van spelen naar slapen nemen we hem nu voor einde wakkertijd bij ons en doen we een ‘cooling down’, oftewel rustig laten worden door even met hem op een rustige plek te gaan zitten of in een rustige kamer wat rond te lopen.
- We leggen hem wakker weg en spelen dan altijd hetzelfde muzieknummer op. Duurt 8 minuten, heeft ie bijna altijd helemaal nodig om nog rustiger te worden en in slaap te vallen. Bij hard huilen pak ik hem op, wieg ik hem even rustig en leg hem weer neer. Net zo vaak als nodig is.
- Babymassage; voor de prikkel verwerking is veel aanraken (op de juiste fijne manier) goed. Kies hiervoor wel het juiste moment zodat het niet alleen maar nog meer prikkels zijn om te verwerken. Wat ik ook vaak doe is alleen zijn voeten of benen masseren of vastpakken.
- zelf zorgen dat je zo rustig mogelijk bent en goed geaard (oefeningen doen om steviger in je lijf aanwezig te zijn, dat voelt je kind en kan hij zich meer ontspannen)
- dansen; ritmische (geen super drukke) muziek aanzetten en samen dansen ontspant hij (ook goed timen)
Hoe ouder hoe beter je er mee om kunt gaan denk ik want je kunt steeds meer uitleggen. Veel aandacht blijven houden voor lichamelijk ontprikkelen. Uit je hoofd, in je lijf ☺️
Succes er mee!💕
4 jaar geleden
Bedankt Louanne en Anna voor jullie vele tips en handvaten. Zeker welkom!
Inderdaad zoals Louanne zegt.. ik blijf nog altijd het gevoel hebben dat ze niet enkel hoogsensitief is en maar dat er nog steeds iets niet goed gaat met haar melk. December was een maand met 10-12u gekrijs. Dan 3 weken beter met nutramigen en nu terug minder goed. Dus ik blijf denken dat er hier ook iets niet ok is!
Ik kijk al eens voor het boek :-)
Heeeeeel erg bedankt ♥️
4 jaar geleden
Badje met lavendel als ontspanning? Bij mijn dochtertje helpt het om haar hoofdje letterlijk 'te begraven' als ze rust wilt... Om een dutje te doen in de box overdag leg ik het voedingskussen tegen haar en ze draait er met haar hoofdje naar.... Om rustig te worden wanneer het schemert of donker is, gebruik ik de numsy.... Ook haar tuutje met beetje digimel.... Veel huid contact.... Na een drukke voor of namiddag let ik erop dat het thuis zeer rustig is.... Stille televisie,....
4 jaar geleden
Reactie op TNDVB
I ...
Jouw mama gevoel volgen..... Hier ook speciale melk, op voorschrift...
4 jaar geleden
Reactie op TNDVB
I ...
Ik zit met hetzelfde gevoel als jou. Zelfs met cooldown, weinig prikkels, babymassage, veel vastnemen,... lijkt hij nog steeds snel geïrriteerd. Ik kan hem bijna geen speelgoed aanbieden want na minder dan twee minuten begint hij te krijsen. Het lijkt dan alsof hij er nog mee wil spelen, maar begint dan te wenen terwijl hij verder speelt. Wil me er ook niet bij neerleggen dat het een huilbaby is. Als ik hem in een bepaalde positie vast neem, dan is hij super gelukkig en begint hij te babbelen en kan hij die prikkels wel aan. Ik denk dat mijn volgende stap (heb al veel geprobeerd) een chiropractor zal zijn. Wat heb jij nog zoal geprobeerd?
4 jaar geleden
Reactie op ElleBee
Ik zit met hetzelfde gevoel als jou. Zelfs met cooldown, weinig prikkels, b ...
Hier was ze de eerste 8 weken een droombaby. Rustig, veel slapen. Ik gaf borstvoeding tot 6 weken in combi met KV omdat ik onvoldoende productie had. Op 6 weken gestopt en op 8 weken is de miserie begonnen. Ondertussen zitten we aan melk nummer 8. Al allemaal geprobeerd; probiactol, protectis, Omeprazole, Bach druppels...
Ik ben gisteren bij een andere kinderarts geweest en die zei dat ik me niet gek moest laten maken dat baby's niet Hoogsensitief kunnen zijn... Als baby's veel huilen heeft dit altijd een oorzaak. Eindelijk voelde ik mij 'gelooft'. Ze is 20 weken en we zijn al 12 weken aan het zoeken.... Zoals Deborah schrijft hierboven volg je moedergevoel. Ik ben ondertussen ook om digimel gegaan en doe het een beetje op haar tutje als het krijsen begint en het houdt haar soms wel eventjes stil.
Het is Zooo moeilijk he?
4 jaar geleden
Reactie op TNDVB
Hier was ze de eerste 8 weken een droombaby. Rustig, veel slapen. Ik gaf bo ...
Dat zegt mijn gevoel dus ook, ik wil er mij niet bij neerleggen. Hier was het jammer genoeg van bij het begin al vrij intensief. Het begon met een hoge gevoeligheid voor krampen.
Ja, het is ook moeilijk om gelooft te worden he. Telkens als ik met hem buiten kom of er komt iemand op bezoek is hij vaak een droombaby. Moeilijk om dan geloofd te worden. Mijn vriend denkt soms ook dat ik er wat gevoeliger aan ben, omdat ik zelf ook hoogsensitief ben. Maar dat is het echt niet hoor. Het zal zeker niet helpen, maar hij is gewoon veel niet content. En een echte huilbaby is het niet, want het stopt telkens als ik hem help. Het is gewoon telkens opnieuw op zoek gaan naar wat kan helpen. En ik kan hem nu wel nog helpen, maar binnen een goede maand gaat hij naar de opvang en daar zullen ze hem niet zo nauwlettend opvolgen. Alhoewel hij zo luid weent, dat hij moeilijk te negeren valt 😅
4 jaar geleden
Reactie op TNDVB
Van waar ben je? Reflux en koemelkallergie zijn uitgesloten?
Hier is het i ...
Niet officieel uitgesloten. Maar dokter ziet er niet echt een reden toe. Voor reflux groeit hij goed en schreeuwt hij niet als hij weergeeft. Voor koemelkallergie weet ik het niet. Ik ben van Gent.
4 jaar geleden
Hier ook een hoogsensitieve baby net zoals de mama.
Onlangs wou ik baby spa uittesten. Het heeft nog geen 5’ geduurd, ze was hard ah huilen… ik voel me dan zo falen als moeder en ik hou mijn hart vast als ze naar de opvang gaat 😪
4 jaar geleden
Reactie op ElleBee
Dat zegt mijn gevoel dus ook, ik wil er mij niet bij neerleggen. Hier was h ...
Heel herkenbaar
4 jaar geleden
Reactie op chica de la luna
Hier ook een hoogsensitieve baby net zoals de mama.
Onlangs wou ik baby sp ...
Heb al van verschillende pediaters gehoord dat het best wel eens kan meevallen in de opvang. Maar ik snap je bezorgdheid volledig.
Wou dat ook eens uitproberen, maar mss toch niet dan.