5 Reacties

5 jaar geleden

Wat vervelend dat je je zo voelt! Stress is inderdaad niet goed. Mijn vriend rookt zelf al jaren. Gelukkig niet stiekem, maar wel dagelijks. Voor hem is dit even een momentje van rust na een lange dag werken. Is dit goed? Nee, totaal niet natuurlijk, maar elke dag een glas alcohol na werk ook niet. Over alcohol wordt vaak niet moeilijk gedaan, terwijl dit ook helemaal niet goed is en vaak men niet eens opvalt. Mijn vriend weet dat ik wil dat hij stopt en hij wil dit zelf uiteraard ook. Af en toe even roken vind ik niet erg, maar niet in de buurt van ons kind en ook zeker niet met die vieze geur. Gelukkig functioneert hij wel heel goed en wordt hij niet echt sloom of iets dergelijks. Ik merk wel dat als hij meer rookt, er vaak ook meer aan de hand is. Vaak komt roken ook door een bepaalde spanning. Ik zou vooral adviseren om met elkaar in gesprek te blijven. Waarom rookt hij? Wat zit hem dwars? Waarom heeft hij dat moment voor zichzelf even nodig? Hem constant controleren gaat niet werken. Je leeft dan onder constante spanning en dat levert stress op. Nogmaals praten, praten en praten! Succes meid. Blijf vertrouwen 🍀

5 jaar geleden

Probeer hem te helpen, en je vertrouwen zal wel een deuk opgelopen hebben. Geef hem een kans zichzelf te bewijzen aan jullie 2. En tuurlijk mag je best even flink boos zijn!

5 jaar geleden

Mijn man had dit met alcohol, toen ik hem net leerde kennen liep het soms de spuigaten uit. Ik heb hem een keer, notabene toen ik ziek boven op bed lag, beneden slapend op de grond in de hal aangetroffen met op zn bureau lege bierflesjes, de volgende ochtend wist ie nérgens meer van. Heel naar! Hij leek niet te begrijpen dat ik het een gevaarlijke situatie vond dat hij dagelijks 3/4 speciaal biertjes met gem 10% alcohol achterover sloeg en dat het voor mijn gevoel echt een verslaving was. Hij benoemde soms ook dat ie het nodig had om te ontspannen, dan ben je in mijn ogen fout bezig. Uiteindelijk tot een compromis gekomen, alleen in het weekend vr-zo mag hij drinken en doordeweeks niet. Als ie vakantie heeft mag hij van zichzelf weer dagelijks drinken, ik vind daar wel wat van maar goed toe maar. Inmiddels wel de ervaring dat ie niet meer van die uitspattingen heeft dat het té veel is. En er zijn periodes van stress dat hij weer meer drinkt, mijn antennes gaan dan direct weer op alert. Zal altijd blijven. Door deze situatie drink ik zelf eigenlijk nooit meer, de lol is er wel af als hij doorslaat. Zijn lastige dingen, probeer je vriend te helpen en ook jou grenzen aan te geven.

5 jaar geleden

dank voor de reacties, we gaan vrijdag met de huisarts praten om te kijken wat we kunnen doen en hopelijk kan de huisarts mij ook een beetje gerust stellen.

4 jaar geleden

zeker wat mee doen want het is niet "normaal" en iets wat bij em hoort want velen praten er luchtig over. Het beste zou zijn om er helemaal mee te stoppen want een beetje en hier en daar roken van wiet is iets wat makkelijk over gaat na een tijdje tot meer gebruik. En voor iwmamd die rookt... tsja wat is veel? en zeker als je lichaam het gewend is en meer aan kan, is weinig misschien wel meer dan je denkt... heel veel succes!