9 Reacties
4 jaar geleden
Dit heeft mij erg geholpen;
Een zoutwaterbad wordt vaak ingezet bij borsten die ‘’op slot zitten’’ (vastzittende stuwing), een verstopt melkkanaal of een borstontsteking die niet door drinken en masseren loskomt. Het is een dompelbad in zout water (30 gram zout per liter water). Hiervoor gebruik je zeezout (al dan niet met kruiden of etherische oliën) of Magnesium zout (Epsom zout) opgelost in kokend water. Voeg koud water toe tot de oplossing een net verdraaglijke temperatuur heeft (als een heel warm bad). Laat dan de betroffen borst in de kom met de zoutoplossing hangen. Als de borst door en door warm is, iets omhoog komen en de borst enkele keren van boven naar beneden masseren. Herhaal dit enige keren of zolang het water warm blijft. Spoel het zout van de tepel en tepelhof, dep de borst droog en gebruik de kolf of voed je kindje. Masseer de borst vanaf achter de verstopping in de richting van de tepel tijdens het kolven of voeden. Indien de verstopping niet is opgelost, verwarm het zoute water dan opnieuw en herhaal het borstbad, gevolgd door stevige massage en kolven met de hand op de verstopte plaats.
4 jaar geleden
Oei, niet fijn. Ik heb de hele mikmak gedaan omdat ik meerdere keren wel borstontsteking kreeg, dat wil je echt niet:
Ibuprofen spiegel 3x per dag ten ontsteking
Lecithine (baat het niet, dan schaaf het niet)
Phytolacca-Decandra-D6- van VSM
Dagelijks masseren na een heet bad of lange hete douche…niet te hard want dan kan het erger worden
Elke 2 uur proberen te kolven/voeden
Antibiotica werkt wel bij een echte ontsteking met koorts, dan moet je wel…. Maar niet echt aan te raden met kans op spruw bij je kleine.. en dat verhoogd de kans weer op een borstontsteking. Als het enig sinds lukt zonder antibiotica… maar met koortsaanvallen moet je gewoon… je voelt het wel aan je lichaam
4 jaar geleden
Ik zou ook een lactatiekundige inschakelen, ik lag uiteindelijk een week in het ziekenhuis en moest geopereerd worden aan een borstabces.. terwijl het bij mij ook begon met een verstopping terwijl ik me verder nog goed voelde. In het ziekenhuis zeiden ze wel dat je baby een betere pomp is dan een kolf. En ze hebben heel veel geprobeerd te masseren ook tijdens het voeden.