21 Reacties

4 jaar geleden

Ik geef borstvoeding en slaap met mn dochtertje samen. Ik merk het wel heel erg Ipv 2/3 keer per nacht wakker nu wel 5/6 keer .

4 jaar geleden

Ik heb bij mij vorige kindjes daar nooit iets van gemerkt. Maar nu bij nummer drie wel. Ik geef borstvoeding maar doe niet aan co sleeping. Hij sliep met twee maanden door, maar sinds hij vier maanden is komt hij nu weer voor nachtvoeding (en). Wel is het voeden en weer doorslapen hoor, dus hij is niet ieder uur wakker of zo

4 jaar geleden

Ik merkte de slaapregressie heel erg bij mijn zoontje, veel wakker, niet in slaap komen etc. Gelukkig is het intussen een stuk beter, alleen de dutjes overdag nog niet zo. Ik geef ook borstvoeding en mijn zoontje slaapt naast mij in een cosleeper

4 jaar geleden

Ik heb m zeker wel gemerkt, nu sinds een week ongeveer weer stuk rustiger (ze is 20 weken). Maar ze slaapt naast mij in de cosleeper en niet in mijn bed. Ik deel je vermoeden dat je misschien er minder van merkt als ze bij je in bed slapen (met open bar). Ik trok dat lichamelijk nog niet in maternale houding, gaat nu steeds beter dus afgelopen week paar keer gedaan en dan verloopt de nacht heel wat rustiger voor m’n gevoel, maar kan uiteraard toeval zijn. Maar naast de nachten had ik nu voor het eerst ook overdag wel ‘sprongetjesgedrag’ wat ik eerdere momenten niet heb gezien bij haar.

4 jaar geleden

Ik heb het ook echt flink gemerkt! 2 pittige weken, een week rustig, maar nu al weer 2 nachten ellende 😬. Geef fulltime bv en baby slaapt naast ons bed in ledikantje en soms tussenin na een nachtvoeding. Ik denk ook dat je er misschien minder van merkt als je samen slaapt. Denk dat het zeker nog heftiger is voor mensen waarbij de baby snel op eigen kamer ligt en je telkens uit bed moet stappen. Volgens mij is deel van de slaapregressie ook dus verandering van processen in het brein maar wordt bij het wakker worden ook de kamer ‘gescand’ of het nog veilig is. Slaap je samen; dan zal een baby misschien net zo vaak wakker worden, maar wss minder van zich laten horen omdat ze bij je slapen en je direct voelen. Maar misschien praat ik nu onzin 😂

4 jaar geleden

Ik geef borstvoeding en ze ligt naast me in de co sleeper, slaapregressie is 7 weken geleden begonnen... ze wordt elk uur wakker.. 😭

4 jaar geleden

Ons zoontje is 19weken. Sinds deze week iets heftiger, sliep tot 14 weken door maar kwam hierna paar keer voor nachtvoeding. Afgelopen 3 nachten om de 1-2u. Hij slaapt in de cosleeper naast ons. Maar nu vind hij het terugleggen soms niet heel prettig, dus nu soms tussen ons in na een voeding! Dus lijkt echt wel de slaapregressie te zijn..

4 jaar geleden

Hey, ik heb enkele maanden geldig een documentaire gezien over opvoeding enzo. Een kinderpsychiater die haar eigen psychiatrische afdeling voor baby’s en kinderen heeft was aan het woord. Ze zegt dat het ideaalste is dat je een jaar thuis blijft na de bevalling met het kind. (“Wij verdienen geen kinderen, kinderen verdienen ouders”) . Dus het gaat er om dat je je kind zijn of haar behoefte volgt tot 1 jaar. Maar natuurlijk is da in het leven van vandaag als werkende ouders moeilijker.

4 jaar geleden

Ik geef ook borstvoeding (nu 22 weken) en ons zoontje slaapt in co sleeper en ons bed. Na 6 weken afschuwelijke nachten hebben we de co sleeper wat verder in de kamer gezet zodat ik niet op elk kreuntje reageer. Helaas zijn de slechte nachten hier nog zeker niet voorbij. Tot 14 weken was het een super goede slaper.. 🤷‍♀️

4 jaar geleden

Ik geef volledig borstvoeding en mijn baby (20 weken) slaapt in de co sleeper. Ze wil nog steeds om de 3 uur aan de borst. Dat is nooit anders geweest. Verder merk ik niets

4 jaar geleden

Mijn zoontje (19,5 week) slaapt in de cosleeper naast mij. Sinds begin februari wordt hij elke 1,5-2 uur wakker (voorheen 3-4 uur), echt naar maar ik kan er wel mee leven. Ik leg hem dan meteen aan en meestal slaapt hij meteen weer verder. Helaas heeft hij ook nachten waar hij het nodig vindt om te gaan lopen keten/kletsen/spelen (met de rand van de cosleeper 🤦🏼‍♀️) en dan duurt het minimaal een half uur voor hij weer slaapt. Wat baal ik op zulke nachten van de nutteloze tepels van mijn man haha, ik heb hem wel eens naar beneden gestuurd omdat ik het zo frustrerend vond haha. Gelukkig vond hij dit niet erg en snapt hij mij wel. Wat ik bizar vind is dat ik het op zich best goed aan kan, behalve die keet-nachten dat is niet leuk. Ik heb het idee dat het wel wat beter wordt, z'n eerste blok slapen is nu weer 3 a 4 uur en die daarna 2 a 3 uur (ipv 1,5 a 2 uur). Ik hoop dat langzamerhand de nachtelijke blokken ook beter worden.

4 jaar geleden

Dank voor jullie reacties! Ik zie dat ook bv en room-sharing babies flink last kunnen hebben van de slaapregressie! En misschien zit de mijne ook in die regressie, maar merk ik dat niet, omdat wij naast elkaar slapen inderdaad. Wat ik wel gemerkt heb is dat hij in de nacht steeds dichter naar mij toe kronkelt (hij ligt in zn slaapzak)! Dat zal wel het zoeken naar veiligheid zijn die Pannekoekplantje benoemde 🤔, maar ik krijg het hartstikke warm van zijn warme lijf! Dus ik leg op zijn heuphoogte een opgerolde doek tussen ons in.

4 jaar geleden

Niets van gemerkt hier! Ze slaap al vanaf 10/11 weken iedere nacht van 19:00 tot 6:00. Eerst met BV en nu sinds een paar weken met flesvoeding. Heb geen enkel verschil gemerkt overigens. Ze slaapt wel bij ons op de kamer (maar de eerste uren dus wel alleen, want wij gaan niet om 19:00 naar bed natuurlijk).

4 jaar geleden

Hier ook bv en cosleepen. Heb er snachts ook niet veel last van, hopen dat het zo blijft! Overdag wel door korte slaapjes en soms veel moeite om in slaap te krijgen terwijl hij al vrij snel zelfstandig in slaap kon vallen. Sommige nachten werd hij inderdaad wel wat vaker wakker maar sliep hij door zodra ik zn speen in deed. Oja en hij komt sowieso nog wel 2 a 3 keer voor voedingen maar dat is niets nieuws.

4 jaar geleden

Ons meisje sliep na zes weken van 7 tot 7 met een nacht voeding. Rond vier maanden krijgen we corona en de slaapregressie zal toen ook begonnen zijn want vanaf dat moment concert drie keer per nacht. Ze slaapt ook naast mij in de co slipper dus het is aanschuiven en terug schuiven. Het verbaast me hoe goed ik het er nog op doet maar energie. Maar er zijn wel nachten en voedingen dat ik het ook behoorlijk zat ben. Ik heb echter onlangs een stuk gelezen dat het heel goed voor de hersenen is om geen constante aanvoer van voeding en daarmee suikers en bepaalde vetten te hebben. Dus die lange nachten doorhalen zonder voeding kunnen wel als ze dat zelf aangeven maar het is heel normaal als ze het nog doen. En dus blijkbaar goed voor de hersenontwikkeling. Ik zal kijken of ik de link nog kan vinden

4 jaar geleden

Hier slaapt ze na de nacht voeding overigens ook gewoon meteen weer door soms bij ons in bed en soms in de co slipper

4 jaar geleden

Zoontje van 20 weken, bv en cosleeping. Enige wat ik gemerkt heb is dat hij een week ineens 2x per nacht voeding wilde in plaats van 1x. En een paar keer wakker en diepgaande gesprekken met zichzelf s nachts. Allemaal heeeeel goed te overzien. Geen huilbuien of slapeloze nachten. Ik zag echt als een berg op tegen die periode van slaapregressie. Het is me alles meegevallen. Overdag slaapt hij vanaf geboorte al slaapjes van 30 tot 45 minuten, dus dat kon al niet veel korter 🤣

4 jaar geleden

Wat interessant dit zeg. Leuk!

4 jaar geleden

Wauw, heel interessant om te lezen zeg.