47 Reacties
2 jaar geleden
Ik herken je gevoel heel erg. Onze dochter is nu ook ruim een jaar. Ik had altijd een soort ideaalbeeld van twee of drie kindjes, maar twijfel nu wel. Het lijkt me nog steeds geweldig, maar ook erg zwaar. Daarnaast vind ik dat we allemaal wat minder onze oogkleppen op moeten houden wat betreft het klimaat.. Ik wil niemand een vervelend gevoel geven, maar het is nu eenmaal zo dat een kind krijgen een van de slechtste dingen is die je kan doen voor het klimaat. Ik vind het erg lastig en weet het ook niet…
2 jaar geleden
Ik ben nu 25 weken zwanger van mijn tweede kindje. Mijn zoontje is 15 maanden als mijn dochter geboren wordt. De zwangerschap valt me tot nu toe reuze mee! Ik ben wel heel angstig voor het eerste halfjaar met twee kindjes. Het eerste halfjaar met mijn zoontje was namelijk ontzettend zwaar 😱 Toch ben ik aan de andere kant heel blij met deze zwangerschap en kijk ik ook uit naar de komst van mijn dochtertje 🥰 een beetje gemengde gevoelens (deze zwangerschap was niet gepland, zo snel)
2 jaar geleden
Hi, wij willen tzt nog wel een 2e en afhankelijk van de zwangerschap en de combi van 2 kinderen misschien een 3e. Ik ben hierin heel egoïstisch, ga er ook niet over in discussie, maar ik kijk daarbij niet naar het klimaat. We proberen in ons dagelijks leven echt wel op te letten (niet elke dag vlees, plastic vrije badkamer, afval scheiden, fiets ipv auto etc) maar een grote beslissing als kinderen laat ik niet afwegen van klimaat. Zolang schiphol en tata steel ongelimiteerd mogen uitstoten omdat het qua belasting vervelend wordt als we hun beperken en we selectief 1 sector het erg moeilijk maken, ben ik niet overtuigd dat de klimaatverandering eerlijk word aangepakt... we moeten nu ook niet de heilige boontjes worden natuurlijk
2 jaar geleden
Momenteel voelt het compleet met zijn drieën. Mijn man wil heel graag nog een kindje later, maar vanuit praktisch oogpunt en mijn gezondheid nu niet. Wij zouden dit verstandelijk pas opnieuw willen heroverwegen als onze dochter twee jaar is.
Echter mijn zusje is vandaag bevallen en ik mocht mijn nieuwe nichtje vast houden vanavond en ik smelt😍🥰, dit kriebelt verschrikkelijk. Maar verstandelijk blijf ik bij de huidige keuze.
Ik vind het wel eens lastig omdat we door onze familie erg onder druk worden gezet voor een tweede en zelfs de arts op het kinderspreek uur ging er ook vanuit en probeerde me over te halen met dat een tweede bevalling vaak veel makkelijker gaat.
Ik vind het wel lastig dat meerdere mensen in onze familie mij een schuld gevoel aanpraat omdat mijn kind nu een enigs kind is en dat vinden ze blijkbaar erg sneu. Terwijl Ik een vrolijk sociaal kind heb, die bovendien genoeg neefjes en nichtjes heeft om mee te spelen.
2 jaar geleden
Er zijn verschillende onderzoeken en bronnen te vinden. Daarin wordt ook gezegd dat het natuurlijk niet realistisch is om te zeggen dat mensen geen kinderen (meer) mogen krijgen of iets dergelijks. Dat zeg ik ook helemaal niet, het blijft ook een ethische kwestie. ‘Erom lachen’ zoals Jenniferm zegt vind ik echt raar om te zeggen.
Ik hoef er ook niet over in discussie te gaan en ik zeg ook helemaal niet dat we geen kinderen meer moeten krijgen. Sterker nog, in mijn bericht gaf ik juist aan hier heel erg mee te zitten en te twijfelen. Dat geeft aan dat ik het lastig vind, ook graag nog een kind zou willen, maar ook niet zo goed weet hoe een afweging te maken. Een kind krijgen is altijd een egoïstische keuze (je maakt de keuze voor jezelf, niet voor je kind, want dat kind is er nog niet) en dat is ook helemaal niet erg!
Feit blijft dat mensen (in het westen) heel veel CO2 uitstoten (zo’n 10 ton p.p.p.j.), door kleding te dragen, te eten (ook als je geen vlees eet), te wonen, deel te nemen aan het verkeer (ook ov) etcetera. De wereldbevolking groeit en dat is daarom dus slecht voor het milieu.
Volgens mij is dit ook wat Kattenmeisje aangeeft in haar post waarmee ze dit topic startte (maar corrigeer me vooral als dat niet zo is).
2 jaar geleden
Mocht je bronnen willen lezen, zoals hierboven gevraagd werd: https://news.cornell.edu/stories/1999/09/miserable-life-overcrowded-earth-2100
https://www.quest.nl/natuur/milieu/a31034186/geen-kinderen-milieu-klimaatverandering/
https://www.quest.nl/natuur/milieu/a31034186/geen-kinderen-milieu-klimaatverandering/
2 jaar geleden
En nogmaals, ik probeer mensen niet te overtuigen ofzo. Ik probeer alleen te informeren en geef maar aan dat dit speelt en bij sommigen een overweging kan zijn.
2 jaar geleden
ik heb ook rammelende eierstokken hoor. wij hebben de wens voor 2 kindjes en ik wil ons gezinnetje compleet hebben 💚 we hebben net een huis gekocht dus er staat een kamertje klaar al. onze dochter is ook heel erg van het samen spelen en delen. ze is dol op andere kindjes en vind het allemaal heel interesant. ik gun het haar dan ook zo.
het enige wat ik doodeng vind is de zwangerschap zelf. ik had een hg zwangerschap en daardoor ook in een postnatale depressie gekomen. dat wil ik echt niet nog een keer. en deze keer heb ik dan al een kleintje rondlopen.
2 jaar geleden
Ik snap haar wel. Ik vind het niet echt iets om te lachen hoor.
De wereld wordt steeds voller en met de aarde gaat het steeds slechter, dus afwegen in hoeverre je hier aan wilt bijdragen of niet, is wat mij betreft wel belangrijk.
2 jaar geleden
Reactie op Kattenmeisje
Ik snap haar wel. Ik vind het niet echt iets om te lachen hoor.
https://ww ...
Oo dit was bedoelde als reactie op je jenniferm
2 jaar geleden
Reactie op faatoktober
Er zijn verschillende onderzoeken en bronnen te vinden. Daarin wordt ook ge ...
Ja precies! En ik ben ook echt geen heilig boontje, want heel stiekem zou ik er misschien wel drie willen oeps🙈🙃 en ik veroordeel mensen die meer kinderen krijgen ook echt niet. Het is een natuurlijk gevoel denk ik om je te willen voorplanten maar aan de andere kant zit bij mij ook de zorg en de angst waar dit heen gaat. en dat maakt t juist zo lastig.. Het was niet mijn bedoeling hier een klimaattopic van te maken (daar zijn genoeg andere fora voor). Maar wel even benieuwd hoe dit wel of niet speelt en oprecht geïnteresseerd jullie meningen en er ervaringen te horen.
2 jaar geleden
Reactie op Spoof
Ik merk dat het bij mij ook begint te kriebelen, maar die kleine net een-ja ...
🙌🏻 I feel you.. hier ook een nachtbraker. Nog zeker drie keer per avond/ nacht er uit.
2 jaar geleden
Reactie op Spoof
Ik merk dat het bij mij ook begint te kriebelen, maar die kleine net een-ja ...
Jep.. dit houdt ons ook t meest tegen nog