23 Reacties

één jaar geleden

Zeker niet pro-zuivel hier. Er schuilt veel leed achter. Wij eten zelf plantaardig, onze dochter voeden we voor nu vegetarisch op. Ze krijgt thuis af en toe wel wat kaas of iets te eten waar wat zuivel doorheen zit. Niet nodig, maar voelt voor ons nu goed. Mede om eventuele allergie tegen te gaan en ook omdat we vinden dat ze dit straks zelf mag bepalen met de informatie die ze dan ook kan begrijpen. Je kan een kindje meer dan prima plantaardig opvoeden, mits je gevarieerd en volwaardig aanbiedt natuurlijk. Maar, dat geldt net zo goed voor een omnivoor dieet. Zuivel is dus echt niet noodzakelijk, een volwaardig dieet is nodig 😊. Als jij je er niet goed bij voelt zou ik niks veranderen in wat je nu geeft. Je zou bv door ontbijt plantaardige melk met toegevoegde vitamines kunnen doen? Of gewoon plantaardige beker melk?

één jaar geleden

* en kleine toevoeging wij suppleren dus wel vitamines: D, b12 en omega3. Dat wordt bij (overwegend) plantaardig wel aangeraden. Je kan altijd lid worden van de Vegan Kids Facebook. Zit veel kennis 👍🏼

één jaar geleden

Ja, hier een mama die volledig plantaardig eet, mijn dochter van 15 maanden in principe ook (papa is niet vegan). Hier geen zuivel. Heel soms wat amandel-/haver- of kokosyoghurt. Erwten 'melk' doe ik soms door papjes of baksels. Maar verder niet veel hoor. Is inderdaad niet nodig. De adviezen zijn gewoon cultureel gebonden. Nederlanders eten nu eenmaal veel zuivel, maar bijvoorbeeld ook veel brood. Bij ons werd door het consultatiebureau gezegd dat we meer brood moesten geven. 'Want dat is nodig.' Maar zodra je verder vraagt dan weten ze zelf ook niet veel meer dan de schijf van vijf eigenlijk (ik vind dat dus best frustrerend). Wat geef ik haar dan wel te eten? Heel veel smoothies (met spinazie of boerenkool), tofu (zit veel calcium in), verschillende soorten granen pap, gepofte granen om zo te snacken, (spelt, boekweit, quinoa kan je zo in de AH kopen), Oh en ik gooi vrijwel overal wel gehakte noten, hennepzaad, lijnzaad of chiazaad over. Denk dat die kleine hier echt voldoende voedingsstoffen krijgt ☺️👍 P.s. zitten nu wel in een fase van weer drinken als een soort newborn haha. Dus hier drinkt ze dan wel weer veel meer borstvoeding de laatste tijd. Lang leve weer een cyclus hebben 🩸 doorkomende tanden🦷

één jaar geleden

Heel herkenbaar! Helaas moeten stoppen met borstvoeding en n baby die echt nog verslaafd is aan melk, hier dus toch de nutrilon maar aanschaft, daar zitten tenminste nog vitamines in, een gewoon glas koemelk komt er hier niet in ...

één jaar geleden

Nee wij doen dat ook niet om zowel ethische als milieu redenen. Alsnog krijgt ze soms wel een bakje hoor, maar meestal eet ze soja yoghurt of drinkt ze plantaardige melk in een smoothie bv. Ik denk idd ook dat het enorm cultuur gebonden is dat wij gefixeerd zijn op zuivel.

één jaar geleden

Reactie op Spoof

Ja, hier een mama die volledig plantaardig eet, mijn dochter van 15 maanden ...
Off-topic: ze moet hier dus echt niks hebben van smoothies 🙊! Wilde jouw dochtertje dat wel direct? Het lijkt me af en toe zo fijn omdat ze nu echt kieskeurig wordt met eten in deze fase. Gelukkig gaat de tofu en tempeh er nog in als een gek 😬

één jaar geleden

Qua toetjes s avonds hebben wij de bakjes van gerber, eigenlijk een soort smoothie. Is een groot feest na het eten 🤪

één jaar geleden

Hier ook veelal plantaardig (behalve op de opvang). Dochter drinkt haver of erwten melk

één jaar geleden

Reactie op Spoof

Ja, hier een mama die volledig plantaardig eet, mijn dochter van 15 maanden ...
Kijk, handig zulke 'eet-spiratie' aan snacks enzo:) Fijn om te lezen dat er meer zo over wordt gedacht. Ergens weet ik dat natuurlijk al wel, maar het zit inderdaad in onze cultuur dat mensen er van alles van vinden! Moet ik me niks van aantrekken, maar soms makkelijker gezegd dan gedaan;) Vandaag bij CB geweest en ze groei in lengte en gewicht gaat hartstikke prima. Dus geeft mij weer een zetje om mijn eigen gevoel meer te volgen en de zuivel wat meer los te laten en me voor mijn dochter (en ook weer wat bewuster voor mezelf) te kiezen voor plantaardige keuzes. Smoothies word ik ook wel enthousiast van. Moet alleen even zoeken naar tijd en energie om dat uit te voeren 😅

één jaar geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Off-topic: ze moet hier dus echt niks hebben van smoothies 🙊! Wilde jouw d ...
Nee? Oh hier is ze dol op smoothies! Met 8 maanden kwam ik erachter dat ze ineens uit een rietje kon drinken ook haha. Ze keek het denk ik af? Ze begint nu wel voorkeuren te hebben hoor. Een cacao smoothie met courgette en dadels gaat er keihard in. Maar van de boerenkool smoothie vanmorgen nam ze een teug en zei ze serieus 'Neeeee' 🤣👍 Dus ik merk die kieskeurigheid ook zeker nu. Lang leve tofu en tempeh. Hardstikke voedzaam ook 🙌

één jaar geleden

Over die smoothies trouwens... bieden jullie dat dan aan met een rietje of gewoon uit een beker?

één jaar geleden

Reactie op Whats In A Name

Kijk, handig zulke 'eet-spiratie' aan snacks enzo:) Fijn om te lezen dat e ...
Leuk als activiteit met je dreumes samen! Alles 1 voor 1 in blender/beker gooien. Ondertussen wat proeven, voelen en snoepen. 😊 Als ik bv spinazie pannenkoekjes maken dan mix ik alles eerst in de blender en ze vindt het hier heel leuk om dan spinazie blaadje voor blaadje er in te gooien etc. Je bent zo 15 min en een leuke activiteit verder haha!

één jaar geleden

Leuk als activiteit met je dreumes samen! Alles 1 voor 1 in blender/beker g ...
Dit kan ik me goed voorstellen! Hier is de activiteit om slablaadjes in een vergiet te gooien (en er weer uit halen en er weer indoen en nog 10x hethalen;)) ook een grote hit :) Maar spinazie pannenkoekjes klinkt goed.

één jaar geleden

Ik zag trouwens dat er ook een aantal tofu en tenpeh geven. Ergens eens gelezen dat volgens mij tempeh voor kleine kindjes nog niet zo verstandig is. Iemand zich hier al eens in verdiept?

één jaar geleden

Iemand hier tips voor een fijne plantaardige yoghurt die lekker voedzaam is en ook echt lekker? 🙂

één jaar geleden

Reactie op Whats In A Name

Ik zag trouwens dat er ook een aantal tofu en tenpeh geven. Ergens eens gel ...
Waar heb je dat gelezen? Nog nooit gehoord. Ik volg altijd solid starts, gewoon vanaf 6 maanden aan te bieden. Ze vindt het hier heerlijk! Net als gebakken tofu met een pinda sausje 😊

één jaar geleden

Reactie op Lappenpopje

Iemand hier tips voor een fijne plantaardige yoghurt die lekker voedzaam is ...
Tja ik doe er vooral dingen doorheen die het voedzaam maken: heel fijngemaakte nootjes, lijnzaad, hennepzaad, pompoen/zonnebloempitjes fijnmalen enzo. Die maken het dan gelijk wat compacter en makkelijker te eten. Ik heb altijd de kokosyoghurt van Abbot Kinney. Die vindt zij erg lekker (en wij ook: eten het wel maar zo’n 2x per week want is erg duur haha!)

één jaar geleden

Tja ik doe er vooral dingen doorheen die het voedzaam maken: heel fijngemaa ...
Oh ja die ken ik, die is heerlijk maar duur ja! 😅 Maar idee uiteraard dingen er doorheen doen om het voedzaam te maken! Ik ga eens experimenteren.

één jaar geleden

Zolang je voldoende varieert in het dieet is zuivel niet nodig (met noten en groente kan je veel vervangen), sterker nog koemelk heeft fysieke gezien voor veel mensen nadelige effecten. Buiten Europa wordt zuivel veel minder geconsumeerd tot helemaal niet. Sterker nog Europeanen hebben zich grotendeels aangepast om zuivel van een andere diersoort te kunnen verwerken, maar dat is een andere discussie 😅. Mijn dochter, Ik zelf en meerdere mensen aan mijn kant van de familie hebben verschillende mate van kma. Praktische gezien, heb je aan havermelk, kokosmelk goede alternatieven, sojamelk zou ik minder aanraden omdat het van ongefermenteerde soja is gemaakt, die tenzij biologische is vaak ook genetische gemodificeerde soja bevat (hier zijn veel nadelig uitkomsten voor gevonden bij dierproeven) bij regelmatig gebruik invloed heeft op de hormoonbalans met name bij mannen omdat het phyto-oestrogenen bevat. Met noten en groente zoals boerenkool en spinazie kan je al een hoop mineralen binnen krijgen buiten zuivel om.

één jaar geleden

Ik ben het helemaal met je eens, ik geef hem vaak een bakje soya yoghurt als toetje (sinds kort, eerst kreeg hij nooit toetjes maar hij heeft nu meer trek) of bij de lunch. Daarnaast ochtend en avond borstvoeding. Volgens een kinder diëtiste die ik laatst om raad had gevraagd is dit genoeg icm borstvoeding. Ik weet dat hun op het kdv wel melk of yoghurt krijgt maar dat hou ik dan niet tegen.