19 Reacties
3 jaar geleden
Geen ervaring mee met mijn eigen kind maar op de opvang waar ik werk geven we de kinderen die geen gewone melk mogen rijstemelk. In vergelijking met haver of soja melk valt dit erg in de smaak. Misschien niet precies het antwoord wat je zocht maar misschien heb je hier ook wat aan 😋🤭
3 jaar geleden
Reactie op Mvonk18
Thanks!! Ik dacht alleen dat rijstemelk onder de 4 jaar niet gegeven mag wo ...
Klopt, rijstmelk inderdaad niet geven:
https://opdegroei.be/2018/03/24/welke-plantaardige-melk-past-koemelkvrij-dieet/
Verder nog geen ervaring ;)
3 jaar geleden
Ik geef havermelk. Maar je kan ook voor amandelmelk kiezen hier is de havermelk cacao favoriet maar je kan ook gewone pakken. Meestal raden ze aan of de barista of met extra calcium omdat daar iets meer vet en kalk jn zit
3 jaar geleden
Reactie op happy96
Klopt, rijstmelk inderdaad niet geven:
https://opdegroei.be/2018/03/24/we ...
Oh oeps, dat wist ik niet! Ik ga dat eens even doorsturen naar de manager bij ons 🙈
3 jaar geleden
Ik zou vooral goed kijken naar de voedingswaarde van de verschillende alternatieven - de meeste plantaardige soorten "melk" zijn namelijk qua voedingswaarde absoluut niet een goede vervanging van koemelk. Meestal bevatten deze melksoorten amper calcium en eiwit en is er suiker aan toegevoegd. Het loont dus echt om de voedingsetiketten op de foto te zetten en naast die van melk te leggen om een goed alternatief te vinden (hint: soja lijkt het meest).
3 jaar geleden
Yes, hier straks ook geen koemelk.
We zijn nog niet begonnen, ze krijgt nog borstvoeding.
Het is goed om naar de voedingswaarden te kijken van de melk.
Rijstmelk, amandelmelk, havermelk. Allemaal niet geschikt (los van een keer door de havermout of pannenkoeken). Weinig voedingswaarden en te weinig vet.
Wat wél goede keuzes zijn: Oatly haver barista of de Alpro soja groeimelk!
3 jaar geleden
Reactie op MC6
Mag ik vragen wat jullie redenen zijn om niet voor koemelk te kiezen? Puur ...
Dierenleed. Om die reden drink ik het zelf ook niet 😊
3 jaar geleden
Reactie op MC6
Mag ik vragen wat jullie redenen zijn om niet voor koemelk te kiezen? Puur ...
Koemelk is gewoonweg niet goed voor een mens, achterhaalde theorie vanuit vroeger. Ik kreeg zelf ook altijd huidproblemen vanwege zuivel. Daarnaast is melk bestemd voor een kalf en niet voor een mens. Tot slot sta ik niet achter de manier hoe melk wordt geproduceerd, aldus het dierenleed (bijv. Kalf na geboorte bij de moeder vandaan halen)
3 jaar geleden
Hier ook geen koemelk.
Luna krijgt nu nog borstvoeding maar zo af en toe gooien we Alpro Soja Groeimelk door de smoothies. We gebruiken ook nog wel eens ongezoete normale sojamelk.
De reden bij ons is gezondheid, dierenleed en milieu. Ik zou precies geen reden kunnen geven om wel voor koemelk te kiezen.
Mocht je er echt geïnteresseerd in zijn, raad ik je aan om het boek “Ooit aten we dieren” te lezen. Daar leggen ze alles fijn in uit en schetsen ze ook een prachtige wereld waarin dierenleed niet meer de norm is.
3 jaar geleden
Mag ik vragen waarom er zo nodig melk gedronken moet worden? Wat zit er in wat je niet uit andere voedingsmiddelen kan halen?
Ik geef ook nog borstvoeding en ben nog lang niet van plan om dat te stoppen ofzo. Zelf eet ik volledig plantaardig.
Ik zou overigens Alpro groei melk niet echt adviseren. Zit naar mijn smaak te veel suiker aan toegevoegd. Wat ik wel nu af en toe gebruik in recepten is erwten melk van de Appie. Zonder die suikers en toch veel voedingswaarden!
3 jaar geleden
Reactie op Spoof
Mag ik vragen waarom er zo nodig melk gedronken moet worden? Wat zit er in ...
Oh kijk goed punt van die groeimelk. Ik zag die op Vegan ouders FB langskomen als goede optie, maar geef zelf nog niks daarvan, ik wist niet dat daar toegevoegde suikers in zitten (waarom ook echt?? 🤨 Haha).
3 jaar geleden
Reactie op Spoof
Mag ik vragen waarom er zo nodig melk gedronken moet worden? Wat zit er in ...
Ik denk dat het voor heel veel mensen echt lastig om een goed gebalanceerd plantaardig dieet voor hun kinderen samen te stellen - en melk wordt zo hard gezegd door alle instanties dat kinderen dat dat nog nodig is, dat men een vervanger zoekt.
Onder de streep moet je je eigenlijk sowieso verdiepen in voeding en wat een kind nodig heeft, maar het is makkelijker om gewoon het voedingscentrum te volgen met een dieet inclusief dierlijke producten dan dat je dit echt zelf moet uitvogelen.
3 jaar geleden
Wij geven nu ook Oatly barista, nadat ik er op Insta wat over had gelezen: https://www.instagram.com/p/CYtnbfohiBp/?igshid=YmMyMTA2M2Y=