36 Reacties

4 jaar geleden
Wat vervelend! Ik zou toch gewoon ander werk zoeken en meteen eerlijk zijn tijdens het sollicitatiegesprek. Ja je zult op veel plekken afgewezen worden maar er zullen zeker werkgevers zijn die je eerlijkheid waarderen en je precies daarom wel aannemen.
Ik ken meerdere mensen die in een soortgelijke situatie zaten en vaak liep dat gewoon goed af!

4 jaar geleden
Kruidvat is echt een kutbedrijf hoor! Ik zou leidinggevende worden en op het laatst werd ik overgeplaatst (vast contract) naar een ander filiaal omdat ze wisten dat ik kinderen wilde. Dat kon niet in een leidinggevende functie.
Dus ik zou er eerlijk gezegd niet te veel om treuren en schouders er onder zetten om ander werk te vinden

4 jaar geleden
Reactie op Sem_
Dat is niet waar. Ook bij ziekmelding heb je recht op een uitkering. Zij wi ...
Ligt aan je contract. Veel werkgevers laten er in zetten dat je daar de eerste 6 maanden geen recht op heb en dat mogen ze.
Maar als je ziekmelding ivm zwangerschap is heb je via het uwv altijd recht op ziektewet.

4 jaar geleden
Als je ziek meld door zwangerschap krijg je een uwv uitkering, wanneer ze je ontslaan terwijl je ziek bent kan je nog 2 jaar op je ziektewet blijven. Je ziektewet uitkering gaat vanzelf over naar verlof uitkering. Zou me er niet te druk om malen

4 jaar geleden
Hier hetzelfde meegemaakt. De dag nadat ik had aangegeven zwanger te zijn, werd mij gemeld dat mijn contract niet verlengd zou worden! Enorm vervelend maar weinig aan te doen helaas..
Ik heb gelukkig wel ander werk gevonden wat ik vanuit huis kan doen, dus goed vol te houden tijdens de zwangerschap!
Misschien dat thuiswerken ook iets voor jou is?
Dan hoef je na deze 3 week ook geen uitkering, waardoor je nu de ziektewet in zou kunnen

4 jaar geleden
Ik heb ook geen contract verlenging gekregen bij mijn huidige baan, maar daarvoor heb ik ook voor kruidvat gewerkt. Mijn leidinggevende was op de hoogte van mijn kinderwens en heeft me op mijn hart gedrukt dat ze me nooit zou ontslaan om die reden. Het ligt dus echt aan de mensen met wie ie werkt als het gaat om kruidvat.

4 jaar geleden
Je mag je natuurlijk gewoon ziek melden, zij willen je alleen niet ziek uit dienst hebben omdat ze dan voor de kosten opdraaien. Tenzij je ziek bent door je zwangerschap, dan krijgen ze volledige compensatie. Wel flauw overigens dat ze je contract niet verlengen, je hoort het nog steeds zo vaak :-(

4 jaar geleden
Hier ook meegemaakt! Net voordat ik wilde vertellen dat ikzwanger was, werd me verteld dat m'n contract niet werd verlengd. Toen m'n contract afliep even in de WW geweest en me tijdens die WW-periode op aanraden van een adviseur van het UWV ziek gemeld, omdat m'n hoofd absoluut niet naar solliciteren stond (zwangerschap werd namelijk een miskraam).

4 jaar geleden
Juridisch Loket even bellen vooor advies! Ze mogen je niet zonder reden zomaar je contract niet verlengen. En stel dat je ziek bent, moeten ze je uit ziek melden, daar hebben werkgevers nooit zin in. Je krijgt gewoon een uitkering! En mocht je geen baan vinden, niet erg, eventjes zuinig leven met uitkering. Je bent tenslotte een mensje aan het maken in je lijf, en thats all that matters ❤️. Zorg goed voor jezelf hoor! Niemand doet dat voor je :)

4 jaar geleden
Je kunt je gewoon ziekmelden en dan heb je recht op een ZW uitkering voor maximaal 2 jaar. Na 1 jaar krijg je als het goed is pas een beoordeling of je lsnger recht hebt en daarna kun je ook nog WW krijgen. Daarnaast is dit zwangersdiscrimatie doordat jij aangeeft dat er op jouw functioneren niets is aan te merken. Dat kun je ergens melden. En het is ook goed om met de FNV contact op te nemen. Ik zou het er echt niet bij laten zitten!

4 jaar geleden
Advies als jurist:
Een tijdelijk contract dat afloopt tijdens zwangerschap hoeft niet verlengd te worden door de werkgever. Tenzij de werkgever dat doet wegens de zwangerschap.
Vraag is dus wat de reden is van het niet verlengen van het contract. Heeft de werkgever hier iets over gezegd of geschreven? Of is er anders bewijs dat de werkgever tevreden over je was?
Als je dat aannemelijk kunt maken, sta je redelijk sterk. Mocht je echt denken dat de zwangerschap de reden is voor het niet verlengen van het contract, raad ik je aan naar het juridisch loket te gaan!
En zolang de werkgever je niet ziek uit dienst meld (wat hij waarschijnlijk niet wil), is er inderdaad niets aan de hand. Je hebt dan recht op WW en als je binnen 10 weken na het einde van de uitkering uitgerekend bent of bevallen bent, heb je ook recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof.

4 jaar geleden
Reactie op SK1
Advies als jurist:
Een tijdelijk contract dat afloopt tijdens zwangerschap ...
Als HR manager kan ik dat alleen maar beamen! En als je echt ziek bent, meld je dan gewoon ziek. Werkgevers melden niet graag werknemers ziek uit dienst (kost meer geld), maar als je ziek bent dan ben je ziek. Ze leggen het (geld) probleem geheel onterecht bij jou neer.

4 jaar geleden
Dit zijn wel verhalen waar ik van schrik en angst heb. Nu momenteel nog in een proefperiode bij mijn nieuwe werkgever waar ik in een gigantische tweestrijd zit om het te vertellen. Mijn proefperiode loopt eind april pas af, dan zou ik 17 weken zijn en is het echt niet meer te verbergen. Alleen hoeft een werkgever in een proefperiode niet echt te verklaren waarom ze niet meer verder willen volgens mij

4 jaar geleden
Ik werk zelf ook bij kruidvat. En ze weten het ook dat ik zwanger ben en tegen mij hadden ze direct gezegd van dan verlengen we het tot je bijna moet bevallen. (Heb nu gisteren mijn contract verlenging gekregen voor 6maanden en deze komt juist uit tot ik moet bevallen) en ze hebben ook tegen me verteld toen ik het zei dat ik zwanger was dat ik erna altijd terug mag komen

4 jaar geleden
Ik denk dat het ligt aan joun FM. Ik werk ook bij kruidvat en bij mij was het totaal geen probleem nu ik zwanger ben. Als je bij kruidvat zou willen blijven werken kan je eventueel gesprek aan gaan met de district manager of vragen naar een overplaatsing naar een FM die wel eventueel met je mee zou willen denken ! Of kijk even naar de tips wat de andere hier onder vermelden ! Heel veel succes ieder geval !