9 Reacties
één jaar geleden
Ons consultatie gaf aan dat wij ons vrijwillig konden opgeven voor ‘de vroege brilstudie’. Een onderzoek naar hoge oogsterke bij kinderen. Dit kan op latere leeftijd scheel zien en een lui oog veroorzaken. Misschien is dit iets voor jullie? Wij hebben ons ook aangemeld en waren van plan om mee te doen, gezien mijn vader en oom een lui oog hebben. Helaas hebben we de afspraak moeten annuleren vorige week omdat ons zoontje al 3 weken ziek was (oorontsteking en buikgriep). Geen nieuwe afspraak kunnen plannen ivm werk. Bij ons in de buurt is het alleen op vrijdag en dit is mijn werkdag. En tijdens de carnavalsvakantie is ons zoontje alweer te oud. Succes ermee!
één jaar geleden
Reactie op MC6
Bedankt voor de tip! Maar hiervoor moet al wel de oogsterkte worden gemeten ...
De oogsterkte meten is juist wat ze bij dit onderzoek doen (hoeft het consultatiebureau dus niet te doen). In het kort houdt de vroege brilstudie het volgende in: ze meten bij kindjes van 14-15 maanden de oogsterkte. Dit doen ze door het kindje bepaalde oogdruppeltjes te geven en vervolgens met een apparaatje te meten. Dit onderzoek wordt momenteel in NL bij 4 jarigen gedaan (op een andere manier). Bij een afwijkende uitslag kom je in een behandelgroep. Je komt dan of in een groep waarbij je kindje een brilletje krijgt, welke elke paar maanden gecontroleerd en waar nodig bijgesteld wordt. Dit ter voorkoming van de ontwikkeling voor een lui oog of dergelijke. Of je komt in de behandelgroep zoals het nu in NL geregeld is en er wordt geen actie ondernomen tot je kindje ongeveer 4 jaar is. Dan kan eventueel gestart worden met oogbedekkende pleisters ter behandeling van een lui oog of dergelijke. Zo had ik het in ieder geval begrepen.
https://vroegebrilstudie.nl
één jaar geleden
Hoi
Zelf heb ik een lui oog en dacht dat ook te zien bij onze dochter. Volgens mij was ze 6 maanden toen cb ons doorverwees, voor de zekerheid. De oogarts heeft gekeken, tests uitgevoerd etc. Zij dachten geen lui oog te zien maar ze had wel een andere sterkte te hebben dan dat hoort op die leeftijd (10 maanden was ze.volgens mij inmiddels). Daarbij zou ze dan aanleg hebben voor een bril in de toekomst. Wij kregen ook een vervolg afspraak voor een half jaar later, wat nu in februari gepland staat. Ik zie eigenlijk niks meer aan haar oog en cb ook niet, ivm die studie die hieronder genoemd is zijn ze daar specifiek mee bezig geweest tijdens 14 maanden check.
Oke hier heb je niets aan en wij hebben een heel fijn cb. Heb je al aangegeven dat het in de familie voorkomt? Gezien het erfelijk is willen ze je misschien eerder doorverwijzen. En anders wellicht via de huisarts.
Wat ik begreep is dat ze er op hele jonge leeftijd zoals nu alsnog weinig mee kunnen, maar hoe vroeger het geconstateerd wordt hoe beter. Ik zou dus echt proberen te pushen op een verwijzing, dat stelt je dan ook gerust !
één jaar geleden
Reactie op Mommyb93
Hoi
Zelf heb ik een lui oog en dacht dat ook te zien bij onze dochter. Vol ...
Bedankt voor je bericht! Ik heb één keer benoemd dat ik het zelf ook heb maar daar praatte ze een beetje overheen. Daarna niet meer benadrukt eigenlijk, zal ik de volgende keer weer doen.
Vanaf welke leeftijd zag je het niet meer bij je dochter?
één jaar geleden
Reactie op MC6
Bedankt voor je bericht! Ik heb één keer benoemd dat ik het zelf ook heb ma ...
Eigenlijk op het moment dat er dus naar de oogarts gingen de eerste keer. Maar ze waren super vriendelijk en dat het altijd goed is om te komen voor de zekerheid en daarom hebben ze ook gewoon weer een vervolg afspraak gepland omdat ze het dan wel weer een keer wilde checken als ze wat ouder was.
Ja ik zou het ook echt gooien op de erfelijkheid dat hielp bij ons ook wel!
Succes