2 Reacties

één jaar geleden

Heel leeftijdsadequaat gedrag. Wel echt zo lastig! En dus ook erg herkenbaar van onze dochter: smijten met speelgoed gebeurt al een hele tijd (met bestek en bekers ook af en toe 😅). Ze heeft ook een aantal weken ons vol in ons gezicht geslagen, ik vond dat de eerste keer echt heftig om te ervaren. Al weet ik dat het bij de ontwikkeling hoort, het is niet leuk om te ervaren. We zijn dan consequent rustig: handje pakken en zeggen ‘au, iemand slaan doet pijn, zachtjes aaien’. Geen emotie, geen boosheid. Ze weten echt niet bewust wat ze precies doen. Het zijn meerdere dingen: actie reactie testen, spierkracht oefenen, frustratie uiten etc. En tja, hij zal ook zeker meer dan eens een ander kindje gaan slaan. Zoals elke dreumes/peuter wel eens zal gaan doen. Niet leuk, wel normaal (tot op zekere hoogte natuurlijk).

één jaar geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Heel leeftijdsadequaat gedrag. Wel echt zo lastig! En dus ook erg herkenbaa ...
Thanks voor je reactie!! Ben ik heel blij mee🙏 en een hele goede tip om juist iets te zeggen zonder emotie..... En ja dat slaan of duwen naar andere kindjes zal zeker wel gebeuren. Doet m'n nichtje bij ons zoontje ook. Maar hoorde laatst een moeder tegen mij zeggen: "en dan heb je van die vervelende ettertjes die mijn kind slaan of duwen" En dan denk ik, KAK! Ondanks dat ik weet dat het bij de ontwikkeling hoort.... vind ik dat dan toch lastig om te horen. Maargoed, gewoon rustig en consequent reageren en uitleggen! Thanks